Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?

Auteur Topic: Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?  (gelezen 9872 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #20 Gepost op: 15 september 2011, 01:07:55
Even een vraag met betrekking tot de nek fixeren c.q. hoofd recht vasthouden.
Hoe kan je er voor zorgen dat als je achter het slachtoffer zit je geen kramp in je armen krijg en hoe lang kan je zo iets volhouden in 1 en de zelfde stand ?



Dit ben ik toevallig zelf(achter het slachtoffer) Maar na een minuut of 20 ben ik overgenomen. Want langer hou je het echt niet vol. Je handen en armen gaan slapen en trillen. Je bent namelijk boven je macht aan het werken.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #21 Gepost op: 15 september 2011, 01:15:26
Dank je wel Mike. En zo leer je constant weer wat bij  ;)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #22 Gepost op: 16 september 2011, 01:26:33


Dit ben ik toevallig zelf(achter het slachtoffer) Maar na een minuut of 20 ben ik overgenomen. Want langer hou je het echt niet vol. Je handen en armen gaan slapen en trillen. Je bent namelijk boven je macht aan het werken.

Kan t plaatje helaas niet openen, ook niet met een knip en plak naar de URL.
Nog een keer?

GreetZ
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #23 Gepost op: 16 september 2011, 01:48:57
Ik vermoed dat het plaatje niet goed is geupload via Imageshack of zo
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #24 Gepost op: 21 september 2011, 16:26:33
Ik denk dat je deze casus van twee kanten kunt bekijken. Als er voor je neus een ongeluk gebeurd en je bent bekwaam met 1e hulp (en je hebt materiaal bij) moet je zeker hulp verlenen, dat is wat van een burger wordt verlangd. Belangrijk hierbij is dat je je eigen veiligheid in acht neemt, als eerste de hulpdiensten belt en je auto goed parkeert.

Toch zit er een keerzijde aan dit verhaal, waardoor ik (als blauwe tak) niet helemaal happy ben met hulp om de volgende redenen:

- Stopt er één iemand, gaan er meerdere stoppen. Je kunt hoog of laag springen, maar dat gebeurd. Je wilt niet weten hoeveel nieuwschierige mensen ineens kennis van EHBO hebben (daar bedoel ik de TS niet mee overigens :)). Dit levert levensgevaarlijke en zeer onwenselijke situaties op.

- Een auto ongeval op een snelweg is heel iets meer dan alleen eerste hulp verlenen. Als je hierin niet getrained bent breng je jezelf, de slachtoffers en het onderzoek in gevaar. Waarom? Mensen die hun auto verkeerd parkeren waardoor er nog meer file ontstaat of waardoor er meer aanrijdingen ontstaan of zelfs waardoor de hulpdiensten niet of niet goed bij het ongeval kunnen komen (ja ik heb het meegemaakt dat de ambu 400 meter verderop moest staan omdat er een rij verlaten auto's op de snelweg stonden!!) .

- Maar wat te denken van andere zaken: mensen die klakkeloos in een auto stappen om hulp te verlenen (en geen rekening houden met airbags die niet ontploft zijn, brandgevaar, beknellingsgevaar) of mensen die slachtoffers klakkeloos uit hun auto halen terwijl ze mogelijk rug of nekletsel hebben. Als kers op de taart komt het voor dat mensen de slachtoffers in hun eigen auto plaats laten nemen omdat het regent, koud is, hard waait of het slachtoffer onwel wordt met als resultaat dat hun eigen auto door de brandweer wordt omgetoverd tot cabrio en de verzekering niets meer dekt.

- Sporenonderzoek. Mensen die dwars door de sporen lopen, auto's gaan wegrollen voor de 'veiligheid', hun auto parkeren op de remsporen of dwars door glas en stukken carosserie gaan lopen of alles al aan gaan lopen vegen. Wij noemen dit het sporenvernietigingsteam, iets waar de VOA niet blij mee is.

Vervolgens komen de hulpdiensten en gaan ze in de weg lopen. Weg willen ze niet want ze hebben immers geholpen en horen er nu ineens bij.

Het klinkt heel erg negatief wat ik zeg, maar zo gaat het in de praktijk helaas wel. Ben je getuige van een ongeval? Stop als het kan en rijd anders gewoon door, maar bel wel altijd de politie om het ongeval te melden en meld je als getuige zodat ze later wat vragen kunnen stellen. Kun je goed EHBO'en en zijn er slachtoffers in levensgevaar moet je natuurlijk helpen, een mensenleven gaat ALTIJD voor! Let wel op je eigen veiligheid en denk na bij wat je doet.

Als er al hulpdiensten staan gewoon doorrijden. Een politievoertuig is rijk uitgerust met een AED, (thermo) dekens en een grote EHBO koffer. Een tip is om zoveel mogelijk ruim NA het ongeval te stoppen en zeker niet er vlak voor
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #25 Gepost op: 22 september 2011, 00:13:44
Ik denk dat je deze casus van twee kanten kunt bekijken. Als er voor je neus een ongeluk gebeurd en je bent bekwaam met 1e hulp (en je hebt materiaal bij) moet je zeker hulp verlenen, dat is wat van een burger wordt verlangd. Belangrijk hierbij is dat je je eigen veiligheid in acht neemt, als eerste de hulpdiensten belt en je auto goed parkeert.

Toch zit er een keerzijde aan dit verhaal, waardoor ik (als blauwe tak) niet helemaal happy ben met hulp om de volgende redenen:

- Stopt er één iemand, gaan er meerdere stoppen. Je kunt hoog of laag springen, maar dat gebeurd. Je wilt niet weten hoeveel nieuwschierige mensen ineens kennis van EHBO hebben (daar bedoel ik de TS niet mee overigens :)). Dit levert levensgevaarlijke en zeer onwenselijke situaties op.

- Een auto ongeval op een snelweg is heel iets meer dan alleen eerste hulp verlenen. Als je hierin niet getrained bent breng je jezelf, de slachtoffers en het onderzoek in gevaar. Waarom? Mensen die hun auto verkeerd parkeren waardoor er nog meer file ontstaat of waardoor er meer aanrijdingen ontstaan of zelfs waardoor de hulpdiensten niet of niet goed bij het ongeval kunnen komen (ja ik heb het meegemaakt dat de ambu 400 meter verderop moest staan omdat er een rij verlaten auto's op de snelweg stonden!!) .

- Maar wat te denken van andere zaken: mensen die klakkeloos in een auto stappen om hulp te verlenen (en geen rekening houden met airbags die niet ontploft zijn, brandgevaar, beknellingsgevaar) of mensen die slachtoffers klakkeloos uit hun auto halen terwijl ze mogelijk rug of nekletsel hebben. Als kers op de taart komt het voor dat mensen de slachtoffers in hun eigen auto plaats laten nemen omdat het regent, koud is, hard waait of het slachtoffer onwel wordt met als resultaat dat hun eigen auto door de brandweer wordt omgetoverd tot cabrio en de verzekering niets meer dekt.

- Sporenonderzoek. Mensen die dwars door de sporen lopen, auto's gaan wegrollen voor de 'veiligheid', hun auto parkeren op de remsporen of dwars door glas en stukken carosserie gaan lopen of alles al aan gaan lopen vegen. Wij noemen dit het sporenvernietigingsteam, iets waar de VOA niet blij mee is.

Vervolgens komen de hulpdiensten en gaan ze in de weg lopen. Weg willen ze niet want ze hebben immers geholpen en horen er nu ineens bij.

Het klinkt heel erg negatief wat ik zeg, maar zo gaat het in de praktijk helaas wel. Ben je getuige van een ongeval? Stop als het kan en rijd anders gewoon door, maar bel wel altijd de politie om het ongeval te melden en meld je als getuige zodat ze later wat vragen kunnen stellen. Kun je goed EHBO'en en zijn er slachtoffers in levensgevaar moet je natuurlijk helpen, een mensenleven gaat ALTIJD voor! Let wel op je eigen veiligheid en denk na bij wat je doet.

Als er al hulpdiensten staan gewoon doorrijden. Een politievoertuig is rijk uitgerust met een AED, (thermo) dekens en een grote EHBO koffer. Een tip is om zoveel mogelijk ruim NA het ongeval te stoppen en zeker niet er vlak voor
Ik ben het op een heleboel punten zeer met je eens. Sterk verwoord, en het is inderdaad niet negatief, een zeer reële kijk op de waarheid die elke dag langskomt.
Wat ik mij echter wel afvraag, is hoe jullie kijken naar een professionele hulpverlener die in zijn vrije tijd zijn hulp aanbiedt. En ik kijk dan uit mijn eigen ogen, en kan snel een afweging maken. Bij een "simpel"vko is die éne politie-auto met 2 agenten, een AED, grote EHBO koffer etc, genoeg. Echter bij een "heavy" ongeluk, met meerdere beknelden etc. zal ik echter toch echt stoppen als je daar alleen staat.
Misschien beter om dan een nieuw topic te maken als afsplitsing tussen "ehbo-leken" of "hulpverleners". <ehbo leken niet negatief bedoelt overigens>

Ben zelf drie keer achter op een behoorlijk ongeval met beknelden gereden, en alle drie de keren vonden de agenten het verdomd lekker dat ze 1  agent met een gerust hart op het portoverkeer en overige bezigheden die hij moest handelen konden zetten, en dat gewonden aangesproken werden door mij en zijn collega.. Heb mijzelf alle drie de keren met brw.pas gelegitimeerd , incl. verkeershesje en dat werd alle drie de keren goed ontvangen.. En de volgende keer zal ik dus toch wel weer stoppen als ik de inschatting maak dat het nodig is.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #26 Gepost op: 22 september 2011, 16:54:32
Blijf je natuurlijk wel op het feit komen dat niet alle professionele hulpverleners ook professional zijn in de eerste hulp, en dus eigenlijk ook leek he... :D
Alleen ambu personeel is professional in het verlenen van medische hulp, en ik denk dat menig evenementen hulpverlener (ehbo) meer kennis en ervaring heeft als menig politieagent (en brandweerman/vrouw), die bovendien een andere taak hebben.

Dus, professionele hulpverleners zijn, buiten hun vak, net zoveel leek als een andere burger met cursus.
Politieagenten worden niet voor niets blauwe infuuspalen genoemd ;)

Dus, afgezien van ambulanceverpleegkundigen en chauffeurs, en enkele andere zorgprofessionals, zijn alle anderen op het gebied van hulpverlenen leek/niet professional.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #27 Gepost op: 22 september 2011, 17:00:01
Blijf je natuurlijk wel op het feit komen dat niet alle professionele hulpverleners ook professional zijn in de eerste hulp, en dus eigenlijk ook leek he... :D
Alleen ambu personeel is professional in het verlenen van medische hulp, en ik denk dat menig evenementen hulpverlener (ehbo) meer kennis en ervaring heeft als menig politieagent (en brandweerman/vrouw), die bovendien een andere taak hebben.

Dus, professionele hulpverleners zijn, buiten hun vak, net zoveel leek als een andere burger met cursus.
Politieagenten worden niet voor niets blauwe infuuspalen genoemd ;)

Dus, afgezien van ambulanceverpleegkundigen en chauffeurs, en enkele andere zorgprofessionals, zijn alle anderen op het gebied van hulpverlenen leek/niet professional.
O0 O0
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #28 Gepost op: 22 september 2011, 17:12:42
Blijf je natuurlijk wel op het feit komen dat niet alle professionele hulpverleners ook professional zijn in de eerste hulp, en dus eigenlijk ook leek he... :D
Alleen ambu personeel is professional in het verlenen van medische hulp, en ik denk dat menig evenementen hulpverlener (ehbo) meer kennis en ervaring heeft als menig politieagent (en brandweerman/vrouw), die bovendien een andere taak hebben.

Dus, professionele hulpverleners zijn, buiten hun vak, net zoveel leek als een andere burger met cursus.
Politieagenten worden niet voor niets blauwe infuuspalen genoemd ;)

Dus, afgezien van ambulanceverpleegkundigen en chauffeurs, en enkele andere zorgprofessionals, zijn alle anderen op het gebied van hulpverlenen leek/niet professional.

Ik wist niet dat deze uitdrukking nog bestond 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 450
Reactie #29 Gepost op: 22 september 2011, 17:29:22
Ik wist niet dat deze uitdrukking nog bestond 098uo
Ook nog nooit van gehoord.
Ik ben laatst bij een training/oefening van EHBO'ers geweest die dikwijls bij een evenement aanwezig zijn.
De oefening betrof een aanrijding met letsel waarbij direct het beknelde slachtoffer werd bevrijd (bekneld tussen voertuig en hekwerk) waardoor een grote (dodelijke) kans op interne bloedingen kon optreden.
Ik ben enigzings getraind over HET en ongevalsbehandeling door een ambulancechauffeur met benodigde praktijkervaring.
Dat ik alleen een infuus vast kan houden vind ik dus eigenlijk een domme opmerking.
In mijn oude werkgebied had ik daar vaak niet eens tijd voor. Ik moest denken aan het afsluiten van wegen, inzetten van andere collega's, het creëren van een veilige werkplek voor collega hulpverleners etc. etc. etc.