Ik denk dat je deze casus van twee kanten kunt bekijken. Als er voor je neus een ongeluk gebeurd en je bent bekwaam met 1e hulp (en je hebt materiaal bij) moet je zeker hulp verlenen, dat is wat van een burger wordt verlangd. Belangrijk hierbij is dat je je eigen veiligheid in acht neemt, als eerste de hulpdiensten belt en je auto goed parkeert.
Toch zit er een keerzijde aan dit verhaal, waardoor ik (als blauwe tak) niet helemaal happy ben met hulp om de volgende redenen:
- Stopt er één iemand, gaan er meerdere stoppen. Je kunt hoog of laag springen, maar dat gebeurd. Je wilt niet weten hoeveel nieuwschierige mensen ineens kennis van EHBO hebben (daar bedoel ik de TS niet mee overigens
. Dit levert levensgevaarlijke en zeer onwenselijke situaties op.
- Een auto ongeval op een snelweg is heel iets meer dan alleen eerste hulp verlenen. Als je hierin niet getrained bent breng je jezelf, de slachtoffers en het onderzoek in gevaar. Waarom? Mensen die hun auto verkeerd parkeren waardoor er nog meer file ontstaat of waardoor er meer aanrijdingen ontstaan of zelfs waardoor de hulpdiensten niet of niet goed bij het ongeval kunnen komen (ja ik heb het meegemaakt dat de ambu 400 meter verderop moest staan omdat er een rij verlaten auto's op de snelweg stonden!!) .
- Maar wat te denken van andere zaken: mensen die klakkeloos in een auto stappen om hulp te verlenen (en geen rekening houden met airbags die niet ontploft zijn, brandgevaar, beknellingsgevaar) of mensen die slachtoffers klakkeloos uit hun auto halen terwijl ze mogelijk rug of nekletsel hebben. Als kers op de taart komt het voor dat mensen de slachtoffers in hun eigen auto plaats laten nemen omdat het regent, koud is, hard waait of het slachtoffer onwel wordt met als resultaat dat hun eigen auto door de brandweer wordt omgetoverd tot cabrio en de verzekering niets meer dekt.
- Sporenonderzoek. Mensen die dwars door de sporen lopen, auto's gaan wegrollen voor de 'veiligheid', hun auto parkeren op de remsporen of dwars door glas en stukken carosserie gaan lopen of alles al aan gaan lopen vegen. Wij noemen dit het sporenvernietigingsteam, iets waar de VOA niet blij mee is.
Vervolgens komen de hulpdiensten en gaan ze in de weg lopen. Weg willen ze niet want ze hebben immers geholpen en horen er nu ineens bij.
Het klinkt heel erg negatief wat ik zeg, maar zo gaat het in de praktijk helaas wel. Ben je getuige van een ongeval? Stop als het kan en rijd anders gewoon door, maar bel wel altijd de politie om het ongeval te melden en meld je als getuige zodat ze later wat vragen kunnen stellen. Kun je goed EHBO'en en zijn er slachtoffers in levensgevaar moet je natuurlijk helpen, een mensenleven gaat ALTIJD voor! Let wel op je eigen veiligheid en denk na bij wat je doet.
Als er al hulpdiensten staan gewoon doorrijden. Een politievoertuig is rijk uitgerust met een AED, (thermo) dekens en een grote EHBO koffer. Een tip is om zoveel mogelijk ruim NA het ongeval te stoppen en zeker niet er vlak voor