Een paar weken geleden reed ik op de A12 in een door een ongeluk veroorzaakte file. Het was duidelijk net pas gebeurd, één rijstrook vrij, de andere drie stroken waren afgezet met rode kruizen boven de weg. Eén auto stond met de neus de verkeerde kant op, één auto in de zij geraakt (hard) en nog twee met forse blikschade.
Ik kwam net terug van een EHBO cursus (ben First Aid instructeur) en had een AED en verbandmaterialen bij me. Eén politiewagen was al ter plekke en ik vroeg me af of het juist wél of niet wordt gewaardeerd als je als burger dan langzaam rijdend de rode kruizen negeert en kijkt of je hulp kunt verlenen.
Voor de duidelijkheid: ik ben dus geen professionele hulpverlener maar geef EHBO cursussen voor watersporters. (Royal Yachting Association First Aid)
In de auto ligt standaard een AED, uitgebreide verbandset, dekens en ander handig spul. In dit geval ben ik in de file blijven staan en vraag me nog steeds af of ik beter iets actiever had moeten zijn, vooral omdat er even later twee ambulances met spoed voorbij kwamen.
Suggesties welkom!
In mijn visie meteen na je eigen veiligheid vastgesteld te hebben hulp bieden,
je hebt de kennis en de materialen bij je om iig de 1ste hulp te kunnen bieden tot de ambu's tp zijn.
Ik heb het zelf ondervonden,
kop/staart botsing en een so had haar nek vast toen ik langs reed. so had ook nekklachten na de aanrijding.
Meteen uitgestapt en nek gefixeerd en praten met het so,
Ambu kwam terplaatse en hebben het so onderzocht terwijl ik de nek bleef fixeren,
kreeg meteen van de verpleger een compliment dat ik haar nek fixeerde.
van de eerder dan de ambu aangekomen agenten kreeg ik geen woord.
Sterker nog,
een vrij vreemde blik van "wat zit die dan te doen" zonder enig navraag enof hulp bij het so..
Maar ik had een hoofd beet/nek gefixeerd...mij krijg je dan niet meer weg tot nader onderzoek.