Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?

Auteur Topic: Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?  (gelezen 9473 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

AquaPlanning

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • RYA Powerboat vaarschool AquaPlanning
Een paar weken geleden reed ik op de A12 in een door een ongeluk veroorzaakte file. Het was duidelijk net pas gebeurd, één rijstrook vrij, de andere drie stroken waren afgezet met rode kruizen boven de weg. Eén auto stond met de neus de verkeerde kant op, één auto in de zij geraakt (hard) en nog twee met forse blikschade.

Ik kwam net terug van een EHBO cursus (ben First Aid instructeur) en had een AED en verbandmaterialen bij me. Eén politiewagen was al ter plekke en ik vroeg me af of het juist wél of niet wordt gewaardeerd als je als burger dan langzaam rijdend de rode kruizen negeert en kijkt of je hulp kunt verlenen.

Voor de duidelijkheid: ik ben dus geen professionele hulpverlener maar geef EHBO cursussen voor watersporters. (Royal Yachting Association First Aid)
In de auto ligt standaard een AED, uitgebreide verbandset, dekens en ander handig spul. In dit geval ben ik in de file blijven staan en vraag me nog steeds af of ik beter iets actiever had moeten zijn, vooral omdat er even later twee ambulances met spoed voorbij kwamen.

Suggesties welkom!




Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2011, 23:43:37
lijkt mij dat in zo'n situatie elke (voorlopige) hulp, zeker met bepaalde meerwaarde, zoals ehbo, welkom is. Al is het maar ter ondersteuning en tot de professionals er zijn.

Is het niet gewenst zullen ze je heus wel weer weg sturen.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2011, 23:56:23
lijkt mij dat in zo'n situatie elke (voorlopige) hulp, zeker met bepaalde meerwaarde, zoals ehbo, welkom is. Al is het maar ter ondersteuning en tot de professionals er zijn.

Deze gedachte had ik ook. Helaas dacht de blauwe tak van de hulpverlening er anders over. Hulp van een burger was niet nodig, een verbaal kon ik echter wel krijgen wanneer ik niet doorfietste.
Vervolgens werd er door de politie geen hulp verleend. Gewoon wachten op de ambu....

Ik besef dat dit verhaal zeker niet voor iedereen van de blauwe tak telt.
Dit voorval is ook al over een fiks aantal jaar geleden.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 14 september 2011, 00:03:06
Volgens mij moet je nooit (maar dan ook nooit) de kruisen negeren TOT het ongeval. Wat je erna doet is voor de hulpverleners volgens mij beter want je stopt dan NA het ongeval en dan kun je terug lopen om te vragen of je hulp gewenst is. Nader je het ongeval onder de kruisen dan zul je niet alleen de slachtoffers angst aanjagen maar ook de hulpverleners die al ter plaatse zijn. Hou er ook rekening mee dat HV-voertuigen tegenwoordig zelf AED aan boord hebben.

Zet je auto op de meest autoluwe baan met je wielen richting de kant waar geen auto's rijden. Dit heet Fend-off en houd voldoende afstand zodat andere hulpdiensten die onderweg zijn ook dichtbij het ongeval plaats kunnen nemen.

Bovenstaande is mij duidelijk geworden door de ervaringen van lezers en adviezen van HV-ers. Meld je ook eerst bij een HV-er alvorens je zelf aan het werk gaat en vraag of je hulp gewenst is. Ik ben zelf geen HV-er.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #4 Gepost op: 14 september 2011, 00:14:01
Deze gedachte had ik ook. Helaas dacht de blauwe tak van de hulpverlening er anders over. Hulp van een burger was niet nodig, een verbaal kon ik echter wel krijgen wanneer ik niet doorfietste.

en in zo'n geval ga je toch gewoon een stukkie door, tenzij je voor jezelf voldoende valide argumenten hebt om dit niet te doen. Ik kan me voorstellen dat je als trauma-arts / ambu /SEH-verpleegkundige toevallig in privetijd toch echt een betere inschatting kan maken dan de gemiddelde agent (niets ten nadele van, maar even ter vergelijk) ik zou dan denk ik het risico op een verbaal wel willen lopen.  
Als EHBO-er ligt dat denk ik toch weer anders.

Ik zelf ben wel altijd geneigd mijn diensten / kennis als verpleegkundige aan te bieden, word hier voor bedankt dan is dat ook goed.

belangerijk blijft, weet wat je kan maar vooral ook wat je niet kan, probeer je daarnaast netjes aan de regels te houden of duidelijk te maken dat je je wil melden ter assistentie. Op de snelweg, pas als je de situatie zelf kan overzien, en dus vlakbij het ongeval bent, liefst er net voorbij, een keuze maken om hulp te bieden en duidelijk zijn in je manouvres en rekening houden met de mogelijkheid dat er "ineens" een hoop blaauw achter je zit, je weg gestuurd wordt en misschien in een stress situatie ook nog onbeleefd te woord wordt gestaan. En ja, ook een prent is dan een risico dat je loopt en als bewuste keuze moet meenemen.

verder doen wat je gevoel zegt. en niet achteraf denken, had ik maar....


GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #5 Gepost op: 14 september 2011, 00:37:44
Een paar weken geleden reed ik op de A12 in een door een ongeluk veroorzaakte file. Het was duidelijk net pas gebeurd, één rijstrook vrij, de andere drie stroken waren afgezet met rode kruizen boven de weg. Eén auto stond met de neus de verkeerde kant op, één auto in de zij geraakt (hard) en nog twee met forse blikschade.

Ik kwam net terug van een EHBO cursus (ben First Aid instructeur) en had een AED en verbandmaterialen bij me. Eén politiewagen was al ter plekke en ik vroeg me af of het juist wél of niet wordt gewaardeerd als je als burger dan langzaam rijdend de rode kruizen negeert en kijkt of je hulp kunt verlenen.

Voor de duidelijkheid: ik ben dus geen professionele hulpverlener maar geef EHBO cursussen voor watersporters. (Royal Yachting Association First Aid)
In de auto ligt standaard een AED, uitgebreide verbandset, dekens en ander handig spul. In dit geval ben ik in de file blijven staan en vraag me nog steeds af of ik beter iets actiever had moeten zijn, vooral omdat er even later twee ambulances met spoed voorbij kwamen.

Suggesties welkom!

In mijn visie meteen na je eigen veiligheid vastgesteld te hebben hulp bieden,
je hebt de kennis en de materialen bij je om iig de 1ste hulp te kunnen bieden tot de ambu's tp zijn.
Ik heb het zelf ondervonden,
kop/staart botsing en een so had haar nek vast toen ik langs reed. so had ook nekklachten na de aanrijding.
Meteen uitgestapt en nek gefixeerd en praten met het so,
Ambu kwam terplaatse en hebben het so onderzocht terwijl ik de nek bleef fixeren,
kreeg meteen van de verpleger een compliment dat ik haar nek fixeerde.
van de eerder dan de ambu aangekomen agenten kreeg ik geen woord.
Sterker nog,
een vrij vreemde blik van "wat zit die dan te doen" zonder enig navraag enof hulp bij het so..
Maar ik had een hoofd beet/nek gefixeerd...mij krijg je dan niet meer weg tot nader onderzoek.
Groetjes, Marco


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #6 Gepost op: 14 september 2011, 01:35:33
Rode kruizen negeren zou ik nooit doen, omdat je niet altijd kunt zien wat er voor je gebeurd en er mogelijk andere verkeersdeelnemers gaan volgen. Zoals iemand eerder al zei lijkt het mij het verstandigst om gewoon te wachten tot je voorbij het ongeval bent (tenzij je het ongeval kunt zien en er geen hulpverleners aanwezig zijn) en dan eventueel je hulp aan te bieden.

Heb je overzicht op het ongeval dan zul je zelf een inschatting moeten maken of je hulp gewenst is of niet, elke situatie is anders en je weet zelf het beste wat je wel en niet kunt. Over de reacties over de blauwe tak, tja.. ervaringen kunnen heel verschillend zijn. Maar ik kan mij haast niet voorstellen dat men het niet waardeert wanneer je daadwerkelijk hulp verleend. Maak wel goed duidelijk wat je komt doen, lijkt mij. Ik zou ook vreemd staan kijken als er ineens een burger aankomt lopen en van alles begint te doen.

Denk wel ook aan je eigen veiligheid op de snelweg (geel hesje)!!!

Dit is allemaal trouwens mijn eigen visie/mening, denk dat iedereen er anders tegenaan kijkt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #7 Gepost op: 14 september 2011, 07:52:58
Rode kruizen negeren zou ik nooit doen, omdat je niet altijd kunt zien wat er voor je gebeurd en er mogelijk andere verkeersdeelnemers gaan volgen. Zoals iemand eerder al zei lijkt het mij het verstandigst om gewoon te wachten tot je voorbij het ongeval bent (tenzij je het ongeval kunt zien en er geen hulpverleners aanwezig zijn) en dan eventueel je hulp aan te bieden.

Heb je overzicht op het ongeval dan zul je zelf een inschatting moeten maken of je hulp gewenst is of niet, elke situatie is anders en je weet zelf het beste wat je wel en niet kunt. Over de reacties over de blauwe tak, tja.. ervaringen kunnen heel verschillend zijn. Maar ik kan mij haast niet voorstellen dat men het niet waardeert wanneer je daadwerkelijk hulp verleend. Maak wel goed duidelijk wat je komt doen, lijkt mij. Ik zou ook vreemd staan kijken als er ineens een burger aankomt lopen en van alles begint te doen.

Denk wel ook aan je eigen veiligheid op de snelweg (geel hesje)!!!

Dit is allemaal trouwens mijn eigen visie/mening, denk dat iedereen er anders tegenaan kijkt.

ELK HESJE DAT JE HEBT IS GOED OP DAT MOMENT. Als hij maar retroreflecterende strepen heeft en het liefst met een dubbelle H.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #8 Gepost op: 14 september 2011, 08:22:26
van de eerder dan de ambu aangekomen agenten kreeg ik geen woord.
Sterker nog,
een vrij vreemde blik van "wat zit die dan te doen" zonder enig navraag enof hulp bij het so..
Of... De agenten zagen a.d.h.v. jouw fixatie dat er al (enigszins) bekwame hulp aanwezig was en konden zich op die manier op andere zaken richten.

Het is net hoe je het ervaart en interpreteert.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #9 Gepost op: 14 september 2011, 12:05:35
Of... De agenten zagen a.d.h.v. jouw fixatie dat er al (enigszins) bekwame hulp aanwezig was en konden zich op die manier op andere zaken richten.

Het is net hoe je het ervaart en interpreteert.
Die gaat niet op vind ik, zelfs dan kan je even contact hebben. Als wij (brw) t.p. komen en een burger fixeert de nek vragen we aan deze burger of alles goed gaat en dat hij het moet zeggen als hij het niet meer houdt ( pijn in armen, kramp ). Even contact verbetert de communicatie,het hoeft geen gesprek te zijn maar een moment van verstandhouding is naar mijn mening erg fijn.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.