Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?

Auteur Topic: Hoe besluit je als burger om wel of niet te helpen bij ongeluk op snelweg?  (gelezen 9879 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #30 Gepost op: 22 september 2011, 19:23:58
Nou alle goede bedoelingen in dit topic ten spijt, zag ik opweg naar huis een ongeval met een motorrijder op rijbaan 2 (a1 thv afslag gooimeer) auto op de vluchtstrook gezet en gele jas (met rws label) aangetrokken en slachtoffer gaan helpen. Het so had verschillende fracturen en lag op de rijbaan so laten liggen en nek geficseerd. De eerste motoragent kwam direct naar het so sprak hem recht van voren aan  O0 en gaf me alleen een klopje op de schouder (voor mij prescies genoeg om te weten dat ik goed bezig was) ik ben blijven zitten met het hoofd van de motorrijder in m'n handen tot de broeder van de ambu voorzichtig de helm af deed, even geholpen met het op de brancard leggen van het so. Terwijl ik het so hielp kwam de agent vragen of de auto op de vluchtstrook van mij was, ja die was van mij.Motoragent: Zal ik het so overnemen dan kan jij je auto even voor het ongeval zetten Tosa: de sleutel zit erin zet hem zelf aub maar weg, het is beter dat ik blijf zitten met het so. Motoragent: Top zet ik je karretje even weg. Probleem opgelost!!! Nadat het so op de ambu inging ben ik even naar de agent gelopen en gezegt dat ik weer weg ging. Hierop werdt ik met een ferme handdruk bedankt en even tussen de file geleid.

Het maakt allemaal niet zoveel uit of je auto wel of niet goed staat, als je maar de juiste hulp kan bieden.
Oja de toffe motoragent was er zo één met een grote grijze snor, die lopen al een poosje mee en geven je toch het gevoel dat je weer een goede daad hebt verricht. 098uo

p2kflex
17:56:41 22-09-11GROUP-1Pr 1 A1 R 16,9 NAARDEN Verk.ong.letsel eenzijdig motorrijder
0733404Politie Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Persinfo)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #31 Gepost op: 22 september 2011, 19:53:10
Even reageren.

@Tosa: het maakt niet uit of je auto wel of niet goed staat? Shame on you! Vind dit echt een hele slechte opmerking. Genoeg uitleg in mijn bovenstaande reactie denk ik zomaar.

@Golly: Zeker mee eens! Behalve de blauwe testbuisjes worden we idd ook wel eens de blauwe infuuspalen genoemd  ;D. Ik moet je gelijk geven hierin, maar dat heeft ook een reden. De politie zijn geen getrainde artsen, wij worden getrained om eerste hulp te verlenen totdat de ambu TP is en dragen het uiteraard gelijk over aan hun. We helpen ze wel waar nodig (fixatie, wervelplank etc.) maar de politie wil 'af' van die benaming overigens, wij krijgen nu al regelmatig te horen dit vooral NIET meer te doen (zakjes vasthouden) en ons bezig houden met onze eigen werkzaamheden op het PO.
Overigens moet je de kennis van de meeste agenten ook niet onderschatten. Er wordt bij ons best veel aandacht aan EHBO geschonken en bij prio 1 ritten (reanimatie, onwelwording, breuken, ongevallen etc.) rijden wij mee en zijn we als 1e tp. Denk dat er bij veel dienders ook best wat ervaring zit!

@Jemama11: Natuurlijk! Als jij een zeer ervaren en goed getrainde EHBO'er bent (en je kunt dit nog aantonen ook) kunnen we je hulp juist goed gebruiken bij ongevallen! Als er geen hulpverleners tp zijn of heel weinig en jij denkt wat te kunnen betekenen moet je vooral helpen! Waar het probleem in schuilt is, zoals ik al zei, dat veel mensen ineens zeer ervaren en goed getrained zijn en bovendien hun handen er niet af kunnen houden wanneer de rest van de hulpdiensten arriveren.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #32 Gepost op: 22 september 2011, 20:32:57
Even reageren.

@Tosa: het maakt niet uit of je auto wel of niet goed staat? Shame on you! Vind dit echt een hele slechte opmerking. Genoeg uitleg in mijn bovenstaande reactie denk ik zomaar.


Ik geef toch ook genoeg uitleg ; het probleempje werd gewoon opgelost. En het maakt mij geen moer uit of ik file veroorzaak of niet, ook die sporen laten me koud; ik vind een mensenleven belangrijker.
En als het allemaal zo vreselijk fout was wat ik deed had iemand er vast wel wat van gezegt. En voor ik het vergeet nadat ik gestopt was reed de rest gewoon voorbij, niet iedereen stopte zoals silque zegt........ e050
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #33 Gepost op: 23 september 2011, 10:11:00
Nee jou maakt het geen moer uit, dat is nou juist het probleem. Ik ga het nu heel zwart/wit schetsen, maar omdat iemand zn auto zomaar neerkwakt kan de ambu niet in de buurt komen, laat staan de brandweer. Bovendien breng je de overige hulpverleners (inclusief jezelf) in gevaar door je auto zomaar neer te zetten en bijv niet in de fend-off. Wie zn schuld zal het zijn als er tegen je auto wordt aangereden en die rolt door naar de plek waar de hulpverlening wordt gedaan?
Of laat ik iets minder negatief zijn, er komt filevorming waar weer een kettingbotsing uit voorkomt. Zal dat handig zijn?

En dat je zo laconiek bent over die sporen is ook wel kort door de bocht. Je zal maar gehandicapt raken doordat één of andere debiel jou aanrijdt met zn gekke rijgedrag. Ga je dan procederen tegen justitie omdat ze niet genoeg bewijs hebben? Dat bewijs was er namelijk wel en de hulpverlening komt niet in het nauw hierdoor, maar wel als je er als leek dwars doorheen gaat lopen knallen.

Natuurlijk is een mensenleven het meest belangrijk, ik snap ook niet zo goed waarom je dit dikdrukt. Staat er ergens dat ik dat niet vind? Het kost je misschien 5 seconden extra om je auto op een veilige manier en locatie te parkeren, maar dat gaat je minuten opleveren! Minuten die het 'mensenleven' kunnen redden, en die van de hulpverleners die tp zijn!
Om maar even op je eigen titel in te gaan.... kleine dingen maken het verschil! toch?

Ik krijg het idee dat je je heel erg persoonlijk aangevallen voelt en zwaar in de verdediging schiet. Ik heb niks over jouw optreden gezegd want daar was ik niet bij. Ik zeg in het algemeen dat de locatie van een voertuig zeer belangrijk is, ik snap je overdreven reactie dus ook niet echt  ;).
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #34 Gepost op: 23 september 2011, 11:29:02
Nee jou maakt het geen moer uit, dat is nou juist het probleem. Ik ga het nu heel zwart/wit schetsen, maar omdat iemand zn auto zomaar neerkwakt kan de ambu niet in de buurt komen, laat staan de brandweer. Bovendien breng je de overige hulpverleners (inclusief jezelf) in gevaar door je auto zomaar neer te zetten en bijv niet in de fend-off. Wie zn schuld zal het zijn als er tegen je auto wordt aangereden en die rolt door naar de plek waar de hulpverlening wordt gedaan?
Of laat ik iets minder negatief zijn, er komt filevorming waar weer een kettingbotsing uit voorkomt. Zal dat handig zijn?

Nee dat zou niet handig zijn zoals je het hier schets. Ik loop pas een jaartje of 20 mee in de hulpverlening en heb de ervaring dat het op een drukke verkeersader in de spits ( A1 / A6 rond de spits ) direct vastloopt. De agent die m'n auto verplaats heeft kon ook zonder halsbrekende toeren de vluchtstrook bereiken, de snelheid van de voertuigen op de niet versperde rijbanen was stapvoets of stil staan. Fend-off is voor het eerst ter plaats komende buffervoertuig (pol, rws of brw enz) de rest parkeert voorbij het ongeval.
En voor wat de schuldvraag die je stel is degene die tegen mijn stilstaande auto aanrijdt de schuldige.

En dat je zo laconiek bent over die sporen is ook wel kort door de bocht. Je zal maar gehandicapt raken doordat één of andere debiel jou aanrijdt met zn gekke rijgedrag. Ga je dan procederen tegen justitie omdat ze niet genoeg bewijs hebben? Dat bewijs was er namelijk wel en de hulpverlening komt niet in het nauw hierdoor, maar wel als je er als leek dwars doorheen gaat lopen knallen.

Ja kan de zaak mooi voorstellen, maar draai het eens om; so komt om het leven omdat de hulpverlening de sporen belangrijker vond.
Wat zouden de nabestaande gaan doen? procederen?
En nog wat niet elk ongeval wordt veroorzaakt door een debiel het kan ook gewoon een menselijke fout zijn met verstrekkende gevolgen. Ik ben benieuwd naar je achtergrond, je leeftijd, kortom stel je eens voor in het daarvoor bestemde topic

Natuurlijk is een mensenleven het meest belangrijk, ik snap ook niet zo goed waarom je dit dikdrukt. Staat er ergens dat ik dat niet vind? Het kost je misschien 5 seconden extra om je auto op een veilige manier en locatie te parkeren, maar dat gaat je minuten opleveren! Minuten die het 'mensenleven' kunnen redden, en die van de hulpverleners die tp zijn!
Om maar even op je eigen titel in te gaan.... kleine dingen maken het verschil! toch?

Ik krijg het idee dat je je heel erg persoonlijk aangevallen voelt en zwaar in de verdediging schiet. Ik heb niks over jouw optreden gezegd want daar was ik niet bij. Ik zeg in het algemeen dat de locatie van een voertuig zeer belangrijk is, ik snap je overdreven reactie dus ook niet echt  ;).

Dat je mijn reactie overdreven vindt, daar heb ik geen problemen mee hoor. Persoonlijk vind ik jou reactie ook zwaar overdreven, al snap ik die dan weer wel; je hebt waarschijnlijk een kunstje geleerd en dat is de enige goede manier. En je hebt natuurlijk helemaal gelijk, de handvatten waar jij over spreekt zijn ook niet zomaar uit de lucht komen vallen, ongevallen in het verleden hebben er voor gezorgd dat het beter en veiliger moet op de ongevalsplaats. Maar zou het niet kunnen dat we in somige gevallen een beetje aan het doorslaan zijn in onze afrekencultuur?
In m'n ervaring van gister heb ik geen spoor of mensenleven of wat dan ook in gevaar gebracht.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 23 september 2011, 11:34:14
Laten we het er op houden dat jullie allebei een punt hebben. De waarheid ligt ergens in het midden....  998765

En voor wat de schuldvraag die je stel is degene die tegen mijn stilstaande auto aanrijdt de schuldige.
Dat wil ik nog wel even betwijfelen....  Ik vraag me af wat de verzekering daar van vind.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #36 Gepost op: 23 september 2011, 11:54:07
Laten we het er op houden dat jullie allebei een punt hebben. De waarheid ligt ergens in het midden....  998765
Dat wil ik nog wel even betwijfelen....  Ik vraag me af wat de verzekering daar van vind.

Heb ik ook geen idee van, maar als me auto stilstaat kan die weinig fout doen in mijn ogen.

Zet ik een brw-auto verkeerd neer kan ik me er wel wat bij voorstellen dat de verzekering moeilijk gaat doen.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #37 Gepost op: 23 september 2011, 12:02:50
Heb ik ook geen idee van, maar als me auto stilstaat kan die weinig fout doen in mijn ogen.
Tja, maar stilstaan op de snelweg is officieel een overtreding. Jij kan uiteraard verantwoorden waarom je dat doet, maar ik vraag me af of de verzekering zonder morren uitbetaald.

editje: En dan heb ik het niet over file rijden....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #38 Gepost op: 23 september 2011, 12:06:40
Tja, maar stilstaan op de snelweg is officieel een overtreding. Jij kan uiteraard verantwoorden waarom je dat doet, maar ik vraag me af of de verzekering zonder morren uitbetaald.

editje: En dan heb ik het niet over file rijden....

Opzich heb je wel een punt al ben ik van mening dat de tegenpartij op het moment van de aanrijding rijdt over de vluchtstrook en dat lijkt me een grotere zonde  :-\
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #39 Gepost op: 23 september 2011, 12:10:38
Opzich heb je wel een punt al ben ik van mening dat de tegenpartij op het moment van de aanrijding rijdt over de vluchtstrook en dat lijkt me een grotere zonde  :-\
Hmm daar had ik inderdaad even overheen gelezen. Ik had het meer over het stoppen als fend off voertuig bij een ongeval op de rijbaan of je auto voorbij het ongeval op de weg zetten. Op de vluchtstrook lijkt het mij inderdaad niet zo'n probleem. De wet heeft het namelijk over: "buiten noodzaak stoppen op..." Hier lijkt het mij een duidelijk geval van noodzaak.  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.