Henk,
En wat gebeurd er met de uitgeademde lucht van het slachtoffer
Volgens mij gaat dit ook in de dode ruimte van het slachtoffer zitten dus vermengd de ingeblazen lucht van jou zich ook weer met co2 van het slachtoffer als je tenminste goed masseerd
Beste Sjors,
Voor lekenhulpverleners praten we over de hoogst mogelijke concentratie zuurstof (dus 100%) die je een slachtoffer geeft..
Om het precies weer te geven kan je ook van alles meten. Dit is echter niet relevant voor de eerste hulpverlener..
De volgende zaken kan je meten, (en dit basis stof voor de ambulanceverpleegkundige)
Een FiO2 staat voor het fractie zuurstof weer in de ingeademde lucht. FiO2 staat voor "fractionele inspratoire zuurstof concentratie"
Een FiO2 van 1.00 geeft 100% zuurstof.
Een FiO2 van 0.95 geeft 95% zuurstof.
Een FiO2 van 0.21 geeft 21% zuurstof. (de patiënt ademt gewoon lucht.
FiO2 staat hierboven uitgelegd.
PO2 staat eigenlijk voor de partiele zuurstof druk/spanning in het bloedplasma. Dus in het bloed opgeloste zuurstof.
PaO2 staat eigenlijk voor de partiele zuurstofdruk/spanning in het bloedplasma wat zich bevind in de arterie. Dus in het bloed opgeloste zuurstof in het bloed in de slagaders.
SO2 saturatie van het hemoglobine
Het verschil tussen FiO2 geeft het zuurstof gehalte aan dat bij alvioli, (longblaasjes) terecht komt.
In de longblaasjes geeft het zuurstof door aan het bloedplasma en in het bloedplasma wordt het overtollige zuurstof doorgegeven aan de hemoglobine. In de weefsels nemen het zuurstof van het bloedplasma (PO2.) En het bloedplasma betrekt het zuurstof weer van de hemoglobine. (SO2).
Dus eigenlijk al voer je 100% zuurstof naar binnen, de werkzame bestanddeel is een klein beetje minder.., Maar voer je lagere concentratie zuurtstof naar binnen heb je ook minder werkzame stof..
Om dus precies op je vraag terug te komen de effectieve FIO is ongeveer 99.9%
Maar waarom dit nog steeds in deze discussie staat vind ik nog steeds een raadsel.. (NIEUW TOPIC DAN MAAR
) Ik heb deze ff opgestart.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6339.new#newKunnen we hier verder met de prachtig voertuig van IJRB...