Nieuw voertuig IJRB

Auteur Topic: Nieuw voertuig IJRB  (gelezen 32081 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

richard

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 25 januari 2005, 22:41:04
Heb alle opmerkingen eens rustig gelezen en een aantal dingen vallen mij op.

Wat is daar voor bijzonders aan? Wie daar in getraind is (advance oxygen provider, dus kunnen gewone leden van de RB zijn) kan 'm gebruiken, je hoeft écht geen arts of verpleger te zijn.
Makkelijk als het SO niet zelf ademt en je wil 100% zuurstof geven.

Henk

Op verpleegafdelingen in ziekenhuizen is het niet toegestaan dat het verplegend personeel een patient beademd met een ambu ballon (ambu is een merk maar in de profecionele hulpverlening wordt hij nu eenmaal zo genoemd) dit ivm de de risico`s . Een patient 100% zuurstof geven kan alleen als deze geintubeerd is met kapbeademing is dit niet haalbaar.

De door Richard gebezigde benaming AMBU BALLON suggereert dat het een ballon uitsluitend voor in een ambu is. Niets is minder waar.

Henk

De benaming ambu ballon wordt in de ziekenhuis-, en ambulancewereld en door de MMT teams gebruikt. Dus zo raar is het niet.

Henk,

Je hebt helemaal gelijk.
Toch blijf ik er op hameren dat het met zuurstof eenvoudiger is dan zonder. De techniek is in zoverre anders, dat je zonder zuurstof de borst meer omhoog moet komen dan met zuurstof.

Maar ff terug naar topic. Ik vind dat IJRB een goede zet heeft gezet in de ontwikkeling van een hulpverleningsvoertuig en voldoende budget bijelkaar gesprokkeld heeft om dit op een goede wijze te doen.
M'n complimenten..

Met zuurstof is het eenvoudiger dan zonder ??? Dat moet je toch wat meer uitleggen. Het gebruik van een ambuballon is niet eenvoudig, het vergt erg veel training het is niet voor niets dat in de ziekenhuizen alleen door IC, CCU en SEH verpleegkundigen gebruik mag worden gemaakt van deze ballon.

De gevaren van het beademen met een ambu ballon door een niet geroutineerd persoon zijn :

Door een slechte techniek treedt er  lekkage op bij het masker. Dus een slechte beademing is het gevolg.

Bij het beademen met een ballon kan er makkelijk lucht in de maag terecht komen, en is aspiratie het gevolg.

De kans dat er teveel lucht wordt ingeblazen is  groot. Met mond op mond beademing is dit beter te controleren.

Een goede kapbeademing is alleen mogelijk met een vrije ademweg. In de professionele hulpverlening wordt er altijd gebruik gemaakt van een mayotube zijn deze ook aanwezig ?

Al met al denk ik dat de patient beter af is met een goede BLS evt met gebruik van een pocket mask met zuurstof aansluiting en dat we het beademen met een ambu ballon aan de profecionele hulpverleners moeten overlaten.

Daarnaast staat op de stie van dhr adema heel veel over het gebruik van zuurstof bij duikongevallen. Als de reanimatieraad of het oranje kruis leken wil gaan leren om te gaan met een ambu ballon in combinatie met O2 dan was dit zeker opgenomen in het lespakket.


Verder ziet de auto van de IJRB er goed uit en doen ze zeker goed werk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #91 Gepost op: 26 januari 2005, 00:05:45
Richard, heb je je wel ingelezen ?

Lees ander deze discussie nog even..
Ballon beademing kan een extra skills zijn voor eerste hulpverleners
  • Even een samenvatting : De spelregels die binnen een ziekenhuis gelden zijn anders dan op straat.
  • beademen met ballon of MTV100 is voor leken een tweemansskill. De techniek zoals je hem in ziekenhuis leert is niet geschikt voor lekenhulpverleners, maar als tweemansskill is het een eitje.. De techniek heb ik uitgelegd in de bovenstaande discussie..
  • De DAN Advanced O2 opleiding is een internationaal erkende opleiding en certificering om dit aan getrainde leken te leren..
  • Beademen met zuurstof betekend minder volume nodig is. zonder zuurstof heb je meer volume nodig, meer volume betekend meer kans op het vullen van de maag. dus moet je beter opletten.. Worden mensen uitgebried opgetraind..
  • Het Oranje Kruis en de NRR zijn zelf ook bezig met een zuurstof lesmateriaal.  Zij erkennen de DAN opleidingen en er ook een NEN-ISO persoonscertificering voor zuurstof eerste hulp
Maar als je wilt starten we daar zo weer een nieuwe discussie opstarten hoor..
verder over dat prachtige voertuig van IJRB


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #92 Gepost op: 26 januari 2005, 00:09:17
Wij bij HOGE hebben inmiddels allemaal het first responder certificaat, waarbij op één onderdeel het advanced oxygen provider behaald is, met als tweemans skill het bedienen van de beademingsballon en het juist vasthouden van het masker en in de goede positie houden van het hoofd zodat de lucht in de longen komt en niet in de maag. Wij gaan deze techniek zeker als het nodig is buiten het ziekenhuis toepassen ;), binnenkort wordt de zuurstofkoffer met beademingsballon ook door ons aangeschaft.

En let op, je zult ze steeds meer gaan tegenkomen op de stranden, straks ga zelfs ook jij het normaal vinden dat er direkt 100% zuurstof toegediend wordt bij verdrinkingsongevallen, want zo hoort het.

Henk


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #93 Gepost op: 26 januari 2005, 03:23:38
voertuig ziet er geweldig uit....
alleen vind ik vreemd waarom de ramen niet zijn geblindeerd...zoals de ambu`s dat hebben...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #94 Gepost op: 26 januari 2005, 10:04:37
Misschien komt dat nog Gerrie...

even de goede, werkende link naar de zuurstof:


ballon beademing, echt iets voor hulpverleners?


richard

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 26 januari 2005, 11:25:17
Beste Henk

Heb het linkje aangeklikt en met verbazing gelezen.
Tot de conclusie gekomen dat het allemaal geen zin heeft vele zijn mij voor gegaan om de  risico`s aan jullie duidelijk te maken.
Helaas het heeft geen zin.


Moge zij ruste in vrede


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #96 Gepost op: 26 januari 2005, 12:04:06
Mee eens Richard.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #97 Gepost op: 26 januari 2005, 12:21:29
Beste Henk

Heb het linkje aangeklikt en met verbazing gelezen.
Tot de conclusie gekomen dat het allemaal geen zin heeft vele zijn mij voor gegaan om de  risico`s aan jullie duidelijk te maken.
Helaas het heeft geen zin.

Moge zij ruste in vrede

Dit is flauw !! Dat jij verbaasd bent, ligt aan jou kennis-niveau.. Denk je echt als er aan de aangeleerde methode grote risico's zitten, ik dit mensen aanleer..
We doen dit naar internationale normen, volgens internationaal geaccepteerde standaarden. En heel anders dan jullie in het ziekenhuis doen.
Als je meer info wil, wil ik je graag informeren. maar de handen in lucht gooien, dat ik niet wil luisteren, is volkomen onzin en is een onzinnige manier van discuseren..


richard

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 26 januari 2005, 12:48:50
Beste Peter,

Ook jij weet dat er bij het beademen met een ambu / beademingsballon meer risico`s verbonden zijn als bij mond op mond beademing.
Het systeem zoals aangegeven in de topic waar henk naar verwijst is iets heel anders als de ballon zoals deze nu zit in de koffer van de IJRB en waarschijnlijk bij nog meer reddingsbrigades. Dat ik er verder mee ophoud is geen gebrek aan kennis maar meer het te grote verschil van de mening die wij hebben tav het gebruik van een ambu / beademingsballon door leken.

met vriendelijke groet Richard

PS. Ben overigens geen tegenstander van het gebruik van zuurstof maar dan in combinatie met een pocket masker


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #99 Gepost op: 26 januari 2005, 14:38:05
Ik snap wat je bedoeld, en de risico's die jij kent, en iedereen die echt wat weet van de materie.. kan je ondervangen door een aangepast methodiek..
Ik wil dat graag aan alle sceptici laten zien en demonstreren..

Als je deze techniek in je eentje wil uitvoeren, zoals gebruikelijk aan ambulancehulpverleners en ziekenhuis personeel word geleerd, ben ik direct met je eens zijn de risico's veelste groot..  

Ik heb trouwens liever dat je deze techniek dan met een MTV100 uitvoeren.. Alleen die investering kunnen de meeste vrijwillige organisaties niet trekken..