Nieuw voertuig IJRB

Auteur Topic: Nieuw voertuig IJRB  (gelezen 32082 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #100 Gepost op: 26 januari 2005, 18:03:10
Ik snap wat je bedoeld, en de risico's die jij kent, en iedereen die echt wat weet van de materie.. kan je ondervangen door een aangepast methodiek..
Ik wil dat graag aan alle sceptici laten zien en demonstreren..

Als je deze techniek in je eentje wil uitvoeren, zoals gebruikelijk aan ambulancehulpverleners en ziekenhuis personeel word geleerd, ben ik direct met je eens zijn de risico's veelste groot.. 

Ik heb trouwens liever dat je deze techniek dan met een MTV100 uitvoeren.. Alleen die investering kunnen de meeste vrijwillige organisaties niet trekken..

Het verbaast mij dat u stug blijft volhouden, terwijl mensen uit de praktijk, die er dagelijks mee werken duidelijk aangeven dat de ambu ballon meer risico`s geven.
Ik weet ziekenhuizen die geheel van ambuballon zijn overgestapt op pocket mask met O2 aansluiting!


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #101 Gepost op: 26 januari 2005, 23:06:25
Ik ben altijd bang dat je met gewoon mond op mond beademen je tanden beschadig in een varende boot bij golven. Ik denk dat daarom een ambu balon best handig is. Hier bij moet ik wel zeggen dat je natuurlijk wel goed opgeleid moet zijn. Maar ik denk dat het van zelf sprekend is.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #102 Gepost op: 27 januari 2005, 00:20:37
Citaat
door leken

Ik heb groot respect voor verpleegkundigen en vind ze hoog opgeleid en kundig. Dat neemt niet weg dat zij ook leken zijn, alleen artsen zijn dat niet. Overigens vind ik dat in de praktijk verpleegkundigen en Eerste Hulpverleners vaak beter presteren dan veel artsen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #103 Gepost op: 27 januari 2005, 00:26:04
Citaat
PS. Ben overigens geen tegenstander van het gebruik van zuurstof maar dan in combinatie met een pocket masker
Citaat
Ik weet ziekenhuizen die geheel van ambuballon zijn overgestapt op pocket mask met O2 aansluiting!

Ik weet dat reddingsbrigade Wassenaar deze methode gebruikt en zou graag wat meer weten over de achtergronden en ervaringen, wie kan er wat over melden?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #104 Gepost op: 27 januari 2005, 08:25:38
Het verbaast mij dat u stug blijft volhouden, terwijl mensen uit de praktijk, die er dagelijks mee werken duidelijk aangeven dat de ambu ballon meer risico`s geven.
Ik weet ziekenhuizen die geheel van ambuballon zijn overgestapt op pocket mask met O2 aansluiting!

Voor de zoveelste keer, het is echt een andere techniek dan nu gebruikelijk is in de zorg..
Beademen met pocketmasker met zuurstof geeft 34% zuurstof (Max) met een ballon 99,8%.. Lijkt me nog al een verschil..


richard

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 28 januari 2005, 16:36:46
Ik ben altijd bang dat je met gewoon mond op mond beademen je tanden beschadig in een varende boot bij golven. Ik denk dat daarom een ambu balon best handig is. Hier bij moet ik wel zeggen dat je natuurlijk wel goed opgeleid moet zijn. Maar ik denk dat het van zelf sprekend is.

Beste Stamper,

Het risico dat je je tanden beschadigd in een varende boot is zeker aanwezig. Ook het gebruik van een pocketmask zou dit kunnen voorkomen. Op vaste wal is het gebruik van een ambuballon al erg moeilijk laat staan op een varende boot.  En met een goede opleiding alleen ben je er niet je zult deze vaardigheid regelmatig moeten blijven trainen en het mooiste zou zijn om dit in de praktijk te doen en niet in een beschermde omgeving zonder de stress welke in de praktijk altijd aanwezig is.

Want zeg nu eerlijk hoeveel reanimatie`s doe je op jaarbasis ??


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #106 Gepost op: 28 januari 2005, 17:22:37
Ik heb groot respect voor verpleegkundigen en vind ze hoog opgeleid en kundig. Dat neemt niet weg dat zij ook leken zijn, alleen artsen zijn dat niet. Overigens vind ik dat in de praktijk verpleegkundigen en Eerste Hulpverleners vaak beter presteren dan veel artsen.

Verpleegkundigen zijn dus GEEN leken!!, leken zijn: niet-professionele (niet-beroepsmatige) hulpverleners, dus zonder specifieke beroepsopleiding voor de (spoedeisende) zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #107 Gepost op: 28 januari 2005, 19:08:03
Het woordenboek heeft het terecht niet over beroeps maar over deskundig, en dat kan in principe een EHVer op een bepaald gebied, bv. onderkoeling ook zijn.

Beroeps en professioneel is voor mij niet hetzelfde, zowel beroeps als vrijwilligers kunnen professioneel zijn. Ook een arts kan dus wel of niet professioneel zijn.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #108 Gepost op: 28 januari 2005, 21:24:40
Het woordenboek heeft het terecht niet over beroeps maar over deskundig, en dat kan in principe een EHVer op een bepaald gebied, bv. onderkoeling ook zijn.

Beroeps en professioneel is voor mij niet hetzelfde, zowel beroeps als vrijwilligers kunnen professioneel zijn. Ook een arts kan dus wel of niet professioneel zijn.

Je snijdt nu wel weer een heel ander onderwerp aan, je opmerking met leken heb ik mijns inziens voldoende beantwoord.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #109 Gepost op: 29 januari 2005, 12:52:04
Dankje voor je uitleg. Ja maar oefenen moet je toch. Ik ben ook groot voor stander van oefenen in de echte omgeving dus op en Rond de boot. En niet in een lekker warm les lokaal. En hoeveel reanimaties ik heb heel weinig en ik hoop dat het zo blijf.