Overnachten in een scoutinggebouw.

Auteur Topic: Overnachten in een scoutinggebouw.  (gelezen 5973 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 15 december 2004, 13:32:41
Voor het slapen in een bijeenkomstgebouw is er duidelijke regelgeving. Vraag bij de plaatselijke preventist wat hier de eisen voor zijn. Laat dit vaststellen in een gebruiksvergunning. Hiermee ligt de verantwoording bij de gebruiker en bij B&W van de gemeente en daar hoort het thuis. Als je als plaatselijke brandweer toestaat dat er overnacht wordt haal je een hoop onnodige ellende op de hals wanneer er iets gebeurt.
precies Mus,daar zit ik dus ook mee in mijn maag.Wij lopen bijvoorbeeld geen brandwacht meer in feesttenten,of als er een groot evenement is in de sporthal.Precies met de redenen die jij al aangeeft "de brandweer wil niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden,mocht er iets fout gaan terwijl er brandweermensen aanwezig waren"


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2004, 12:00:22
Ga in ieder geval na of het gebouw een gebruiksvergunning heeft. Neem contact op met de preventist of bouw en wonen. Als dit niet mogelijk is, laat je commandant schriftelijk aan de burgemeester aangeven dat de brandweer hiervoor geen verantwoording draagt. Hiermee dek je jezelf in ieder geval bestuurlijk in. Doe alle correspondentie schriftelijk en vraag om een schriftelijk antwoord. Hiermee voorkom je veel armoe in een later stadium.  ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Firemaus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • BrandMeester
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2004, 16:09:34
Is dit niet in strijd met het bestemmingsplan?
(weet ik wel zeker) Zou ik toch even navraag over doen.

En een gebruiksvergunning lost hier ook niet echt veel op.

Groet,
Maus (een preventist)
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #13 Gepost op: 21 december 2004, 09:21:13
Firemaus als het pand een bijeenkomstfunctie heeft is in de meeste gevallen bestemmingsplan technisch logies ook toegestaan. In deze situatie gaat het over de verantwoording. Die moet bij het gemeentebestuur liggen en niet bij de brandweer. Hiervoor moet je een B&W voorstel schrijven waarover zij een besluit moeten nemen. Hiermee leg je de verantwoording bij het bestuur. Hiervoor is een gebruiksvergunning een geschikt middel.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Firemaus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • BrandMeester
Reactie #14 Gepost op: 21 december 2004, 09:50:41
Klopt!  ;) maar dan moet een bestuur daar wel in voorzien en niet de commandant van de plaatselijke brandweer.  :-X  Moet niet gekker worden  ::)

Maar je snapt wel waar ik heen wil mus....... ;)
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #15 Gepost op: 28 december 2004, 18:51:45
Waar het om gaat is op basis van welke gebruiksfunctie is aangegeven dat het pand gebruikt gaat worden. Als in eerste instantie is aangegeven dat het om een clubgebouw gaat, dus mogelijk een bijeenkomst functie, dan gelden daar andere eisen voor dan bij een logiesgebouw(slaapfuntcie).

De eisen voor een logiesgebouw zijn vele malen strenger dan voor bijeenkomst gebouwen.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het betreffende brandweerkorps geen aanvullende eisen stelt als er geslapen wordt, en al zeker niet als dat het hele jaar door is toegestaan want dan is de hoofdfunctie in principe slapen!

Misschien kan er wat meer toegelicht worden over het pand zelf........... ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #16 Gepost op: 28 december 2004, 21:00:12
het pand van scouting medemblik heeft een permanente slaap mogelijkheid, er moest ook voldaan worden aan aantal WC's, douche's en andere voorzieningen en uitreaard de blus middelen.

het gebouw is dus eigendom van de gemeente, het valt ook nog eens onder monumenten zorg, het onderhoud wordt ook door de gemeente uitgevoerd.

doordat er jaarlijks diverse grote internationale zeilwedstrijden worden gehouden, worden er zeker in deze periode continu geslapen, het wordt dan verhuurd aan een of ander olympische groep uit weet wat voor land die er op dat moment het eerste bij is/was.

in de zomermaanden wordt het verhuurd aan andere scoutinggroepen, die hun zomerkamp er komen houden, het pand ligt aan de haven, met open verbinding naar het ijsselmeer, er liggen boten van scouting inclusief een motersleeper, dus ideaal voor waterscouts.

in de herfstvakantie en voorjaarsvakantie worden er ook diverse kampen gehouden.

om nu te voorkomen dat er bij de gemeente/brandweer niet bekend is wanneer er wel en wanneer er niet geslapen wordt hebben we in gezamenlijk overleg besloten dat wanneer er geslapen wordt dit gemeld wordt bij de ondercommandant (deze woont in het dorp, de commandant woont een dorp verder, waar hij tevens commandant, hij heeft dus 2 korpsen onder zijn hoede).

scouting vond dit een veiligere gedachte, zodat wanneer er onverhoopt iets zou gebeuren de brandweer weet dat er wel of geen mensen aanwezig zijn.
Nemo me impune lacessit


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 28 december 2004, 22:02:20
ja het is leuk dat de brandweer weet dat er geslapen wordt. Maar zoals ik al aangaf is dat wanneer er zoals het op mij overkomt zeer regelmatig overnacht wordt. Ik weet uit ervaring dat er bij ons aanvullende voorzieningen getroffen moeten worden.

In ieder geval dienen er een of meerdere slaapwachten aanwezig te zijn, vanuit de slaapruimten dien je rechtstreeks buiten te kunnen komen of de vluchtweg dient door middel van rookmelders gekoppeld aan het ontruimingsalarm bewaakt te worden. Indien het om een situatie zou gaan zoals omschreven dan denk ik dat er zelfs nog een brandmeldinstallatie geeist zou worden.........dit even uit het hoofd hahaha ;) en zoals het er bij ons aan toe gaat ;)


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #18 Gepost op: 29 december 2004, 08:17:07
Als je als preventist een soortgelijke situatie tegen komt met een controle moet je hiervan verslag leggen. Indien er ovwernacht wordt is dit een logiefunctie. Om de veiligheid te waarborgen is er eigenlijk alleen een technische oplossing. Dus de brandmeldinstallatie met ontruimingsalarm. Doormelding naar de RAC is een optie maar niet in elke gemeente verplicht. Laat je niet verleiden tot slaapwachten. Als er iets mis gaat heb je nog gelazer, als brandweer weet je dat er geslapen wordt en je weet dat het veiligheidsniveau niet in orde is. Dat wordt je later altijd verweten. Dus als preventist de eisen op papier zetten en bestuurlijk laten aftikken. Zij zijn eigenaar en verhuurder dus ook verantwoordelijk. In dit geval lijkt het vrij simpel. Leg de verantwoording neer waar hij thuis hoort. En dat is niet bij de controlerende preventist. En zeer zeker niet bij de brandweer.   ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.