Even je twijfel wegnemen, ik kan het niet laten: de reddingsboot van de KNRM station Huizen, de Gooijer is ook een Duarry, en die heb ik nog nooit het water uit zien komen, die gaat overal gewoon doorheen. Als je het filmpje bekijkt zie je dat al bij vrijwel géén golfslag de Seeker al meer uit- als in het water is. Een Tornado weegt dan ook veel minder als een duarry en heeft daardoor minder waterverplaatsing. Een sprong van 20 meter heb je maar zo: bij 60 km per uur is dat iets meer als één seconde uit het water, je gaat bij zestig km al 16 meter per seconde: 60.000: 3600 = 16,6 m.
Wij hebben ook wel op de Noorzdee gevaren met slecht weer, het is anders dan op het ijsselmeer: langere golven (je springt daar ook niet zo lekker op) . Ben je wel eens tussen de pieren van IJmuiden doorgevaren, de Noorzee op? De golfslag daar lijkt het meeste op die van het IJsselmeer.
We zijn eens met zijn fijven in een ribje met 40 pk de Noordzee op geweest, ding heeft nog nooit zo hard gevaren, wilde ineens makkelijk in plané. Weer terug door de sluis was de pret weer voorbij.
Regelmatig zijn we ook bij het rondje Texel. Dus we hebben wel een beetje kust ervaring. Ik heb de indruk dat andersom wat minder ervaring is op het Ijsselmeer...
Henk