snelle reddingsboot... Wat is dat... Daar kijk je naar de omgeving waarin de boot word gebruikt...
Soms zijn de omstandigheden zo is de "tupperware" met 19Pk sneller inzetbaar dan een RIB van 6,5 met 150Pkl... Soms is een ongemotoriseerde raft" het snelst inzetbaar... Ja als de "groundspeed" het criterium is dan zal een 10,5m RIb met 4x 250PK sneller zijn dan een "tupperware" met 19Pk.. Maar op het twente kanaal, kan die 10,5m Rib niet eens te water gelaten worden..
De RNLI heeft vele verschillende boten van rafts tot gemotoriseerde opblaasboten, tot polythyleen boten van 4,5m, tot RescueSleds, tot zeer grote boten, voor vele verschillende inzetten in verschillende omgevingen..
Voor de grotere boten van de RNLI, zou ik liever de keuze maken voor de type schepen van de KNRM.. Deze zijn iets breder inzetbaar dan de grotere RNLI schepen..
Handig is wat anders dan snel. Niet snel is hier niet zijn belangrijkste eigenschap, maar klein. En dan kun je me uitleggen dat een 10,5 m RIB met 4 keer 250 PK hier niet praktisch zou zijn geweest, dat snap ik ook wel.
Een van de eigenschappen die ik van een snelle reddingsboot verwacht is dat ie snel is, de grootte doet er niet toe. Ze hadden het ook niet over de "grote" reddingsboot maar de snelle. Het was gewoon een Dinghy die gebruikt werd, maar dat klinkt minder stoer.
Het gevaar van een gespecialiseerde boot voor zijn omgeving is dat als de omgeving verandert hij niet meer zo goed inzetbaar is. Neem de drie schipbreukelingen op het bootje, door het ontbreken van de tube (dat is me al veel vaker opgevallen bij video's van de RNLI) is het veel lastiger langszij te komen bij bv het overzetten van een mannetje. Wat ze dan vaak doen is met de punt van de reddingsboot naar de boot in problemen varen. Dat vraagt heel veel moed, kunnen en anticipatie van de bemanning en de schipper. En als het fout loopt zijn de gevolgen niet te overzien.
Hier scoort de reddingsboot van de KNRM veel beter, hoewel die dingen weer wat minder stabiel zijn, een beetje golfslag en ze liggen te rollen omdat de tubes zo ver boven water hangen.