Een kantelproef in een haven onder rustige omstandigheden geeft aan of de het vaartuig weer overeind komt en hoe snel dit gaat. Ook geeft de proef aan hoe het vaartuig weer overeind komt, dus als je te water ligt kun je daarmee rekening houden.
De vaartuigen zullen omgaan onder niet al te beste weersomstandigheden met veel wind en een behoorlijke zeegang. Is er onderzocht hoe snel een vaartuig met een opgeblazen drijver bij dit weer verdaagt, dus welke krachten komen op het vaartuig. Is het vaartuig dan nog al zwemmend in het pak bij te houden, in te halen en kun je onder die omstandigheden weer makkelijk aan boord komen.
In omgeslagen toestand zal het vaartuig minder hard verdagen dan als het weer overeind is gekomen.
Mogelijk is het door de bemanning inpikken op het vaartuig in omgeslagen toestand het beste moment tenzij de krachten op het vaartuig te groot worden om het tegen te kunnen houden. Dat zou o.a. kunnen inhouden dat het vaartuig niet al te snel weer overeind zou moeten komen en dat het lozen van het water niet al te snel gaat etc.
Het lijkt mij het verdagen en weer aan boord komen onder slechte weersomstandigheden moet worden onderzocht en aan de hand daarvan procedures moeten worden aangegeven.