drieeneneenhalve minuut eer er wat vaart terwijl iedereen op de post is? Daar is nog wel wat winst te behalen lijkt mij.
Wat je veel ziet aan het strand is dat de auto's altijd snel weg zijn (vaak een van te voren vastgesteld koppeltje), maar dat voor de inzet van boten wat langer duurt om verschillende redenen. Zo is er vaak niet een vaste bemanning vastgesteld per boot, moet er nog gelanceerd worden vanaf een trailer en dat kost wat tijd, tenzij de trailer achter een trekker/voertuig hangt en er een chauffeur klaar staat. Echter is dit in sommige situaties sneller dan een boot die op het zand ligt, dat ligt net aan het getij. En vaak zijn er op zulke momenten even op allerlei plekken handjes nodig, zeker als er maar één post is en er geen taken verspreid kunnen worden.
Je kan soms de zaken ook even beter voorbereiden, ondanks dat het tijd kost... Ik kan prima in m'n zwembroek aan boord springen, maar als ik even de tijd neem om m'n wetsuit aan te trekken hou ik het langer uit op het water. Wat zeker bij het elders assisteren bij een zoekactie van belang is, dan ben je zo een paar uur van huis...
Een boot die "aan het anker" ligt in het vak, met een vaste bemanning die al in pak staan is natuurlijk het snelste, maar dat is soms om praktische redenen en/of bezetting niet mogelijk. Als je uitsluitend met vrijwilligers werkt, heb je ook nog het feit dat daar personen tussen zitten die het niet 'iedere dag' doen. Ik merk persoonlijk dat onder de "beroepsploegen" veel meer aandacht is voor operationele preparatie en dat daar meer over gecommuniceerd wordt.
Wat ik hier wel een puntje vindt is dat het idee achter de waterscooters is dat deze snel weg kunnen bij meldingen, en dat duurt hier inderdaad een behoorlijke tijd...