Leuk filmpje Henk!
Een paar vraagjes:
De ene keer wordt het KWC aangeroepen met Den helder Resque en de andere keer met De Nederlandse Kustwacht (niet in dit filmpje trouwens hoor). Zit daar nog verschil in of is het een synoniem?
Ik zag dat Matthijs een handmic van een porto op z'n pak had zitten. Zijn dat gewone pmr portofoontjes, of hebben jullie een vergunning voor aparte kanalen?
De roepnaam van het kustwachtcentrum is "Nederlandse Kustwacht". Tijdens SAR akties is de roepnaam "Den Helder Rescue". De scheidslijn is niet duidelijk. Nu dacht ik dat als het bootje al in de haven ligt, tussen de pieren dat het einde SAR is, maar je hoort dat Den Helder, aangeroepen met "Nederlandse Kustwacht", antwoordt met Den Helder Rescue. Ligt ook een beetje aan de operator.
Ik heb net nog even gebeld voor het officiele standpunt, en dat luidt als volgt:
Het is pas einde SAR als alle deelnemende schepen afgemeld/terug zijn aan station.
Den Helder Rescue is de roepnaam voor de
erkende SAR units, als Marine, Politie en KNRM.
Daar horen reddingsbrigades (en HOGE en bergers) niet bij.
Officieel horen dus (tot mijn verbazing) de eenheden -niet zijnde SAR units- altijd, ook tijdens SAR de "Nederlandse Kustwacht" aan te roepen en de kustwacht tegenover hen ook deze roepnaam te gebruiken. De roepnaam "Den Helder Rescue"is alleen voor erkende deelnemende SAR eenheden (dat wist ik dus niet)
Nu wordt het nog leuker, niet iedereen bij de kustwacht is het daar mee eens, er zijn operators die het verwarrend vinden steeds te moeten wisselen van roepnaam en besluiten tijdens SAR voor iedereen "Den Helder Rescue" te blijven.
Waardoor het in de praktijk veel voorkomt dat als wij aanroepen met "Den Helder Rescue" de kustwacht antwoordt met "Nederlandse Kustwacht"en andersom.
Dus ik begrijp dat ik het niet altijd begrijp, en ik heb daar begrip voor.
Goeie vraag dus eigenlijk wel...
Henk