Natuurlijk is agent zijn gevaarlijk en brandweerman ook, maar hier vind langzamerhand de arbo zijn intrede, niet omdat de brandweermensen het willen maar andere ontwikkelingen spelen hier een rol. Tot voor kort drongen branweermensen in Amsterdam nog brandende panden in om van binnenuit de brand te bestrijden, na een dodelijk ongeval zijn de regels aangescherpt op dat punt. Een gewone agent mag niet meer een pand binnen gaan als er bv vermoeden is van bijvoorbeeld wapens of "gevaarlijke honden", er komt dan een speciaal arrestatie team. Iedereen kent het recente voorbeeld dat er iemand doodgemarteld werd terwijll de agenten buiten op versterking wachtten, geheel volgens de regels. Eigen veiligheid eerst in de breedtste zin, met andere woorden het vermijden van gevaar. Ik bedoel dat wij wel risico moeten nemen, of niet uitvaren bij slecht weer. Ik heb de naam van HOGE niet genoemd, ik doel op alle redders op het water.
Kenmerkend vind ik nog altijd de oefening "nat water" samen met de brandweer, waarbij wij geen mensen van een schip af mochten halen zolang de brand op de boot niet uit verklaard was door de brandweer.
Unaniem weigerde de waterredders zich aan deze regel te conformeren, we zijn toen het erg oneens zijnd uit elkaar gegaan.
De schipper beslist nog steeds bij ons en soms gaat het maar net goed, dat is de praktijk. En die brandweerman die snel voor de TAS komt nog even een brandend pand in gaat om iemand te redden krijgt op z'n flikker. Terecht want anders zou je op laatst geen brandweerman meer over houden.
Henk