Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR

Auteur Topic: Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR  (gelezen 413421 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #450 Gepost op: 23 december 2010, 11:29:14
En helemaal juridisch correct met desgewenst onherkenbaar gemaakte drenkelingen,  3hj  kunnen wij hier in Nederland nog een voorbeeld aan nemen. Hier wordt iedereen herkenbaar zomaar op you tube gepleurd, niks toestemming...

Maar die boten zonder tube vind ik eng: He you there drowning, swim towards me! Om er dan uitgehesen te worden met een takeltje. Heeft de KNRM het beter voor elkaar met een neerklapbare achterspiegel. Toen werd toch de "snelle reddingsboot" te water gelaten: een drieëneenhalf meter tupperware met 19 pk  :D. Hij voldoet, maar om dat nu de snelle reddingsboot te noemen...

snelle reddingsboot...  Wat is dat...  Daar kijk je naar de omgeving waarin de boot word gebruikt...

Soms zijn de omstandigheden zo is de "tupperware" met 19Pk sneller inzetbaar dan een RIB van 6,5 met 150Pkl... Soms is een ongemotoriseerde raft" het snelst inzetbaar...  Ja als de "groundspeed" het criterium is dan zal een 10,5m RIb met 4x 250PK sneller zijn dan een "tupperware" met 19Pk..  Maar op het twente kanaal, kan die 10,5m Rib niet eens te water gelaten worden..

De RNLI heeft vele verschillende boten van rafts tot gemotoriseerde opblaasboten, tot polythyleen boten van 4,5m, tot RescueSleds, tot zeer grote boten, voor vele verschillende inzetten in verschillende omgevingen..

Voor de grotere boten van de RNLI, zou ik liever de keuze maken voor de type schepen van de KNRM.. Deze zijn iets breder inzetbaar dan de grotere RNLI schepen..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #451 Gepost op: 23 december 2010, 11:52:59
snelle reddingsboot...  Wat is dat...  Daar kijk je naar de omgeving waarin de boot word gebruikt...

Soms zijn de omstandigheden zo is de "tupperware" met 19Pk sneller inzetbaar dan een RIB van 6,5 met 150Pkl... Soms is een ongemotoriseerde raft" het snelst inzetbaar...  Ja als de "groundspeed" het criterium is dan zal een 10,5m RIb met 4x 250PK sneller zijn dan een "tupperware" met 19Pk..  Maar op het twente kanaal, kan die 10,5m Rib niet eens te water gelaten worden..

De RNLI heeft vele verschillende boten van rafts tot gemotoriseerde opblaasboten, tot polythyleen boten van 4,5m, tot RescueSleds, tot zeer grote boten, voor vele verschillende inzetten in verschillende omgevingen..

Voor de grotere boten van de RNLI, zou ik liever de keuze maken voor de type schepen van de KNRM.. Deze zijn iets breder inzetbaar dan de grotere RNLI schepen..  

Handig is wat anders dan snel. Niet snel is hier niet zijn belangrijkste eigenschap, maar klein. En dan kun je me uitleggen dat een 10,5 m RIB met 4 keer 250 PK hier niet praktisch zou zijn geweest, dat snap ik ook wel.
Een van de eigenschappen die ik van een snelle reddingsboot verwacht is dat ie snel is, de grootte doet er niet toe. Ze hadden het ook niet over de "grote" reddingsboot maar de snelle.  Het was gewoon een Dinghy die gebruikt werd, maar dat klinkt minder stoer.
Het gevaar van een gespecialiseerde boot voor zijn omgeving is dat als de omgeving verandert hij niet meer zo goed inzetbaar is. Neem de drie schipbreukelingen op het bootje, door het ontbreken van de tube (dat is me al veel vaker opgevallen bij video's van de RNLI) is het veel lastiger langszij te komen bij bv het overzetten van een mannetje. Wat ze dan vaak doen is met de punt van de reddingsboot naar de boot in problemen varen. Dat vraagt heel veel moed, kunnen en anticipatie van de bemanning en de schipper. En als het fout loopt zijn de gevolgen niet te overzien.
Hier scoort de reddingsboot van de KNRM veel beter, hoewel die dingen weer wat minder stabiel zijn, een beetje golfslag en ze liggen te rollen omdat de tubes zo ver boven water hangen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #452 Gepost op: 23 december 2010, 13:44:33
Ik moet wel zeggen dat die Severn class lifeboats tot de verbeelding spreken :D
Als ik als kind een reddingboot had moeten teken, zou die er zo uitzien. Prachtige machines 3hj

En v.w.b. dat kleine 'bijbootje': iedereen weet wat er bedoeld wordt toch ::)
Buitengewoon handig ook, met al die rotspartijen daar. Hebben de Nederlandse Arie Visser en Johannes Frederik klasse ook zoiets aan boord? (opblaasbaar dan). Ik kan me namelijk een inzet herinneren waar een klein bootje werd gebruikt om iemand van basaltblokken af te halen.

Ik heb wel m'n vraagtekensbij die pakken van hun trouwens. Het ziet eruit als een gewoon werkpak wat vissers ook hebben, maar dat zie ik vast verkeerd ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #453 Gepost op: 23 december 2010, 21:04:23
Ik moet wel zeggen dat die Severn class lifeboats tot de verbeelding spreken :D
Als ik als kind een reddingboot had moeten teken, zou die er zo uitzien. Prachtige machines 3hj

En v.w.b. dat kleine 'bijbootje': iedereen weet wat er bedoeld wordt toch ::)
Buitengewoon handig ook, met al die rotspartijen daar. Hebben de Nederlandse Arie Visser en Johannes Frederik klasse ook zoiets aan boord? (opblaasbaar dan). Ik kan me namelijk een inzet herinneren waar een klein bootje werd gebruikt om iemand van basaltblokken af te halen.

Ik heb wel m'n vraagtekensbij die pakken van hun trouwens. Het ziet eruit als een gewoon werkpak wat vissers ook hebben, maar dat zie ik vast verkeerd ;)

De KNRM stations Stellendam en Hoek van Holland hebben een kleine rubberboot aan boord van de grote boot. (Beide stations varen met een Arie Visser type). Van andere stations weet ik het niet. Die inzet die jij je herinnert was drie jaar geleden bij Hoek van Holland. Hier het bewuste filmpje:

Reddingsactie Blokkendam Maasvlakte

Filmpje van een oefening van station Hoek van Hollenad met de rubberboot:

240410-bijboot-MOB.mp4
Groeten, Colin


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #454 Gepost op: 24 december 2010, 11:20:22
Die inzet die jij je herinnert was drie jaar geleden bij Hoek van Holland. Hier het bewuste filmpje:

Respect voor het kleine rubberbootje om, met dat zeetje, die 2 lui van de blokken te halen!  3hj




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #456 Gepost op: 28 december 2010, 14:59:06
Respect voor die bemanning van de heli. Je ziet het, ik heb een keer meegevlogen met een vliegtuig gestationeerd op Ameland dat ook wel eens meezocht naar drenkelingen. Ik kan me zo maar voorstellen dat je zo'n raft mist, vooral al je al een tijdje aan het zoeken bent.
De kans om iets te spotten vanuit een heli is veel gtroter.
Jammer dat de audio in het derde filmpje zo slecht is. Wat ik er uit begreep is dat de Raften oud waren en verre van stabiel, waardoor zeven drenkelingen er niet in zijn geslaagd, nadat één raft meteen al weggeblazen werd, een raft te bereiken. Men heeft warmteverlies beperkt door over elkaar te urineren en uitgeademde lucht in elkaars overlevingspak te blazen. Er was geen satelliettelefoon aanwezig waardoor slechts communicatie met een ander vissersschip kon worden gerealiseerd, die het opgevangen noodbericht doorzond naar de coast guard.
Ik spreek regelmatig mensen van de Nederlandse Kustwacht wiens favoriete programma Deadliest Catch is en bij het zien van de opnamen houden we af en toe het hart vast bij de werkwijze en werktijden van deze goedverdiende, maar volgens mij knettergekke vissers.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #457 Gepost op: 28 december 2010, 17:20:13
Nu op Discovery: het programma Top Trumps, waarbij in deze aflevering een RNLI reddingboot en een reddingshelikopter onder de loep worden genomen.

Net gezien hoe de slipway werkt bnhycf
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #458 Gepost op: 31 december 2010, 02:50:53

Hier scoort de reddingsboot van de KNRM veel beter, hoewel die dingen weer wat minder stabiel zijn, een beetje golfslag en ze liggen te rollen omdat de tubes zo ver boven water hangen.


Leg is uit?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #459 Gepost op: 31 december 2010, 11:25:13
Leg is uit?

Dat staat erbij. Als de tubes in het water liggen is een boot breder en stabieler dan dat de tubes zo gemonteerd zijn dat ze het water niet raken, de tubes verhinderen dat de boot gaat rollen. Bij Ribs heb je dat effect ook. Een tornado ligt met zijn tubes in het water, de XS ribs en de Delta bijvoorbeeld heeft zijn tubes al veel hoger. Hoge tubes hebben ook voordelen, op snelheid hoef je ze niet door het water te slepen wat de snelheid ten goede komt.

Bekijk dit filmpje maar eens, dat is een TP Marine 715  van de reddingsbrigade Naarden:

De nieuwe snelle reddingsboot van de Reddingsbrigade Naarden, de "Ronduit".