Middelbare school Zoetermeer sluit deuren na dreigtweetshttp://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2908760/2011/09/15/Middelbare-school-Zoetermeer-sluit-deuren-na-dreigtweets.dhtmlRedactie − 15/09/11, 11:32
vk UPDATE Het Oranje Nassau College, locatie Parkdreef, in Zoetermeer is vanochtend gesloten vanwege bedreigingen op Twitter. Twee leerlingen zijn via de sociale-netwerksite bedreigd. De politie heeft inmiddels een verdachte aangehouden. Het gaat om een 16-jarige leerling van een andere school in Zoetermeer.
Een woordvoerder van de politie kon niet zeggen of met de aanhouding de dreiging voorbij is. 'Ik weet niet of er meer verdachten zijn en het staat ook niet vast dat de nu aangehouden verdachte de dader is.'
De bedreigingen zijn volgens de school de afgelopen twee dagen geuit. Na melding bij de politie van de dreigtweets waren agenten vanochtend aanwezig op het Oranje Nassau College aan de Parkdreef. Ook vloog er een helikopter boven de school.
Leerlingen naar huis
Steeds meer leerlingen raakten gealarmeerd door de onrust rond het gebouw en belden met hun ouders, die hen adviseerden om naar huis te komen. Omdat er in de loop van de ochtend dusdanig veel leerlingen naar huis waren gegaan, besloot de school iedereen naar huis te sturen, zo lichtte de politie toe.
Aangifte
De politie stelde de school afgelopen nacht al op de hoogte van de zaak. De ouders van de getroffen leerlingen hebben aangifte gedaan. De school roept alle ouders op de negatieve gevolgen van dreigtweets met hun kinderen te bespreken.
Tweets
Het twitteraccount @wiljemevinger heeft de doodsbedreigingen geuit. Dit account is beveiligd, maar @doodsbedreiging heeft de tweets geplubiceerd op het eigen account. Een van de bedreigingen luidt: 'Donderdag komt een wapen te horen op het ONC Parkdreef!!!'. En een andere: 'Dus als ik die mensen was zou ik niet naar school gaan als niet dood wilt gaan'.
Een aantal van de doodsbedreigingen. © TWITTER