School gesloten vanwege bedreiging Oranje Nassau College Parkdreef - Zoetermeer 15-09-2011

Auteur Topic: School gesloten vanwege bedreiging Oranje Nassau College Parkdreef - Zoetermeer 15-09-2011  (gelezen 6403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
School dicht vanwege dreiging

ZOETERMEER - De locatie Parkdreef van het Oranje Nassau College is donderdag gesloten omdat er mogelijk een vechtpartij zou plaatsvinden. Vanwege dreigende berichten op twitter is er beveiliging aanwezig en hangt er een politiehelikopter boven de school.
Meer informatie is nog niet bekend. De school heeft op haar website de volgende verklaring gezet:

"Geachte ouder/verzorger,

De afgelopen twee dagen zijn er via twitter bedreigingen geuit aan het adres van twee leerlingen van onze school. De ouders van deze leerlingen hebben aangifte gedaan bij de politie. Uiteraard hebben wij vroegtijdig  contact opgenomen met de politie uit oogpunt van veiligheid en het nemen van passende maatregelen. De politie stelt inmiddels een onderzoek in naar de daders van deze tweets.

De politie heeft ons afgelopen nacht op de hoogte gesteld dat er reden was voor aanvullende maatregelen. Concreet betekent dit dat de politie in en om de school intensief toezicht houdt.

We doen een beroep op u om samen met uw zoon of dochter het negatieve gevolgen van tweets te bespreken.

We hebben begrip voor uw bezorgdheid en zullen u via deze website zo goed en volledig mogelijk op de hoogte houden.

Met vriendelijke groet,

Jan Willem Bakker

Directeur locatie Parkdreef
"

http://www.westonline.nl/nieuws/school-dicht-vanwege-dreiging

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Er is inmiddels een verdachte aangehouden; een 16-jarige jongen uit Zoetermeer #versvandepers.  ;)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

JarnoF

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Het is toch van den zotte dat er mankracht moet worden ingezet, vanwege incontinente tieners met een te groot ego.
Ik stel voor dat alle schade wordt verhaald op de verdachte(n). Feit blijft dat waar er 2 vechten, 2 schuld hebben.

Alain-k

• EHBD Coördinator - EHV'er - Dierenambulance - Lotus - paraveterinair SEH - ex wmr kmar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Uw hulpverlener voor vandaag
    • EHBD
helemaal mee eens! vaak gaan die ruzietjes ook helemaal nergens over.. dan vind ik dat toch best zonde van mn belastingcentjes..
Niets is onmogelijk, als je gelooft in jezelf.

mike

• Senior gebruiker
helemaal mee eens! vaak gaan die ruzietjes ook helemaal nergens over.. dan vind ik dat toch best zonde van mn belastingcentjes..

En wat zou je dan moeten?? Het risico nemen dat er wel wat gebeurd?? Zou jij dat risico durven nemen als Burgemeester/officier van justitie politie commissaris of wie dan ook??

Als je de verhalen goed leest gaf juist het onderzoek van de politie aan dat de signalen serieus moesten worden genomen. Dan gaan ze voor zekerheid en veiligheid. De enige juiste en terechte beslissing.

JarnoF

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
En wat zou je dan moeten?? Het risico nemen dat er wel wat gebeurd?? Zou jij dat risico durven nemen als Burgemeester/officier van justitie politie commissaris of wie dan ook??

Als je de verhalen goed leest gaf juist het onderzoek van de politie aan dat de signalen serieus moesten worden genomen. Dan gaan ze voor zekerheid en veiligheid. De enige juiste en terechte beslissing.

Ik denk dat je het stukje van Alain-K in de verkeerde context ziet.
Hij geeft aan dat zulke nietszeggende ruzies ertoe leiden dat er onnodig kosten gemaakt worden, die door de staat betaald worden. Althans, zo lees ik het.

Maar het is ook zonde van het geld en bovendien van de tijd van de heren beveiliging en politie.

Roare

• Senior gebruiker
In mijn ogen kan er wel wat nuchterder gereageerd worden op dit soort bedreigingen. Maar we leven in zo'n angstsamenleving dat niemand meer durft te zeggen: waar zijn we nu eigelijk mee bezig. Dit heeft inderdaad weer veel mankracht en geld gekost die ten koste gaat van belangrijkere zaken.

Ik heb het al meerdere malen gezegd, maar als we gaan uitrekenen hoeveel deze loze alarmen kosten per jaar, komen we zo in de miljoenen uit. Daarbij komt dat tegenwoordig elke idioot op twitter kan zetten dat hij een bom plaatst in een school. Het lijkt me nogal problematisch om hiervoor elke keer weer een heel circus op touw te gaan zetten.

En de kosten, als dat juridisch kan, moeten inderdaad zoveel mogelijk op de dader of de ouders van de dader verhaald worden.

jeffrey010

• Senior gebruiker
Tuurlijk is het zonde van de tijd en het geld!!

Maar.... geloof me dat je niet zomaar een school gaat sluiten en ontruimen ;)
Met Vriendelijke Groet.....

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Middelbare school Zoetermeer sluit deuren na dreigtweets

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2908760/2011/09/15/Middelbare-school-Zoetermeer-sluit-deuren-na-dreigtweets.dhtml
Redactie − 15/09/11, 11:32

vk UPDATE Het Oranje Nassau College, locatie Parkdreef, in Zoetermeer is vanochtend gesloten vanwege bedreigingen op Twitter. Twee leerlingen zijn via de sociale-netwerksite bedreigd. De politie heeft inmiddels een verdachte aangehouden. Het gaat om een 16-jarige leerling van een andere school in Zoetermeer.

Een woordvoerder van de politie kon niet zeggen of met de aanhouding de dreiging voorbij is. 'Ik weet niet of er meer verdachten zijn en het staat ook niet vast dat de nu aangehouden verdachte de dader is.'

De bedreigingen zijn volgens de school de afgelopen twee dagen geuit. Na melding bij de politie van de dreigtweets waren agenten vanochtend aanwezig op het Oranje Nassau College aan de Parkdreef. Ook vloog er een helikopter boven de school.

Leerlingen naar huis
Steeds meer leerlingen raakten gealarmeerd door de onrust rond het gebouw en belden met hun ouders, die hen adviseerden om naar huis te komen. Omdat er in de loop van de ochtend dusdanig veel leerlingen naar huis waren gegaan, besloot de school iedereen naar huis te sturen, zo lichtte de politie toe.

Aangifte
De politie stelde de school afgelopen nacht al op de hoogte van de zaak. De ouders van de getroffen leerlingen hebben aangifte gedaan. De school roept alle ouders op de negatieve gevolgen van dreigtweets met hun kinderen te bespreken.

Tweets
Het twitteraccount @wiljemevinger heeft de doodsbedreigingen geuit. Dit account is beveiligd, maar @doodsbedreiging heeft de tweets geplubiceerd op het eigen account. Een van de bedreigingen luidt: 'Donderdag komt een wapen te horen op het ONC Parkdreef!!!'. En een andere: 'Dus als ik die mensen was zou ik niet naar school gaan als niet dood wilt gaan'.

Een aantal van de doodsbedreigingen. © TWITTER
Samen sterk in de hulpverlening!