Naast snelwegen, kunnen er ook zogenaamde N-wegen tot het werkgebied horen.
De opleiding bestaat uiteraard uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte. Je begint uiteraard met theorie, waarna je na verloop van tijd doorrolt in de praktijk. Eerst in een soort stagevorm, waarbij je meegaat met een ervaren WIS, en daarna onder begeleiding van een ervaren WIS. Ik weet niet hoelang de opleiding normaal gesproken duurt.
De volgende onderdelen komen tijdens de IM+ opleiding voorbij:
- Het treffen van eerste veiligheidsmaatregelen;
- Het handelen bij gevaarlijke stoffen;
- Het plaatsen en aanvragen van verkeersmaatregelen;
- Het regelen van verkeer (o.a. op snelwegen);
- Het omgaan met verkeer en collega-hulpverleners;
- EHBO ?
Over de roosters in die regio heb ik geen idee. In sommige regio's zal er van 7-15.30 en van 10-18.30 gewerkt worden, en daarbuiten alles via de binding gaan. In andere regio's zal 's avonds langer gewerkt worden, wellicht met 3 verschillende diensten en bijvoorbeeld alleen 's nachts binding. Misschien dat er zelfs wel regio's zijn, waar men ook nachtdiensten draait ? (komt overigens ook voor bij evenementen bijvoorbeeld).
Houd er dus rekening mee dat je ook te maken krijgt met oproepdiensten, waarbij je dus te allen tijde beschikbaar moet zijn om binnen tijdstip X op de plaats van het incident aanwezig te zijn. Mogelijk krijg je ook te maken met gladheidsbinding, waarbij je wordt geacht gladheidsbestrijding op te zetten als sensoren aangeven dat er gestrooid dient te worden.
De examens zullen o.a. worden afgelegd in een virtuele omgeving met behulp van simultatiecomputers en joysticks etc.
Suc6 ermee.