2x bekeuring voor hetzelfde feit

Auteur Topic: 2x bekeuring voor hetzelfde feit  (gelezen 7539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Gepost op: 16 september 2011, 12:24:54
Ik vroeg me af.. als je 2x een bekeuring krijgt voor hetzelfde feit.. moet je ze allebei betalen?

Ik stond een keer verkeerd geparkeerd (onbekende stad..  lol)  en had een prent.
Een paar van die lolbroeken vonden het leuk om alle bekeuringen achter de ruitenwisser weg te halen.

En kwam later blijkbaar (op accept giro zat er bijna een uur tussen) nog een agent langs en had ik dus een 2e prent.

Heb ze wel allebei betaald maar is het dan ook verplicht..?
Zit er een bepaalde tijdsframe tussen bekeuringen  (ligt er natuurlijk wel aan wat maar b.v. APK, foutparkeren..ect) waarin je niet 2x dezelfde bekeuring kan/mag krijgen?




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 16 september 2011, 12:30:00
Ik vroeg me af.. als je 2x een bekeuring krijgt voor hetzelfde feit.. moet je ze allebei betalen?

Ik stond een keer verkeerd geparkeerd (onbekende stad..  lol)  en had een prent.
Een paar van die lolbroeken vonden het leuk om alle bekeuringen achter de ruitenwisser weg te halen.

En kwam later blijkbaar (op accept giro zat er bijna een uur tussen) nog een agent langs en had ik dus een 2e prent.

Heb ze wel allebei betaald maar is het dan ook verplicht..?
Zit er een bepaalde tijdsframe tussen bekeuringen  (ligt er natuurlijk wel aan wat maar b.v. APK, foutparkeren..ect) waarin je niet 2x dezelfde bekeuring kan/mag krijgen?

Nee, is een en de zelfde overtreding. Dus kun je maar een keer voor worden bekeurd. Anders is het als je wordt staandegehouden door een agent. Als je er dan voor kiest de auto te laten staan spreken we over een nieuwe overtreding.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 16 september 2011, 12:34:20
Nee, is een en de zelfde overtreding. Dus kun je maar een keer voor worden bekeurd. Anders is het als je wordt staandegehouden door een agent. Als je er dan voor kiest de auto te laten staan spreken we over een nieuwe overtreding.
Is dat zo? Ik zie regelmatig auto's welke zijn voorzien van stapels mini's van parkeerbeheer omdat ze al dagen op een plek staan waar ze niet mogen staan. Ik gok dat zij een tijdsframe van 24 uur hanteren. Het zou toch bijzonder zijn als iemand zijn auto op de stoep parkeert en ik er een bon op plak, dat hij dan onbeperkt kan blijven staan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 16 september 2011, 12:40:09
Er is, voor zover ik weet, inderdaad sprake van 24 uur  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #4 Gepost op: 16 september 2011, 12:44:33
Klopt, bij mijn weten is het ook 24-uur. Anders zouden we om de minuut een rondje kunnen lopen en de vooruit vol kunnen plakken met leuke bonnetjes. Of dat er toevallig veel collega's op deze locatie zijn, en waarvan elke een bonnetje achterlaat.

Als je staande wordt gehouden door een agent is het bonnetje ook het bewijs dat hier je een bekeuring voor hebt gekregen (m.u.v. snelheid etc). Als iemand bijvoorbeeld geen verlichting heeft achter op zijn aanhangwagen, en een agent geeft hem een bekeuring zal het jammer zijn dat hij om de hoek net een verkeerscontrole inrijdt.

Misschien is het ook een idee om bij dit soort dingen voor de zekerheid eerst te gaan informeren (ruim voor de betaal datum, anders wordt je boete verhoogd natuurlijk) voordat je ze beiden betaald.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #5 Gepost op: 16 september 2011, 12:47:37
jah.. maar was leasebak toen.. hoop gezeur met die lease maatschappijen..

Werdt gewoon van me loon ingehouden.. zucht..

wat mij vooral intresse heeft... is dat ook wettelijk geregeld..?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 16 september 2011, 12:48:17
Is dat zo? Ik zie regelmatig auto's welke zijn voorzien van stapels mini's van parkeerbeheer omdat ze al dagen op een plek staan waar ze niet mogen staan. Ik gok dat zij een tijdsframe van 24 uur hanteren. Het zou toch bijzonder zijn als iemand zijn auto op de stoep parkeert en ik er een bon op plak, dat hij dan onbeperkt kan blijven staan.

Er zijn diverse uitspraken in deze van de hogeraad. MBT tot deze materie. Zal ze binnenkort eens erbij zoeken.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 16 september 2011, 12:54:45
Als je staande wordt gehouden door een agent is het bonnetje ook het bewijs dat hier je een bekeuring voor hebt gekregen (m.u.v. snelheid etc). Als iemand bijvoorbeeld geen verlichting heeft achter op zijn aanhangwagen, en een agent geeft hem een bekeuring zal het jammer zijn dat hij om de hoek net een verkeerscontrole inrijdt.

Pardon? Als ik jou verhaal goed lees dan zie jij een gekregen bekeuring als ontheffing, vrijstelling voor het feit waar voor je bekeurd ben. Nou das het niet hoor. Op het moment dat je bent staandegehouden voor een overtreding kun je 10 meter verder weer een bekeuring krijgen. Je neemt nl zelf weer het risico om bekeurd te worden.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #8 Gepost op: 16 september 2011, 12:57:38
Klopt, bij mijn weten is het ook 24-uur. Anders zouden we om de minuut een rondje kunnen lopen en de vooruit vol kunnen plakken met leuke bonnetjes. Of dat er toevallig veel collega's op deze locatie zijn, en waarvan elke een bonnetje achterlaat.

Als je staande wordt gehouden door een agent is het bonnetje ook het bewijs dat hier je een bekeuring voor hebt gekregen (m.u.v. snelheid etc). Als iemand bijvoorbeeld geen verlichting heeft achter op zijn aanhangwagen, en een agent geeft hem een bekeuring zal het jammer zijn dat hij om de hoek net een verkeerscontrole inrijdt.
Zeker weten doe ik het niet, maar ik vraag me af of bovenstaande klopt. Als ik dus een bekeuring krijg voor defecte verlichting, mag ik er vervolgens straffeloos nog 24 uur mee doorrijden? Bij programma's als Wegmisbruikers en Blik op de Weg wordt regelmatig verteld dat de betrokkene op eigen risico doorrijdt. Als ik met dat defecte lampje naar huis rij en een half uur later weer de weg op ga, start ik immers een nieuwe overtreding.
Het is zo dat je niet 2 x voor het zelfde feit bekeurd kan worden en zolang een geparkeerd voertuig niet verplaatst wordt is er sprake van 1, voortdurende overtreding. Volgens mij is er ooit een gerechtelijke uitspraak over geweest, waarbij de rechter bij een parkeerovertreding een termijn van 24 uur heeft gesteld, maar volgens mij geldt dit niet voor overige overtedingen.
Als ik met dat defecte lampje naar huis rij en een half uur later weer de weg op ga, start ik een nieuwe overtreding
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 16 september 2011, 13:04:17
Volgens mij bedoelde Jorien dat niet.
Het is uiteraard je eigen risico om met defecte verlichting verder te rijden maar als je 5 minuten later 100 meter verderop wordt staande gehouden zijn er maar weinig dienders die je nogmaals zullen bekeuren.
Je kan niet (meer) van mensen verwachten dat ze dingen ter plekke repareren of dat ze de auto maar laten staan. (volledig defecte verlichting daar gelaten) Zeker met moderne auto's moet je vaak naar je garage om het te laten repareren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.