Ok, het was vandaag op LiveLeak geplaatst dus ik dacht dat het vrij nieuw was.
Ik vraag me ook af hoe trefzeker je er mee kunt schieten, zoals te zien is op het filmpje kijk je op een soort schermpje waar je doel is. Volgens mij kun je nooit via een schermpje gericht schieten. Op zich lijkt het allemaal wel mooi maar of het in de praktijk ook goed te gebruiken is betwijfel ik.
Dat lukt prima, hoor. Zolang de afstelling goed is en je er mee kunt oefenen, maakt dit geen fluit uit. Richten via conventionele richtmiddelen (korrel, kijker, aimpoint, etc.) is in feite hetzelfde: je kijkt over dan wel door je richtmiddel met bepaalde "regels" over kogelbaan, afstand, etc. en dan weet je waar de kogel op het object terecht gaat komen. Is je afstelling verkeerd, dan komt de kogel dus ook niet waar je hem wilt hebben.
Bij de meeste richtmiddelen kun je horizontaal en verticaal verstellen. Voor de afstand is verticaal van belang: dat bepaalt je richtlijn (oogdop - korrel, kruis/naald kijker, etc.) ten opzichte van de mond van de loop. Voor de gewenste afstand kun je dus je richtmiddel zodanig afstellen dat mikpunt ook trefpunt is. Als dat ook zo functioneert bij een schermpje met camera, dan is er geen enkel bezwaar om op het schermpje te kijken en daarmee te richten.
Overigens: tanks en andere spullen met kanon richten allemaal vanaf een schermpje!