Stukje eerste veiligheidsmaatregelen: Een voertuig schuin in fend-off zetten met de wielen naar de verkeersluwe zijde doe je alleen als er sprake is van eenzijdig aanrijdingsgevaar, dus geen verkeer uit tegenovergestelde richting. Op wegen met verkeer uit tegenovergestelde richting (vaak N-wegen) kan je een voertuig beter maar recht neerzetten met de wielen naar verkeersluwe zijde.
Als er een slachtoffer op de weg ligt of bekneld in het voertuig zit zou je kunnen overwegen om je voertuig achter het incident te parkeren ter beveiliging. Je voertuig dient dan als buffer, en als botsabsorber
. Maar wanneer je daarmee een mensenleven kan redden maakt dat uiteraard niets uit. Zoals Lt. Col. Me aan heeft gegeven is alarmverlichting niet tot nauwelijks zichtbaar als je je voertuig in fend-off neer zou zetten. ALS je je voertuig ter beveiliging neer moet zetten,
denk ik dat je dit beter recht kan doen, alarmverlichting aan en wielen naar verkeersluwe zijde. Houd altijd een tussenafstand aan die gelijk is, of meer bedraagt dan, de max. snelheid in km/h (doorschieten voertuig).
Als er geen personen in het voertuig zitten, danwel geen gewonden op de weg liggen moet je natuurlijk gewoon voorbij en in lijn met het incident stoppen (indien nodig) en al dan niet je hulp aanbieden. Denk te allen tijde aan je eigen veiligheid en dirigeer personen z.s.m. naar een veilige plaats (achter een vangrail bijv.). De daartoe bevoegde en opgeleide hulpverleners regelen het verder wel.
Overigens zijn er diverse van dit soort casussen bekend bij verzekeraars en volgens mij is dit ook al eens eerder besproken op dit forum.