Dode door omgevallen kraan - Heerde 20-09-2011

Auteur Topic: Dode door omgevallen kraan - Heerde 20-09-2011  (gelezen 9792 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jeroen76

• Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 20 september 2011, 20:07:28
Ik heb er absoluut geen verstand van maar kan het zijn dat als een overleden persoon nog in aanmerking komt voor orgaantransplantatie, hij/zij alsnog in een ambulance naar het ziekenhuis gaat?

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 20 september 2011, 20:27:44
Ik heb er absoluut geen verstand van maar kan het zijn dat als een overleden persoon nog in aanmerking komt voor orgaantransplantatie, hij/zij alsnog in een ambulance naar het ziekenhuis gaat?

Een reeds overleden persoon komt niet echt in aanmerking voor orgaantransplantatie, hooguit zou hij of zij als donor kunnen fungeren.  998765

Echter meetal is het zo dat in Nederland donororganen afkomstig zijn van hersendode personen waarvan het hart dus nog wel klopt. Inmiddels doet men wel steeds meer non-heart beating procedures, al zijn de regels daar vrij strikt voor en zijn deze patiënten meestal in het ziekenhuis zelf overleden. Wel kan bij reeds overleden personen nog goed weefsel (denk aan hoornvlies, bot, hartkleppen, e.d.) voor donatie uitgenomen worden. Hoornvlies kan zelfs thuis afgenomen worden, voor de overige weefsels moet de overledene wel naar een daarvoor ingericht mortuarium gebracht worden. Dit wordt door de stichting die weefseldonaties coördineert geregeld in overleg met de/een uitvaartondernemer.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #32 Gepost op: 20 september 2011, 21:02:48
In de praktijk zie je gekeken wordt naar de tijd dat een rouwonderneming ter plaatse kan zijn.
Het mortuarium lag op ongeveer 25 meter van de ongevalslocatie. :-X En toen er nog gewacht werd op de hulptroepen (in de zin van de andere kranen) kwam er een lijkwagen met rouwstoet langs rijden die naar het mortuarium moest... en iedereen denken dat die wagen voor het ongeval kwam. Pijnlijk.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #33 Gepost op: 20 september 2011, 21:36:17
Dat lijkt me een erg pijnlijke bijkomstigheid.
Zo'n rouwstoet.

@ RAder.

Even een vraagje ???????????
Hoe kom je erbij .alsof je iedereen kent bij een inzet, mensen die je helpt of doe je dat niet als je ze niet kent.
Het is toch een vrij normale gedachtengang dat dit persoon er een hoop moeite mee heeft(krijgt).
Ik snap het niet helemaal.

GLD

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 20 september 2011, 22:00:19
@ RAder.

Even een vraagje ???????????
Hoe kom je erbij .alsof je iedereen kent bij een inzet, mensen die je helpt of doe je dat niet als je ze niet kent.
Het is toch een vrij normale gedachtengang dat dit persoon er een hoop moeite mee heeft(krijgt).
Ik snap het niet helemaal.

Helemaal met je eens, laksappie!

DennisVenemaFotografie

• Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #35 Gepost op: 20 september 2011, 23:31:05
Helemaal met je eens, laksappie!

Ook ik kan niet zeggen dat ik het oneens ben. Denk dat je als hulpverlener (en zeker als SIGMA Hulpverlener) neutraal naar alles en iederen moet kijken.

Denk dat je vrij zeker kunt zeggen dat de man die ongedeerd is gebleven hier de rest van zijn leven (of in elk geval een periode hiervan) last krijgt met de psychische gevolgen. Mocht dit niet zo zijn, dan heeft deze persoon mazzel.

Denk persoonlijk dat je er als hulpverlener altijd vanuit moet gaan dat iemand er WEL last van krijgt.. Heb zelf ook slachtofferhulp gehad na een zeer schokkende ervaring, maar achteraf bleek ik zelf prima in staat het te verwerken.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 20 september 2011, 23:49:53
Ik geloof dat er inderdaad ergens staat dat een overledene niet per ambu gaat (mag?), of dat in de wet op de lijkbezorging staat of in een wet over ambulancevervoer weet ik niet.

Het staat nergens. Het zit hem ergens anders in, althans dat is mij verteld.

Het vervoer van een gewond persoon naar het ziekenhuis levert een ambulancedienst geld op. Dit geld wordt vergoed door de zorgverzekering van deze persoon. Echter vanaf het moment van overlijden is de zorgverzekering ook per direct niet meer in werking. Dat betekend dat de ambulancedienst er geen geld meer voor krijgt. Er zijn daarom ambulancediensten die daarom overleden slachtoffers in principe niet meenemen zodat de ambulance sneller weer inzetbaar is (lees: het kost minder geld).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein