GRIP 2 VOS 2 (zakenjet met motorproblemen) - Schiphol 21-09-2011

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 2 (zakenjet met motorproblemen) - Schiphol 21-09-2011  (gelezen 8687 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #30 Gepost op: 21 september 2011, 20:06:04
Het mag wat kosten allemaal....
Nee je moet inderdaad wachten totdat het vliegtuig tegen de grond slaat...... Dan kunnen we daarna met z'n allen klagen over het te laat aankomen van de hulpdiensten
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #31 Gepost op: 21 september 2011, 20:06:11
Het mag wat kosten allemaal....

Schiphol levert de staat jaarlijks miljarden euro's op. Dan maakt het die paar duizend euro die deze hulpverlening kost echt niet uit. Hoort erbij als je duizenden vliegbewegingen per dag hebt. Ingecalculeerd risico noemen ze dat.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #32 Gepost op: 21 september 2011, 20:14:41
Het mag wat kosten allemaal....

Als je het zou gaan vergelijken met de vliegkilometer en wegkilometer, dan weet ik bijna wel zeker dat je per wegkilometer duurder uit bent dan per vliegkilometer. Duizenden vliegtuigen maker per etmaal een vliegbeweging en gaat 99 van de 100 keer goed, die ene keer zal er een crash zijn of zoals dit een 'mayday call'. Wanneer je dit gaat vergelijken met het autoverkeer, zie je gelijk al dat er veel meer ongevallen zijn in het wegverkeer dan in het vliegverkeer. Ook daar moet hulpverlening heen, vaak naar ongevallen wat door het beter opletten en gedachten bij het verkeer houden had kunnen worden voorkomen. Alleen krijgen de ongevallen in het vliegverkeer meer aandacht dan het wegverkeer, want toch, elke dode is er een teveel. Ongevallen in het verkeer zullen wel te vaak gebeuren, waardoor het te standaard wordt in de krant.

Ik zal over een paar jaar mijn best doen als verkeerskundige om de ongevalscijfers naar beneden te dwingen, door het aanpassen van gevaarlijke wegen.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #33 Gepost op: 21 september 2011, 20:28:21
Ik zal over een paar jaar mijn best doen als verkeerskundige om de ongevalscijfers naar beneden te dwingen, door het aanpassen van gevaarlijke wegen.
Mensen met ambities, goed om te zien! O0


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #34 Gepost op: 21 september 2011, 23:12:53
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #35 Gepost op: 21 september 2011, 23:14:37
Voertuigenlijst

Tankautospuit
342 TS Lisserbroek
344 TS Hoofddorp
346 TS Badhoeverdorp
349 TS Rijsenhout
748 TS Heemstede

Hulpverlening/Hoogwerkers
351 HW Hoofddorp
381 HV-3 Hoofddorp

Haakarmvoertuigen/Haakarmbakken
199 CPH Haarlem
572 HVH Haarlem
581 HA Haarlem
586 HA Haarlem

Dienstvoertuigen
190 DA HOvD
191 DA Coördinator COPI
194 DA Persvoorlichter
592 DA Haarlem (ROT)
594 DA AGS Kennemerland
595 DA OvD Midden
597 DA OvD Zuid
110220 DA AGS Zaanstreek-Waterland

Ambulances
12901 MMT/LFL Amsterdam
12181 Ambulance Hoofddorp
12182 Ambulance Hoofddorp
12802 OvD-G 1
12803 OvD-G 2
16107 Ambulance Rijn en Venen
16126 Ambulance Leiden e.o.
16128 Ambulance Leiden e.o.

+ Diverse eenheden Schiphol

598 DA-HSB
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #36 Gepost op: 21 september 2011, 23:40:03
Ik ben het met GLD eens, dit gaat nergens over. Noem eens een reden waarom je de voertuigen niet zal sturen. Volgens de vluchtleiding op Schiphol is de melding ernstig genoeg voor een VOS-2 melding. Er worden dus problemen verwacht. Anders was er wel VOS 1 gegeven waarbij alleen de TS en een OVD worden opgeroepen.

Er gaat wel wat meer rijden hoor op een VOS 1 ;-)


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #37 Gepost op: 22 september 2011, 10:03:14
Ik ben het met GLD eens, dit gaat nergens over. Noem eens een reden waarom je de voertuigen niet zal sturen. Volgens de vluchtleiding op Schiphol is de melding ernstig genoeg voor een VOS-2 melding. Er worden dus problemen verwacht. Anders was er wel VOS 1 gegeven waarbij alleen de TS en een OVD worden opgeroepen.

Vergeet de VBB niet. Die staan ook standaard bij een VOS. En de inzet KMar. En de inzet Airport Authority. En ... En ....


De vroege inzet van zoveel hulpdiensten (die ook nog allemaal aan moeten rijden/vliegen!) heeft alles te maken met het te verwachtten letsel, de enorme schade die veroorzaakt kan worden, etc.

Het argument "kosten" is gelukkig nog niet een factor van bepalend belang bij deze bestrijdingsplannen. Het is niet goedkoop, maar een stuk goedkoper dan het alternatief.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #38 Gepost op: 22 september 2011, 10:25:57
Het toestel werd enkele minuten in de lucht gehouden om de hulpdiensten de tijd te geven in positie te komen.

Benauwde minuten voor zo'n piloot....
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Gast

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 22 september 2011, 11:14:54
Vanuit verkeersleidingstechnisch oogpunt zou ik ...
Citaat
Het toestel werd enkele minuten in de lucht gehouden om de hulpdiensten de tijd te geven in positie te komen.

... eerder vertalen naar
"De piloot heeft eerst de situatie geëvalueerd en enkele restarts uitgevoerd wat niet gelukt is. Met het besluit om terug te keren is er eerst enkele minuten brandstof geloosd om een overwheight landing te voorkomen"

En logisch dat je enkele minuten nog in de lucht gehouden wordt, dat doet de verkeersleiding niet, dat deed hij zelf ;) Je kunt nooit binnen 30 seconden weer op de grond staan als je problemen krijgt na de start en je vliegt 400-450 km/u, dat duurt, heel logisch, altijd wel een paar minuten.