Project Standby-IM (Incident management)

Auteur Topic: Project Standby-IM (Incident management)  (gelezen 5746 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #10 Gepost op: 23 september 2011, 12:59:42
Een (foto)verslag van een dienst op Standby-IM in Heteren.

LINK

Leuk verhaal,

Ik heb net bart gesproken WIS (op foto) die vond het ook leuk.

gr.rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Maple

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #11 Gepost op: 23 september 2011, 21:06:29
Waarom staat het voertuig van Rijkswaterstaat op de A50 niet in fend-off met een pijl naar de naastgelegen rijstrook? Was mijn inziens veiliger geweest en duidelijker naar het verkeer. Ook over het niet gesloten dragen van de veiligheidskleding valt iets te zeggen naar mijn mening.

Verder een mooie samenvatting.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #12 Gepost op: 23 september 2011, 21:36:43
Waarom staat het voertuig van Rijkswaterstaat op de A50 niet in fend-off met een pijl naar de naastgelegen rijstrook? Was mijn inziens veiliger geweest en duidelijker naar het verkeer.
Jij doelt op deze foto denk ik:


Een goeie vraag, er is geen sprake van een vluchtstrook zoals ik het zie... (wel een rood-kruis -> wellicht vluchtstrook die tijdens de spits in gebruik is als spitsstrook o.i.d.?)

@Denkweb een mooi en duidelijk verslag met fraaie plaatjes


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #13 Gepost op: 24 september 2011, 10:50:42
Zoals ik het zie is de rijstrook een normale rijstrook. De markering op de weg is geen vluchtstrook- c.q. spitsstrookmarkering (dan zou de op de foto zichtbare onderbroken streep een ononderbroken streep zijn geweest, en was de ononderbrokenstreep rechts een smallere "spitsstrookstreep" geweest). Wel is te zien dat de rijstrook is afgekruist (let ook op de andere foto's in de serie op de site van Denkweb).

Inhoudelijk over de opstelling van het voertuig van de WIS: fend-off is bedoeld om het verkeer fysiek naar de naastgelegen rijstrook te geleiden. Dit wordt bereikt door de striping op de zijkant van het voertuig in combinatie met de gedraaide autodrip en de verdrijfpijl. Voor vluchtstroken is de regel dat het buffervoertuig recht blijft staan zonder pijl, omdat er op de vluchtstrook in principe geen verkeer hoort te zijn.
Ik kan me voorstellen dat de WIS in dit specifieke geval voor de vluchtstrookopstelling heeft gekozen, omdat de rijstrook is afgekruist en de ruimte op de rijstrook niet bijzonder groot is om een degelijke fend-off op te zetten. Een rijstrook is 3,60m, dus je staat dan met de Navara rechtsachter tegen de barrier en linksvoor tegen een vrachtwagen. De aard van het incident vereist ook niet dat je zo'n breed blok hoeft te zetten (geen hulpverleners op de rijbaan). In mijn optiek voert de WIS dus een nette beveiliging uit. Je zou hooguit nog een discussie kunnen voeren of een verdrijfpijl duidelijker was geweest, maar dat zal ook afhankelijk zijn van de afstand tot het vorige signaleringsportaal met kruis.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:36:53
Ben ik het niet mee eens.

ALS het al een pechbeveiliging op een "vluchtstrook" betreft, waar zijn dan de 5 kegels voor het voertuig, zoals het hoort?
Nee, dit lijkt op wat ik bij ons ook wel eens zie en hoor: een WIS die niet zijn voertuig in fendoff zet "omdat het niet nodig/veilig is"

De regels zijn vrij simpel toch?
-Op de rijstrook = fendoff 100m voor het voertuig met 5 kegels tot aan het incident, verdrijfpijl in drip
of
-Op de vlst = rechtstand 10 meter voor het incident, 5 kegels voor het voertuig en dit beeld op de drip.

Goed ik weet niet wat de motivatie van de WIS is, dus kan er niet goed over oordelen. Mijn oordeel is dan ook puur gebaseerd op de foto.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2011, 03:31:47
De regels zijn vrij simpel toch?
-Op de vlst = rechtstand 10 meter voor het incident, 5 kegels voor het voertuig en dit beeld op de drip.

Op Vluchtstrook is het minimaal 15 meter voor het incident
Zie vanaf 08:30 t/m 10:40 op het filmpje IM bij eenzijdig aanrijdgevaar

BRON: IM eenzijdig aanrijdgevaar
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #16 Gepost op: 3 oktober 2011, 10:11:11
Op Vluchtstrook is het minimaal 15 meter voor het incident
Zie vanaf 08:30 t/m 10:40 op het filmpje IM bij eenzijdig aanrijdgevaar

Richtlijn 1e veiligheidsmaatregelen
Oke, we gaan niet pietluttig doen, maar mij is geleerd tussen 10 a 15 meter. Richtlijn spreekt ook van circa 15 meter ;-)
Dus NIET minimaal want dat zou een grotere afstand suggereren en dat is m.i. juist niet de bedoeling.  ::)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:21:33
Ben ik het niet mee eens.

ALS het al een pechbeveiliging op een "vluchtstrook" betreft, waar zijn dan de 5 kegels voor het voertuig, zoals het hoort?
Nee, dit lijkt op wat ik bij ons ook wel eens zie en hoor: een WIS die niet zijn voertuig in fendoff zet "omdat het niet nodig/veilig is"
(...)
Goed punt, Martin. Ik ben de kegels vergeten. Dat is inderdaad wel een belangrijk detail. Een pechbeveiliging is in deze situatie wel te verdedigen, maar dan moet het wel correct, dus ook met de kegels voor het voertuig. Dan ben ik toch wel benieuwd naar het hoe en waarom van zo'n net-niet-beveiliging.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2011, 13:20:57
Laat ik wel stellen dat deze IM erg snel is verlopen en de WIS ook de bestuurder en de eveneens terplaatse gestopte kennis van de bestuurder achter de geleiderail aan het sommeren was toen wij over de afgesloten spitsstrook (waar het incident nu ook staat) ter plaatse kwamen. Het verkeer stond vrijwel stil wat de kans op een ernstig ongeval tot een zeer kleine kans maakte. Wel heb ik een serie foto's gemaakt van verkeer dat de rode kruizen negeert. Als men een meter VOORBIJ het incident is naggelt men de spitsstrook alweer op, zonder te weten of er meer belemmeringen aanwezig zijn en mét het rode kruis nog boven de weg.

De WIS had wel netjes zijn jas dicht mogen doen :p


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #19 Gepost op: 6 oktober 2011, 17:56:02
Laat ik wel stellen dat deze IM erg snel is verlopen en de WIS ook de bestuurder en de eveneens terplaatse gestopte kennis van de bestuurder achter de geleiderail aan het sommeren was toen wij over de afgesloten spitsstrook (waar het incident nu ook staat) ter plaatse kwamen. Het verkeer stond vrijwel stil wat de kans op een ernstig ongeval tot een zeer kleine kans maakte. Wel heb ik een serie foto's gemaakt van verkeer dat de rode kruizen negeert. Als men een meter VOORBIJ het incident is naggelt men de spitsstrook alweer op, zonder te weten of er meer belemmeringen aanwezig zijn en mét het rode kruis nog boven de weg.

De WIS had wel netjes zijn jas dicht mogen doen :p

ennuh....jij staat daar op de weg, met je rug naar het verkeer, zonder dekking een foto te maken ???   :o  :'(
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg