Ik vroeg mij af, naar aanleiding van parkeeroverlast bij ons in de buurt, hoe het zit met het parkeren op het trottoir.
Bij ons in de straat is het een ongeschreven afspraak dat iedereen aan een kant van de straat parkeerd, dit omdat de stoepen en straat te smal zijn om aan beide kanten (met twee wielen op de stoep) te parkeren. Door alles aan een kant te zetten is er voldoende ruimte, zelfs voor de vuilniswagens. Nou gebeurt het regelmatig dat er ook aan de andere kant van de straat geparkeerd wordt. Hierdoor wordt regelmatig de stoep volledig geblokkeerd en moet je dus met een rolstoel / kinderwagen de weg op of flink om om er uberhaupt weer af te kunnen. De stoep is aan de "parkeer-kant" breed genoeg om met twee wielen er deels op te kunnen staan en alsnog een kleine meter breed vrij te houden. Aan de andere kant lukt dit echt niet omdat de stoep daar veel smaller is.
Wat ik me nou af vraag, is er een minimale breedte van de stoep die je vrij doorgankelijk moet houden (dus ook bomen / struiken niet laten overhangen) of mag je dus je auto zo neer zetten dat je de stoep volledig dicht zet. (Lijkt me dat je dan een bon kan krijgen wegens gevaar / hinder).
Daarnaast staat de boel soms zo dicht dat er niet eens meer een smart doorheen kan, laat staan een ambu / brandweerwagen. Kan je dan ook iets met de gevaars criteria? In dergelijke gevallen bellen we (ik en andere buurtbewoners) over het algemeen inderdaad met handhaving of politie, en meestal wordt er dan wel actie op ondernomen. Als straat bewoners zouden we hier het liefst een eenzijdig parkeerverbod zien. Misschien eens met de wijkagent over babbelen
GreetZ,
Nachtbroeder1978