Einde snelheidsbeperking na kruising?

Auteur Topic: Einde snelheidsbeperking na kruising?  (gelezen 9709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #10 Gepost op: 19 september 2011, 14:57:55
@NickB: bij wegwerkzaamheden is dit fenomeen helaas veelvoorkomend, bij reguliere situaties gelukkig maar incidenteel. Ik vermoed dat dit komt omdat reguliere situaties aan een ander besluitvormingsproces onderhevig zijn. Wegwerkzaamheden, en met name de kleine klusjes als bermen maaien, gaten vullen, etc., komen zodanig vaak voor dat het kennelijk teveel geld en/of tijd kost om een volledige en (ook juridisch) juiste set maatregelen te plaatsen. CROW 96a/96b is daar heel duidelijk in, overigens. Voor de weggebruiker wordt het er vervolgens niet duidelijker op en de twijfel is een feit.

Klopt, bij wegwerkzaamheden zie ik het erg vaak. Ik kan me daarbij voorstellen dat door de tijdelijke situatie de bebording daar wat minder waterdicht is. Zou niet moeten, maar goed. Het andere voorbeeld vond ik zo tegenstrijdig dat ik begon te twijfelen ;).
Senior GGP / Oost-Brabant


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 19 september 2011, 17:03:07
Het eerste voorbeeld wat je noemt is overigens niet ongebruikelijk: een snelheidsbeperking voor een kruispunt die bewust niet herhaald wordt en dus automatisch komt te vervallen. Vaak bedoeld om de snelheid voor het kruispunt omlaag te brengen met het oog op overstekend langzaam verkeer. Raar is dan wel weer dat er nog een "einde-50" bord wordt geplaatst. Wat niet geldt kun je immers niet opheffen...  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #12 Gepost op: 19 september 2011, 19:11:22
Raar is dan wel weer dat er nog een "einde-50" bord wordt geplaatst. Wat niet geldt kun je immers niet opheffen...  ;)

Haha, dat is precies mijn punt! ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #13 Gepost op: 20 september 2011, 00:08:51
Voor ik een inhoudelijk antwoord wil geven is eerst mijn vraag of jij misschien een F08 "einde alle geboden" verward met het einde 50.

Gelijk dan maar het antwoord:

F08 moet tegenwoordig volgens BRL9101 aan het einde van alle werkzaamheden aangegeven worden, ookal betekend dit na een kruizend wegvak.

Einde 50 is in dit geval een onzinnig bord en overbodig, omdat zoals hier al is gezegd een snelheidshervatting na een kruizendwegvak moet worden aangegeven als deze afwijkend is van het geldende regime. Dit betekend ook dat binnen de bebouwde kom snelheidsveranderingen buiten zone instellingen moeten worden herhaald en na een kruizend wegvlak.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 20 september 2011, 11:44:45
(...)
F08 moet tegenwoordig volgens BRL9101 aan het einde van alle werkzaamheden aangegeven worden, ookal betekend dit na een kruizend wegvak.
(...)
Even voor mijn beeldvorming: toepassing van F-08 is nog altijd gebonden aan de voorwaarde dat er geen reguliere verboden mee worden opgeheven die niet opgeheven mogen worden? Want ook dat is iets wat bij werkzaamheden nog wel eens de mist ingaat. Men wil alleen de snelheidsbeperking (V-wiu) opheffen, maar middels F-08 wordt onbedoeld ook nog even een parkeerverbod of inhaalverbod opgeheven...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #15 Gepost op: 20 september 2011, 12:36:45
Voor ik een inhoudelijk antwoord wil geven is eerst mijn vraag of jij misschien een F08 "einde alle geboden" verward met het einde 50.

Nee, het is het witte bord met "50" en de diagonale strepen erdoorheen. Ik kan het nummer van dit bord zo snel niet vinden, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel ;).
Senior GGP / Oost-Brabant


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #16 Gepost op: 20 september 2011, 12:43:27
Nee, het is het witte bord met "50" en de diagonale strepen erdoorheen. Ik kan het nummer van dit bord zo snel niet vinden, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel ;).
A02,
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #17 Gepost op: 20 september 2011, 16:11:24
Even voor mijn beeldvorming: toepassing van F-08 is nog altijd gebonden aan de voorwaarde dat er geen reguliere verboden mee worden opgeheven die niet opgeheven mogen worden? Want ook dat is iets wat bij werkzaamheden nog wel eens de mist ingaat. Men wil alleen de snelheidsbeperking (V-wiu) opheffen, maar middels F-08 wordt onbedoeld ook nog even een parkeerverbod of inhaalverbod opgeheven...

Daar erger ik mij ook groen en geel aan ja. Maar sinds het KIWA de controlerende taak heeft mbt. de certificering gaat het al wat beter.
In het verleden werd F08 bijna nooit geplaatst bbk, maar door onderzoek is gebleken dat mensen toch de verlaagde snelheid bleven rijden buiten de bbk. Ik zelf heb mijn bedenkingen bij dit onderzoek ook omdat deze week nog weer eens is gebleken dat bij snelheidscontrolle tijdens werkzaamheden 47% op een 80km/h weg te hard reed. De snelheid was verlaagd naar 50km/h echter de gemiddelde snelheidsovertreding was +20km/h.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.