Buitenlands alarmnummer in Nederland bellen

Auteur Topic: Buitenlands alarmnummer in Nederland bellen  (gelezen 21955 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 23 september 2011, 13:30:08
Ik ben benieuwd of iemand mijn vraag kan beantwoorden. Vroeger hadden we natuurlijk 06-11 wat nu 112 is geworden. Een lange tijd na 112 kon je nog steeds naar 0611 bellen, waarbij je werd doorverbonden. Ik heb begrepen dat dit tegenwoordig niet meer werkt.

Nu hoorde ik laatst dat als je 911 zou bellen (al dan niet met een buitenlandse telefoon) je automatisch werd doorverbonden naar 112. Klopt dit? Zijn er meer nummers die je kan draaien zodat je bij 112 uitkomt? (los van de directe lijnen...)


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2011, 16:08:15
Ik ben benieuwd of iemand mijn vraag kan beantwoorden. Vroeger hadden we natuurlijk 06-11 wat nu 112 is geworden. Een lange tijd na 112 kon je nog steeds naar 0611 bellen, waarbij je werd doorverbonden. Ik heb begrepen dat dit tegenwoordig niet meer werkt.

Nu hoorde ik laatst dat als je 911 zou bellen (al dan niet met een buitenlandse telefoon) je automatisch werd doorverbonden naar 112. Klopt dit? Zijn er meer nummers die je kan draaien zodat je bij 112 uitkomt? (los van de directe lijnen...)

Ik heb het ooit eens voor de gein geprobeerd, 911 of 999 te bellen en je telefoon maakt er automatisch een noodoproep van.

(En ik heb meteen opgehangen nog voordat hij een bel toon gaf)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2011, 16:12:06
Klopt. Je belt niet daadwerkelijk naar 112, je telefoon zet 112 om naar een noodoproep. Een noodoproep heeft een totaal andere status (hoogste prioriteit) binnen een GSM (of UMTS) netwerk. De operator zet deze oproep zelf door naar het landelijke noodnummer. Dus een Amerikaan die in Nederland 911 probeert te bellen komt gewoon middels een noodoproep bij 112 uit.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2011, 20:16:10
Grappig. En als ik met mijn NL telefoon 911 bel?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #4 Gepost op: 23 september 2011, 20:28:37
Grappig. En als ik met mijn NL telefoon 911 bel?
Dan kom je net als die Amerikaan in Driebergen terecht.

Klopt. Je belt niet daadwerkelijk naar 112, je telefoon zet 112 om naar een noodoproep. Een noodoproep heeft een totaal andere status (hoogste prioriteit) binnen een GSM (of UMTS) netwerk. De operator zet deze oproep zelf door naar het landelijke noodnummer. Dus een Amerikaan die in Nederland 911 probeert te bellen komt gewoon middels een noodoproep bij 112 uit.
Hangt dit af van de zendmast die het signaal oppikt ? Stel dat je in de grensstreek 112 belt, terwijl je net op Belgisch grondgebied bent en je eigenlijk de Belgische hulpdiensten wil bellen, kan het dan gebeuren dat je in Driebergen uitkomt ?


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #5 Gepost op: 23 september 2011, 22:46:39
Dan kom je net als die Amerikaan in Driebergen terecht.
Hangt dit af van de zendmast die het signaal oppikt ? Stel dat je in de grensstreek 112 belt, terwijl je net op Belgisch grondgebied bent en je eigenlijk de Belgische hulpdiensten wil bellen, kan het dan gebeuren dat je in Driebergen uitkomt ?
Ja.
Omdat je voor een noodoproep geen landcode hoeft te gebruiken is e.e.a. gewoon afhankelijk van de provider welke het signaal oppikt.
Voor een noodoproep hoeft er zelfs geen simkaart in de telefoon te zitten.
Maar ja ... Als Driebergen een plaatsbepaling doet ... is het natuurlijk ook zo doorgezet naar de zuider/oosterburen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #6 Gepost op: 23 september 2011, 23:19:55
Nooit geweten dat dat zo in elkaar stak.
Een leuk weetje.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 24 september 2011, 00:00:21
Grappig. En als ik met mijn NL telefoon 911 bel?

Grote kans dat jouw NL-telefoon 911 niet als noodnummer herkent. Probeer het gewoon eens.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #8 Gepost op: 24 september 2011, 00:11:42
Grote kans dat jouw NL-telefoon 911 niet als noodnummer herkent. Probeer het gewoon eens.
98uiye 98uiye
Hmmmmmmm  :'(
Ik weet niet of ik als centralist nu zo blij ben als je dit zomaar gaat uit proberen.
Als er een noodgeval is kun je beter gewoon 112 bellen, omdat je weet dat dit in elk geval goed gaat.

Dus waarom zou je het willen uitproberen met 911??
 98uiye 98uiye
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 24 september 2011, 00:12:27
Omdat het niet werkt ;)