GRIP 2 VOS 2 (zakenjet met motorproblemen) - Schiphol 21-09-2011

Auteur Topic: GRIP 2 VOS 2 (zakenjet met motorproblemen) - Schiphol 21-09-2011  (gelezen 8751 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #40 Gepost op: 22 september 2011, 16:30:14
Waar loos je even brandstof? Noordzee buiten ankerplaatsen is toch even vliegen. Hoe weet je dat er geen boten onder je zit want een plens kerosine op je boot is niet echt feest.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #41 Gepost op: 22 september 2011, 16:36:18
eerst enkele minuten brandstof geloosd
Ik meende, rijdend over de A1 bij Muiden, ergens tussen 1815 en 1900 (weet de exacte tijd niet meer), kerosine te ruiken. Als er daadwerkelijk is geloosd, zou dat dus zo maar eens kunnen. Of heeft mijn neus mij bedrogen?
Waar (ongeveer) is er dan geloosd? Boven Markermeer?


Gast

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 22 september 2011, 16:51:03
Kerosine vervliegt zo goed als direct ;) Dumpen wordt boven Flightlevel 70 gedaan indien mogelijk, in nood mag het onder Flightlevel 70 ook gebeuren. Een zakenjetje heeft maar weinig gewichtsverlies nodig om onder het maximale landingsgewicht te komen, in tegenstelling tot een JumboJet bijvoorbeeld.....


flyinghigh

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #43 Gepost op: 22 september 2011, 22:54:34
Lang niet alle vliegtuigen kunnen kerosine lozen. Deze Cessna zeker niet !
Het wordt alleen toegepast bij vliegtuigen waarbij het verschil tussen maximaal startgewicht en max landingsgewicht erg groot is. Als dat het geval is zou een overweight landing tot grote schade kunnen leiden. Ik ken de cijfers van deze Cessna niet exact maar als er al een verschil is, zat dat uiterst klein zijn en is het gewichtsverschil met een paar minuten vliegen al verdwenen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #44 Gepost op: 23 september 2011, 07:08:47
Lang niet alle vliegtuigen kunnen kerosine lozen. Deze Cessna zeker niet !
Het wordt alleen toegepast bij vliegtuigen waarbij het verschil tussen maximaal startgewicht en max landingsgewicht erg groot is. Als dat het geval is zou een overweight landing tot grote schade kunnen leiden. Ik ken de cijfers van deze Cessna niet exact maar als er al een verschil is, zat dat uiterst klein zijn en is het gewichtsverschil met een paar minuten vliegen al verdwenen.
Max take-off weight: 4.808 kg 10.600 lbs
Max landing weight:   4.445 kg 9.800 lbs

Is dit bijna 400 kg verschil. En het is volgens mij verplicht op vliegtuigen die een
hoger take-off weight hebben dan landing om een brandstof lozings systeem te hebben
omdat je (zeer buitengewone uitzondingen daar gelaten) niet boven je max landings
gewicht uit mag komen. Dit omdat alles omtrend de landing van het vliegtuig gericht is
dat gewicht en je hebt al een stuk minder rem vermogen als je 1 motor verloren hebt
dus dan zal je als piloot zeker op safe spelen.

info gehaald van : http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_cj1_en.php
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


flyinghigh

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #45 Gepost op: 24 september 2011, 15:45:01
Customs
Elk vliegtuig kent een hoger max startgewicht dan max landingsgewicht. Dat heeft geen invloed op het wel of niet aanwezig zijn van een kerosine dump systeem. Het missen van een motor is op zich qua remvermogen onder normale baanomstandigheden ook geen issue. Vliegers worden op basis van milieueisen nu ook al verzocht zonder 'reverse' te landen.


Gast

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 24 september 2011, 21:44:02
Gekopiëerd van een luchtvaartforum:
Citaat
Ik had toevallig de eigenaar van deze jet aan boord naar Nice (diezelfde dag nog) en het betrof wegvallende oliedruk in 1 van de motoren. Standaard N-1, verder niks bijzonders. Kist wordt gemaakt


Gast

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 26 september 2011, 03:30:09
Voor een geluidsfragment van de communicatie tussen het toestel en ATC, klik op deze link , courtesy van www.atcbox.com Let wel, de opnames van de RT zijn achter  elkaar gezet en NIET overeenkomstig de daadwerkelijke verstreken tijd.
(ter info ik ben chief moderator bij atcbox.com)

Met één motor uit kon het toestel een normale nadering maken, voor noodgevallen hebben wij een frequentie beschikbaar waarop IEDER verkeersleidings-unit op kan uitzenden, zodat de vlieger niet meer hoeft te schakelen op zijn radio van frequentie naar frequentie. Duidelijk is te horen "...We're shutting down the righthand engine, we need about 5 minutes and then vectors to ILS runway 22 please"
Tijdens de klim naar zijn laatst geklaarde hoogte Flightlevel 120k is hij gestopt op flightlevel 90 en gaf aan 5 minuten nodig te hebben, alvorens radar-vectors te willen om een nadering op baan 22 te kunnen beginnen.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #48 Gepost op: 26 september 2011, 09:11:46
Dank!

 O0