@ Golly: zolang de penning van de NVVE de enige is die door de NRR als "gerespcteerd" te boek staat, moeten we wel. tijdens de cursussen geef ik altijd de afkorting GBV mee.. Gezond Boeren Verstand.. .. maar ja, je kunt aan een oudere, die in de supermarkt ineenzakt, niet zien of iemand wat mankeert verder..
in de documentaire werd gezegd dat de meeste reanimaties plaatsvinden in het ziekenhuis/verpleeghuis.. volgens DR. Koster vindt 75% THUIS plaats.. en ja... dit kan een aanleunwoning zijn van een bejaardentehuis.
ik denk dat ouderen met elkaar, met familie, moeten overleggen wat zij willen. Uiteraard zijn er tehuizen waar een NR-beleid is (in mijn ogen terecht), maar zoals gezegd.. niet elke oudere is er per definitie slecht aan toe, met een lage overlevingskans.
ik denk dat we moeten uitgaan van de "plotselinge" hartstilstand, en niet van "de laatste adem uitblazen" ... als iemand aan het eind van zijn leven, en "af" is.
Ik ben in de "gelukkige" omstandigheid, dat ik 2 reanimaties heb mogen doen, met behulp van mijn eigen AED. 1 maal de buurman van 30... sportman.. (binnen het uur was hij weer helemaal de oude) en de door Golly genoemde zwangere, waarbij moeder en kind het hebben overleefd..
de prognose voor een zwangere is hoegenaamd 0, maar het is wel gelukt....
ik denk dat het wijs is dat mensen zelf nadenken over wat zij willen, en het ook kenbaar maken.. of het nu door de penning is, een tatoeage, of wat dan ook...
ik had het er van de week nog over met een ambupleeg.. we mogen wel voor God spelen, en ze terug halen, maar niet voor God spelen om ze te laten gaan..
het blijft een lastige materie...
Peter