NR-beleid en ambulancevervoer, hoe wordt het op papier gezet?

Auteur Topic: NR-beleid en ambulancevervoer, hoe wordt het op papier gezet?  (gelezen 3469 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Gepost op: 27 september 2011, 13:11:55
In diverse topics gaat het nu over wel of niet reanimeren, nu heeft laatst iemand bij onze dienst een inventarisatie gemaakt van de manier waarop dit door ziekenhuizen/verpleeghuizen/etc gecommuniceerd wordt naar het ambulancepersoneel.

Ieder ziekenhuis heeft namelijk zijn eigen "code" "beleidsafspraak" NTBR-beleid of iets dergelijks, dus code 3 is in het ene ziekenhuis wel reanimeren, in het volgende ziekenhuis wel beademen niet masseren, en in het 3e ziekenhuis is het niet reanimeren. Dat levert natuurlijk een spanningsveld op, net als een cardio-afdeling die "1x klappen, verder niet reanimeren"  als mogelijke beleidsoptie heeft staan, dat is best stoppen als je nog VF op de scope hebt denk ik.. en als je dan even ritme hebt en weer in VF schiet, mag je dan nog een keer klappen?

Ook zijn er ziekenhuizen die helemaal digitaal gaan, die hebben dus de beleidsafspraken in een bestand staan wat ze wel voor je uit willen printen, maar dan staat er dus geen krabbel onder van de dokter die dat beleid heeft afgesproken.

Vraag is dus: wat willen we in zo'n verklaring zetten, en hoe ga je om met de ontbrekende handtekeningen?

Ik heb er nog niet zo diep ingekeken, vind het ook een lastig onderwerp, maar volgens mij zou een verklaring in ieder geval dit moeten bevatten:

Citaat
datum, tijd van opmaken van de verklaring

BSN, naam adres woonplaats

eenduidige afspraak wat wel en niet te doen, met in ieder geval de opties: geen beperkingen en niet reanimeren (andere opties krijg ik voor mezelf lastig netjes geformuleerd)
naam arts
handtekening arts
evt handtekening patient

Is het trouwens een idee om een standaard verklaring te maken en die ter download ergens neer te zetten en dan door een MMA daarnaar te laten verwijzen "die verklaring graag gebruiken, en anders vervoeren we in principe alleen met volledig beleid"?

-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2011, 00:49:07
Ik weet dat in de regio Hollands Midden de ziekenhuizen een NRNB formulier dat door de ambuklancddienst is opgesteld moeten ondertekenen wanener zij een patient gaan vervoeren die een NRNB verklaring heeft, dit om te zorgen dat alle stappen zijn doorlopen en er eenduidigheid is voor de ambulanceteams.
Allerlei verschillende coderingen in de ziekenhuizen en die ook nog eens onderling verschillen maakt het niet handiger voor de ambulancediensten, een nationaal niet reanimeer verklaring met gestandaardiseerde behandelbeperkingen zou een uitkomst zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod