Je gaat nu al naar de komende situatie, we hebben het over de situatie zoals die nu is. De regiokorpsen zijn(nu nog) de werkgever en volgens mij is het heel normaal om bepaalde eisen te stellen aan mensen die bij jou willen werken. Je doet ook een behoorlijke investering in iemand en die moet je er wel uit kunnen halen.
Ik werk zelf in Amsterdam-Amstelland, voor Friesland weet ik het dan ook niet, daarom zeg ik ook "het lijkt me handig". Het is trouwens zo dat de overheid in Friesland in ieder geval zijn documenten tweetalig beschikbaar moet stellen, dat zou jij als Fries moeten weten.
Artikel 1 gaat hier niet op, want dat gaat onder andere over geloofsovertuiging, geslacht en levenswijze en discriminatie daarop. Als je artikel 1 van de Grondwet op de eisen voor een baan zou loslaten, zou dat betekenen dat je voor geen enkele baan meer sollicitatie gesprekken zou mogen gaan houden. Iedereen zou dan namelijk gelijk geschikt moeten zijn.
Nogmaals, ik vind het echt geen raar iets om aanvullende eisen te stellen aan sollicitanten als dit in de praktijk nodig blijkt, En dat dit zo is, blijkt er wel uit dat mensen die daar verstand van hebben dit ook zo omschreven hebben. De rechten, plichten en eisen bij sollicitaties zijn echt wel goed omschreven, juist om willekeur uit te sluiten.
Verhalen dat iemand niet aangenomen wordt omdat deze toevallig een jaarkaart heeft voor een bepaalde voetbalclub ken ik ook. Maar ik ken nog meer verhalen van collega's die jaarkaarten hebben van voetbalclubs, die zelfs in bepaalde vakken zitten.