Robin Safety Boy

Auteur Topic: Robin Safety Boy  (gelezen 9022 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 12 april 2012, 11:08:14
Omdat ik vaak op een motorcross sta, en die motorpakjes van sommige met een verbandschaar niet te knippen vallen..

Een eerste uitruktas heb ik nog niet. daar wordt nog voor gespaard.
Ja een pocketmask van AMBU zit ook in mijn standaard uitrusting die ik op het lijf draag tijdens een inzet.
evenals een stethoscoop, pupillampje, saturatiemeter, led lenser en leatherman.

Vaak dat ik op een groot evenement het wel eens nodig heb.
maar vooral tijdens mijn diensten op de 100 (Belgische Ambu) is het handig..

Ik geloof dat ik ongeveer zo'n 80 dagen motorcross evenementen per jaar doe en 120 incidenten per jaar heb, ik heb nog nooit een reden gehad om een robin schaar op me lijf te dragen, ook niet op de meest complexe circuits.
Ook redding en medische zorg op een motorcross circuit is teamsport, en de eerste zaken waar je mee te maken krijgt zijn.

Eigen veiligheid : veilige werkplek, gele vlag, fysieke barrière, Motor tussen jou en de aankomende rijders,
Organiseer je hulpverlening : zorgen dat je extra collega's ter plaatse krijgt met de juiste spullen. Dan komt zo'n schaar, en een kniptang (ty-raps), nekkraag etc ook wel.
Eerste beoordeling :
--> Airway = bescherm de wervelkolom, open de luchtweg  -> Helm, Bril  en (leatt) brace af. (nog geen schaar nodig)
--> Breathing = alleen bij afwezige reanimatie, traumatische reanimatie heb je direct een schaar nodig.

Als je tegen die tijd nog geen collega's met spullen hebt,  is je eerste verbeterpunt niet een schaar aanschaffen maar je incident-management sterk verbeteren.

Die schaar moet dus uit de eerste uitruktas komen, die samen met de wervelplank, en vele andere spullen door je team word gebracht, die je direct na de helm en brace afnemen direct nodig hebt.


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Reactie #11 Gepost op: 12 april 2012, 12:27:56
Het nadeel van zo'n grote schaar vertikaal plaatsen is dat het heel erg beperkt in je bewegingsvrijheid. Daarom is hier gekozen voor horizontaal.
Bij de maglite zie je daarom dat de ring en dus de lamp beweegt ten opzichte van het lichaam. Met een schaar wordt dat lastiger 0098

Geef ik je gelijk in, heb ik zelf ook ervaren, maar de aanschaf van een Led-Lenser T7 heeft het probleem van de Maglite (lomp, zwaar, lastig) opgelost.
Inderdaad ik denk dat het dragen van zo een schaar best horizontaal gebeurd.

Ik geloof dat ik ongeveer zo'n 80 dagen motorcross evenementen per jaar doe en 120 incidenten per jaar heb, ik heb nog nooit een reden gehad om een robin schaar op me lijf te dragen, ook niet op de meest complexe circuits.
Ook redding en medische zorg op een motorcross circuit is teamsport, en de eerste zaken waar je mee te maken krijgt zijn.

Eigen veiligheid : veilige werkplek, gele vlag, fysieke barrière, Motor tussen jou en de aankomende rijders,
Organiseer je hulpverlening : zorgen dat je extra collega's ter plaatse krijgt met de juiste spullen. Dan komt zo'n schaar, en een kniptang (ty-raps), nekkraag etc ook wel.
Eerste beoordeling :
--> Airway = bescherm de wervelkolom, open de luchtweg  -> Helm, Bril  en (leatt) brace af. (nog geen schaar nodig)
--> Breathing = alleen bij afwezige reanimatie, traumatische reanimatie heb je direct een schaar nodig.

Als je tegen die tijd nog geen collega's met spullen hebt,  is je eerste verbeterpunt niet een schaar aanschaffen maar je incident-management sterk verbeteren.

Die schaar moet dus uit de eerste uitruktas komen, die samen met de wervelplank, en vele andere spullen door je team word gebracht, die je direct na de helm en brace afnemen direct nodig hebt.

Ook jij hebt gelijk Rescue, maar nogmaals..

Het is ook op de Ambu dat ik hem vaak (eigenlijk het meeste) gebruik en bij een bevrijding vind ik het makkelijk als ik bij aankomst bij het voertuig, iets heb waar ik een raam en de gordel zonder veel moeite mee kan "slopen"
Hij hangt inderdaad ook in de ziekenwagen, maar dan moet ik terug lopen, achterin stappen om dat ding te pakken enz enz..

Nu stap ik uit, stuur mijn chauffeur naar de achterkant voor de uitruktas/zuurstof/nekkraag enz enz..
terwijl kan ik al benaderen via de voorkant van het voertuig, zijkant raampje intikken en gordel oversnijden, en de nek stabiliseren in afwachting van mijn collega.

Het is niet veel wat je wint, maar zijn toch net die paar seconden tussen een patiënt die u ziet aankomen en direct geholpen wordt, dan een Patiënt die een ambu ziet voorbij rijden en dan met zen nek begint te draaien van "waar blijven ze nu"

Ik weet ook dat het best overdreven is om met zo'n ding op zak te lopen, maar als we zo beginnen hoeven we eigenlijk niks zelf te hebben..
Alles steekt in de wagen, totdat je het nodig hebt, en je collega's het net vergeten zijn aan te vullen.

Gebeurd me geen 2de keer.
En ja een ziekenwagen dient gecontroleerd te worden voor elke dienst, maar het komt wel eens voor dat je collega's net terug komen van een rit, terwijl jij al op post staat te wachten als aflossing en direct weer kunt vertrekken voor de volgende rit.

Nou ja, nogmaals opzich heb je gelijk..
Maar ach, er zijn collega's die nog belachelijkere dingen op het lijf dragen tijdens een dienst.. Die je dus echt nooit of te nimmer gebruikt.
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 12 april 2012, 12:47:56


Ook jij hebt gelijk Rescue, maar nogmaals..

Het is ook op de Ambu dat ik hem vaak (eigenlijk het meeste) gebruik en bij een bevrijding vind ik het makkelijk als ik bij aankomst bij het voertuig, iets heb waar ik een raam en de gordel zonder veel moeite mee kan "slopen"
Hij hangt inderdaad ook in de ziekenwagen, maar dan moet ik terug lopen, achterin stappen om dat ding te pakken enz enz..

Nu stap ik uit, stuur mijn chauffeur naar de achterkant voor de uitruktas/zuurstof/nekkraag enz enz..
terwijl kan ik al benaderen via de voorkant van het voertuig, zijkant raampje intikken en gordel oversnijden, en de nek stabiliseren in afwachting van mijn collega.

Bijzonder,  leren jullie dat zo in Belgie bij de ambulancediensten ?  Hoe vaak gebeurt het dat je een raampje moet intikken ?


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Reactie #13 Gepost op: 12 april 2012, 13:15:14
Nou niet heel vaak..
Maar toch regelmatig.. Ik heb de riem dan ook niet constant om, enkel tijdens een melding van een bevrijding/beknelling.

en ja vaak ben je eerst ter plaatsen als ambu.

Nu ik ga niet liggen lurken aan een deur, de auto is toch total los eens de brandweer daar is.
Dus tenzij ik deftig kan instappen via de achterdeur (die er soms niet is/niet open gaat) gaat het raampje eraan.
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)