ik zeg; een hoop inlegkunde en enorme verwachtingen tov ehbo en eerste hulp verleners.... en of iedereen die ook waar kan en wil maken?...
@ Joffry Ambu-Vpk
Vergeet niet dat leken eerstehulpverleners (bijna) altijd als eerste ter plaatse zijn en de eerstehulp opstarten.
Er loopt een enorm potentieel aan eerstehulpverleners rond.
Een latente aanwezigheid, wat ik van de ambulancezorg niet kan zeggen.
De rol en het handelen van deze leken eerstehulpverleners in de keten van overleving en in de hulpverleningsketen is, zo als je weet, cruciaal.
Ik besef me dat er zeer verschillende niveaus zijn: van niets tot BLS, EHBO en uitgebreid opgeleide eerstehulpverleners, maar onderwaardeer hun rol absoluut niet of "schop" ze ook niet direct bij aankomst aan de kant vanwege hun aangemeten "leken" status.
Zij handelen uit mede-menselijkheid en handelen ook naar hun eigen kennen en kunnen.
Als de doelstelling van de leken eerstehulp is gehaald, dan mag je daarvoor als ambulanceverplegkundige dankbaar voor zijn.
Misschien schiet leken eerstehulpverleninng in de ogen van ambulancezorgverleners (dramatisch) te kort, maar er wordt toch door hen initiele eerstehulp verleend en daar gaat het tenslotte om.
Als alle leken eerstehulpvereners niet te hulp schieten en massaal passief blijven wachten op de professionele hulpverleners vanwege hun schijnbaar aangemeten ondergeschikte rol in de hulpverleningsketen, dan kan de gemiddelde levensverwachting van slachtoffers met levensbedreigende stoornissen en letsels dramatisch naar beneden worden gesteld.
Met andere woorden: eerstehulp verlenen zo snel als water, de ambulancezorg volgt later.