nieuwe kantel methode

Auteur Topic: nieuwe kantel methode  (gelezen 13967 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvliegje

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 28 september 2011, 23:00:00
Vandaag kregen we tijdens onze EHBO herhaalles de nieuwe kantel methode te zien (van buik naar rug)
je draait het slachtoffer niet meer naar je toe maar draait deze van je af.
Naar mijn mening kan je een SO hier meer letsel mee toebrengen,is het een onhandige beweging en kost dit veel meer kracht, ik ben eigenlijk benieuwd wat de beweegreden is van deze aanpassing....er zal toch over nagedacht zijn zou je zeggen maar bij onze vereniging gaf dit een aardige discussie.
Wie weet waarom dit gewijzigd is? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2011, 00:00:26
Vorige week ook de nieuwe methode gezien. Ons is verteld dat juist de snelheid een overweging is geweest voor deze nieuwe methode. Je hoeft niet meer om het SO heen, en dat werkt dus sneller. Tevens is er geleed dat als je het niet veilig kan doen (bv bij een zwaar persoon met kans op doorschieten) je gewoon de oude methode mag gebruiken.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

NicoHeerlen

• Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2011, 00:33:58
Maar ik denk ook dat je, wanneer je iets hebt aangeleerd, je het moeilijk weer op een andere manier kan doen. En als je nou eenmaal de nieuwe manier niet onder de knie kunt krijgen, zou ik gewoon de oude en misschien iets veiligere manier toepassen.

Maar zoals altijd, er zijn altijd meer dingen die meespelen.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2011, 00:14:14
Volgens welke uitgever is dit? Via het Rode kruis of via het Oranje kruis?
Naar mijn mening kost het naar je toe draaien minder kracht en gaat het gecontroleerder dan van je af duwen. Maar ik weet dus niet de specifieke reden waarom hierin gekozen is om van je af te draaien.

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2011, 01:18:42
Deze kantelmethode werd ook aan ons geleerd.
De reden van de wijziging kon niet genoemd worden.

Misschien dat onze ambu broeders hier een zinnig antwoord op kunnen geven?

Wpie

• Forum gebruiker
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2011, 07:07:15
ook ik heb de nieuwe geleerd
snelheid was de reden (helemaal bij reanimatie)
met een maar erbij
vermoed je rug of nekletsel , dan op de oude manier
ook is de oude manier gewoon toegestaan

dit is de uitleg die ik erbij kreeg
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 30 november 2011, 16:09:12
Verdenking van wervelletsel is minder aan de orde bij onwelwordingen dus de meer voorzichtige  "oude" methode is ook minder aan de orde
eenheid in handelingen bij een bewusteloos slachtoffer. Bij  "oud" nam je op een gegeven moment plaats bij het achterhoofd ipv. aangezichtszijde
Goede controle van de ademhaling vindt pas plaats op het moment dat het sl.o op de rug ligt, dus tijdwinst omdat je weet dat je moet gaan reanimeren is in principe niet aan de orde.
Tijdwinst is trouwens toch marginaal.
Niet mijn argumentatie, maar dit heeft allemaal meegespeeld of wordt rondgetoeterd.
De oude manier is zeker nog toegestaan, maar bij opleidingen wordt deze niet meer aangeleerd, of in ieder geval wordt niet meer als competent gezien volgens de eindtermen.
problemen los je op door er wat aan te doen

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2011, 20:40:38
Volgens welke uitgever is dit? Via het Rode kruis of via het Oranje kruis?
Naar mijn mening kost het naar je toe draaien minder kracht en gaat het gecontroleerder dan van je af duwen. Maar ik weet dus niet de specifieke reden waarom hierin gekozen is om van je af te draaien.
Het is ons geleerd via het Oranje Kruis boekje, en zoals ik al aangaf met als grootste reden: Tijdswinst.

Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #8 Gepost op: 1 december 2011, 01:01:45
Ach... we hebben al vaker wijzigingen gekregen van het oranje kruis dat een jaar later weer terugveranderd werd.....

Maar wat vinden onze ambu broeders van deze wijziging?

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 1 december 2011, 15:24:03
Ach... we hebben al vaker wijzigingen gekregen van het oranje kruis dat een jaar later weer terugveranderd werd.....

Maar wat vinden onze ambu broeders van deze wijziging?

Ik vind het lood om oud ijzer; zoals wel vaker gebruikelijk wordt om de zoveel jaar weer het wiel opnieuw uitgevonden voor de zijligging/kantelmethode en nog wat andere EHBO-handelingen. En dat geeft vaak veel voer voor nutteloze tijdrovende discussies.

De enige eis die ons werkveld stelt is: een patient (slachtoffer zo men wil) op de meest veilig en snelle wijze van buikligging naar rugligging brengen of naar zijligging, en of men dan de oude, nieuwe, of vernieuwde oude, NATO, NRK, NRR, of wat dan ook voor zijliggingsafkorting wil gebruiken, leuk als het maar snel, veilig en effectief is. Hierbij inbegrepen de nodige zorg om CWK zo min mogelijk te bewegen.

Dus eindeloos dralen om die ene arm in de meest comfortabele positie te leggen is leuk bij het wassen van een bewusteloze patient in een ziekenhuisbed maar bijvoorbeeld niet op straat of een incident...

Snel veilig en effectief kantelen/draaien om ABCD te controleren en veilig te stellen is de enige leidraad, discussie over de stilistische uitvoering  zal de patient (g)een zorg zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod