nieuwe kantel methode

Auteur Topic: nieuwe kantel methode  (gelezen 13824 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #10 Gepost op: 1 december 2011, 19:03:27
Het is ons geleerd via het Oranje Kruis boekje, en zoals ik al aangaf met als grootste reden: Tijdswinst.

Theo.
Het is maar de vraag of er tijdwinst te behalen valt. Immers de eerstehulpverlener heeft al geconstateerd dat het slachtoffer ademt en de hoop zal zijn dat deze blijft ademhalen.
De luchtweg openhouden met de kinlift kan gerust gehandhaafd blijven na de controle ademhaling als er meerdere hulpverleners zijn, zeker bij het vermoeden van traumaletsels.

Welke stabiele zijligging, in welke vorm dan ook of ligging op de zij, de belangrijkste doelstelling van je hulpverlening moet zijn dat de ademweg vrij blijft. Hoe is dus eigenlijk totaal niet belang. Je hebt in je EHBO cursus tools gekregen om deze uit te voeren, maar er zijn nog vele andere creatieve oplossingen mogelijk
Gedurende een draaiing kan er uit praktische overwegingen geen of nauwelijks de kinlift effectief worden uitgevoerd.
Die paar seconden zonder kinlift en dus geen vrije luchtweg bij een draaiing houd elk slachtoffer wel vol, iedereen kan wel een paar seconden de ademhaling inhouden.
Dus echte tijdwinst is denk ik geheel niet van toepassing. Tijdwinst is wellicht een verkeerde omschrijving in deze context.
Nu wordt bijna altijd aangeleerd dat een bewusteloos slachtoffer direct in de stabiele zijligging moet worden gedraaid als deze ademt.
De vraag die ook gesteld kan worden of die je je zelf kan stellen: moet elk slachtoffer altijd en perse in de stabiele zijligging gelegd worden?
Ik denk absoluut van niet, en zeker niet bij (vermoedelijk) trauma letsels waar elke onnodige draaiing mogelijk gevolgen kan hebben.
Waarom onnodig slachtoffers draaien of bewegen met traumaletsels. Niet doen.
Ben je echt alleen dan is het wat anders, dan moet je keuzes gaan maken waarbij een vrije luchtweg maken en handhaven en stelpen van ernstige bloedingen absoluut voorrang moet hebben boven de rest.

De kantelmethode daarentegen vindt plaats in een situatie waarin het slachtoffer gaat braken. In die situatie is wel snel draaien noodzakelijk om de wel bekende redenen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #11 Gepost op: 1 december 2011, 21:09:34


De kantelmethode daarentegen vindt plaats in een situatie waarin het slachtoffer gaat braken. In die situatie is wel snel draaien noodzakelijk om de wel bekende redenen.

Daar hebben we het niet over hier.
problemen los je op door er wat aan te doen


Remcotjuhhh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 551
    • Remco Holst Fotografie
Reactie #12 Gepost op: 1 december 2011, 21:44:16
Volgens welke uitgever is dit? Via het Rode kruis of via het Oranje kruis?
Naar mijn mening kost het naar je toe draaien minder kracht en gaat het gecontroleerder dan van je af duwen. Maar ik weet dus niet de specifieke reden waarom hierin gekozen is om van je af te draaien.
Ook bij het rode kruis word de nieuwe manier nu aangeleerd maar ook de oude mag gebruikt worden
Noodhulp team plus Rode Kruis BHV Verzorgende IG http://www.remcoholst.nl  http://youtube.com/Remcotjuhhh


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #13 Gepost op: 2 december 2011, 12:26:47
Ik vind het lood om oud ijzer; zoals wel vaker gebruikelijk wordt om de zoveel jaar weer het wiel opnieuw uitgevonden voor de zijligging/kantelmethode en nog wat andere EHBO-handelingen. En dat geeft vaak veel voer voor nutteloze tijdrovende discussies.

De enige eis die ons werkveld stelt is: een patient (slachtoffer zo men wil) op de meest veilig en snelle wijze van buikligging naar rugligging brengen of naar zijligging, en of men dan de oude, nieuwe, of vernieuwde oude, NATO, NRK, NRR, of wat dan ook voor zijliggingsafkorting wil gebruiken, leuk als het maar snel, veilig en effectief is. Hierbij inbegrepen de nodige zorg om CWK zo min mogelijk te bewegen.

Dus eindeloos dralen om die ene arm in de meest comfortabele positie te leggen is leuk bij het wassen van een bewusteloze patient in een ziekenhuisbed maar bijvoorbeeld niet op straat of een incident...

Snel veilig en effectief kantelen/draaien om ABCD te controleren en veilig te stellen is de enige leidraad, discussie over de stilistische uitvoering  zal de patient (g)een zorg zijn.

Al precies wat ik dacht. Bedankt voor deze toelichting.
Wellicht dat er een wetenschappelijk onderbouwde gedachte achter deze wijziging zat....  :-X


brt

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • BIG is Beautiful
Reactie #14 Gepost op: 2 december 2011, 13:43:07
De wijziging is gemaakt vanuit het oogpunt van de hulpverlener.
De nieuwe methode omvat minder handelingen en is dus eenvoudiger uit te voeren en gemakkelijker aan te leren.
Verder is deze methode minder belastend voor de hulpverlener, in eerste instantie dacht ik zelf dat dit veel zwaarder zou zijn om een so op zijn zij te krijgen maar na een aantal keer oefenen moet ik zeggen dat deze methode minder belastend is voor je rug dan de oude methode waarbij je over het so heengebogen zit.
Wel is het zo dat het voor de rug van een so een zwaardere belasting is.
Keep it simple


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #15 Gepost op: 2 december 2011, 20:09:47
De wijziging is gemaakt vanuit het oogpunt van de hulpverlener.
De nieuwe methode omvat minder handelingen en is dus eenvoudiger uit te voeren en gemakkelijker aan te leren.
..............
De eerstehulp handelingen aanpassen en de kennis beperken om het de eerstehulpverlener makkelijker en eenvoudiger te maken is eigenlijk te krankzinnig voor woorden.  >:(  :'(  :o

Het moet draaien om een adequate eerstehulp aan het slachtoffer en niet om de eerstehulpverlener.

Als EHBO organisaties deze weg gaan bewandelen dan is dat een drama voor de gezondheidszorg in Nederland.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #16 Gepost op: 2 december 2011, 20:29:34
Waarom je hoofd breken (en zelfs een kwestie van zakken of slagen met je EHBO-examen) over hoe een arm ligt? Of over welke zijde de patiënt ligt? Snel kantelen = snel kantelen.. dat je iemands extremiteiten niet in een knoop moet manoeuvreren, weet iedereen. Dat wijst zich heus vanzelf. Wat je zelf niet comfortabel lijkt, doe dat dan ook niet met een slachtoffer. We moeten Eerste hulp (het belangrijskte wat er is) niet onnodig complex maken.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #17 Gepost op: 3 december 2011, 12:27:00
Waarom je hoofd breken (en zelfs een kwestie van zakken of slagen met je EHBO-examen) over hoe een arm ligt? Of over welke zijde de patiënt ligt? Snel kantelen = snel kantelen.. dat je iemands extremiteiten niet in een knoop moet manoeuvreren, weet iedereen. Dat wijst zich heus vanzelf. Wat je zelf niet comfortabel lijkt, doe dat dan ook niet met een slachtoffer. We moeten Eerste hulp (het belangrijskte wat er is) niet onnodig complex maken.
Zeker bij levensbedreigende stoornissen is de rest aan niet-levensbedreigende letsels eigenlijk niet zo belangrijk.
Het stellen van prioriteiten, de luchtweg openen en circulatieproblemen zijn het allerbelangrijkste.
Hoe daarbij ook een ledemaat komt te liggen bij handelingen vind ik bij levensreddende handelen een absoluut ondergeschikt gegeven.

Complexe ehbo bestaat niet, je kan het je zelf wel zo gemakkelijk mogelijk maken.
Daar past het downgraden van handelingen en kennis niet in. Dit tast de kwaliteit van de eerstehulp aan.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #18 Gepost op: 3 december 2011, 17:05:11
Zeker bij levensbedreigende stoornissen is de rest aan niet-levensbedreigende letsels eigenlijk niet zo belangrijk.
Het stellen van prioriteiten, de luchtweg openen en circulatieproblemen zijn het allerbelangrijkste.
Hoe daarbij ook een ledemaat komt te liggen bij handelingen vind ik bij levensreddende handelen een absoluut ondergeschikt gegeven.
Dat is zeker waar, maar vergeet niet het principe: "Do no further harm".

Ofwel, de ABCDE heeft prioriteit in die volgorde, maar je handelingen mogen het slachtoffer geen onnodige schade berokkenen. Dat een handeling niet geheel volgens het boekje loopt om de vitale functies veilig te stellen neem je voor lief, maar minder acute letsels mogen niet verergeren.

Complexe ehbo bestaat niet, je kan het je zelf wel zo gemakkelijk mogelijk maken.
Daar past het downgraden van handelingen en kennis niet in. Dit tast de kwaliteit van de eerstehulp aan.
Een beetje tegenstrijdig is het bovenstaande wel. Dat eerste hulp niet complex hoeft te zijn ben ik met je eens. Complexe EHBO bestaat wel, het hangt er vanaf vanuit welk gezichtspunt je kijkt. Maar om het eenvoudig te houden en voor iedereen toegankelijk zul je sommige handelingen moeten versimpelen en de kennis begrijpelijk maken. Als je het simpel wil houden, dan zul je een en ander moeten 'downgraden', de vraag is vanaf welk niveau.

Of je daarmee de kwaliteit van de geboden eerste hulp aantast? Dat is maar de vraag: wanneer handelingen eenvoudiger zijn en de kennis beter te behappen zullen lekenhulpverleners beter in staat zijn om kwalitatief goede eerste hulp te verlenen.
We moeten kwaliteit niet verwarren met eenvoud. We moeten versimpeling (zoals het Oranje Kruis dat doet) niet per definitie een achteruitgang van de kwaliteit noemen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #19 Gepost op: 10 december 2011, 19:45:04
Dat is zeker waar, maar vergeet niet het principe: "Do no further harm".

Ofwel, de ABCDE heeft prioriteit in die volgorde, maar je handelingen mogen het slachtoffer geen onnodige schade berokkenen. Dat een handeling niet geheel volgens het boekje loopt om de vitale functies veilig te stellen neem je voor lief, maar minder acute letsels mogen niet verergeren.
Een beetje tegenstrijdig is het bovenstaande wel. Dat eerste hulp niet complex hoeft te zijn ben ik met je eens. Complexe EHBO bestaat wel, het hangt er vanaf vanuit welk gezichtspunt je kijkt. Maar om het eenvoudig te houden en voor iedereen toegankelijk zul je sommige handelingen moeten versimpelen en de kennis begrijpelijk maken. Als je het simpel wil houden, dan zul je een en ander moeten 'downgraden', de vraag is vanaf welk niveau.

Of je daarmee de kwaliteit van de geboden eerste hulp aantast? Dat is maar de vraag: wanneer handelingen eenvoudiger zijn en de kennis beter te behappen zullen lekenhulpverleners beter in staat zijn om kwalitatief goede eerste hulp te verlenen.
We moeten kwaliteit niet verwarren met eenvoud. We moeten versimpeling (zoals het Oranje Kruis dat doet) niet per definitie een achteruitgang van de kwaliteit noemen.

Dat EHBO voor iedereen toegankelijk moet zijn is een prima uitgangspunt.
Ik ben van mening dat men niet moet blijven focussen op één standaard basis EHBO niveau en daar alle ogen op moet gooien.
Het basis niveau moet je m.i. zien als de start om je verder te ontwikkelingen en te ontplooien in eerstehulp handelingen en kennis.
Het versimpelen van de OK opleidingen is leuk, puur als basis voor diegene die daar behoefte aan hebben, maar de maatschappij vraagt ook om EHBO-ers die meer eerstehulp kennis nodig hebben en bovengemiddeld slagvaardiger moeten zijn in de eerstehulp. Hierin voorzien de traditionele eerstehulp partijen m.i. absoluut niet (meer) in.
Wil je als EHBO-er slagvaardiger zijn, dan moet je naar iets anders kijken waarin simplificering niet van toepassing is.

De tendens in onze maatschappij is dat wij steeds meer opleidingen naar beneden aanpassen om toch zoveel mogelijk mensen een bepaald diploma of certificaat te laten behalen. Je haalt daarmee als samenleving de totale kwaliteit van het onderwijs in algemeenheid dramatisch naar beneden.
Heb je een bepaald niveau niet gehaald, dan is dat jammer maar bedenk wel dat het een natuurlijk selectie procedure is.
 
Verlaag je een gestelde kwaliteitsdrempel of ga je "simplificeren" dan heeft dat dus ook direct en indirect ernstige consequenties voor de kwaliteit van de eerstehulpverlening. Toelatingseisen van universitair onderwijs downgraden om VMBO studenten toe te laten accepteren wij toch ook niet.
Je haalt immers de standaards omlaag en daarmee dus ook de kwalliteit en niveau (van de eerstehulpverlening).
Als je daarnaast ook geen serieus vervolg op je versimpelde basis aanbiedt, dan haal je je basis product dus nog verder omlaag in niveau.

Alle eerstehulp handelingen moeten kunnen onderbouwd door een EHBO-er, en niet omdat het gezegd wordt of omdat het zo in het boekje staat!
Bij "simplificering" van de EHBO loop je het risico dat menig EHBO-er straks alleen handelingen uitvoerd zonder zich te realiseren wat ze eigenlijk aan het doen zijn vanwege het gebrek aan achtergrond informatie en het gebrek aan inzicht wat de hun handelingen (mogelijk) tot gevolgen kunnen hebben.
Handelingen klakkeloos uitvoeren omdat het zo staat voorgeschreven in het OK boekje is dus een zeer bedenkelijk zaak en komt de kwaliteit niet ten goede.
Ik begrijp dat je ook niet alles hoeft te weten over het menselijk lichaam, maar de gevolgen en vooral het doel van de handelingen moeten absoluut duidelijk zijn bij de EHBO-er.
Een verkeerd uitgevoerde handeling zoals bijvoorbeeld stabiele zijligging, opheffen verslikking of kantelmethode kan zonder (diepere) achtergrond informatie over die handeling het doel van die handeling te niet doen met alle gevolgen van dien.
Als de doelstellingen van de handelingen niet gehaald (kunnen) worden door simplificering van theorie en praktijk, dan zijn we met zijn allen verschrikkelijk verkeerd bezig, zowel cursist, opleider als certificeerder.

Als je weet wat je doet in de EHBO, weet je ook wat schadelijk is!  O0
Als je niet weet wat je doet in de EHBO, dan denk je dat wat je doet altijd goed is!  :(
(De twee bovenstaande zinnetjes kan je natuurlijk op allerlei zaken in ons leven vertalen!)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we