@Dinges en Vroemvroem:
Ja, dat snap ik wel. Waar het mij om gaat is dat alle opstelstroken groen krijgen en zonder verder nadenken gaan rijden. Na het kruispunt heb je weer een gewoon wegvak, en daar moet je met je hulpverleningsvoertuig alsnog die rij auto's voorbij - ongeacht of je links of rechts of rechtdoor gaat, want al deze richtingen zijn opgereden. Logischerwijs zou ik dus zeggen dat je één opstelstrook leeg maakt middels groen licht, waarna het hulpverleningsvoertuig over deze vrije rijstrook door groen (geen gedoe met flitspalen en ook geen gedoe met manoeuvreren, gewoon een 3,5 meter brede volkomen autovrije opstelstrook dus) gaat en dan naar believen links of rechts of rechtdoor kan gaan over een vrij kruisingsvlak. Niet anders dan dat een politieman of verkeersregelaar handmatig een strook leeg zou trekken, dus. Het voordeel is dan volgens mij dat je op 2 van de 3 wegvakken na het kruispunt een heel stuk geen verkeer hebt, en je daar dus op je gemakje door kunt rijden. Je hebt natuurlijk nog steeds "pech" als je net de richting volgt van de lege opstelstrook, maar goed, die kans is dan in principe 1 op 3.