Komen toch een paar vragen op, werkt dit altijd, dus zonder O&GS?
Ja. Lijnbussen gebruiken het ook. De werking is doorgaans gebaseerd op korte afstandsradio en/of GPS waarbij het voertuig een signaal afgeeft wat wordt ontvangen door de regelautomaat. De automaat bepaalt vervolgens welke lichten op rood of groen gezet moeten worden, gegeven de schakelregels in de automaat. Dit werkt los van enige OGS en kan ook op een willekeurige personenauto worden ingebouwd.
Werkt het op elke stoplicht?
Niet noodzakelijkerwijs. De regelautomaat moet 1) een ontvanger hebben en 2) geprogrammeerd zijn om de ontvangen signalen om te zetten in een bijpassende schakeling. In de meeste gemeenten zijn/worden nieuwe installaties voorzien van een ontvanger, zeker als er buslijnen op het traject aanwezig zijn. Voor kleinere installaties waarbij geen busverbindingen aanwezig zijn, zou de ontvanger niet aanwezig kunnen zijn. Hier zal het systeem dus ook niet werken.
Wat doet het systeem als er zowel van de huidige richting als van een andere richting een voertuig komt met het zelfde systeem?
Dit is afhankelijk van de geprogrammeerde schakeling. Bij het ontvangen van een signaal moet de automaat het huidige blok "afsluiten" en overschakelen naar het nieuwe "blok", waarin één kruispunttak volledig groen krijgt. In theorie zou het mogelijk zijn om tijdens dit proces te blijven monitoren op andere signalen en hierop de schakeling aan te passen (dit gebeurt bijvoorbeeld voor buslijnen in twee richtingen). In schat echter in dat de schakelingen voor de hulpdiensten niet zodanig complex zijn, omdat volledig groen in één richting zo'n beetje automatisch betekent dat alle andere richtingen in conflict komen. Een aanmelding van een tweede voorrangsvoertuig kan dan technisch niet worden uitgevoerd omdat het systeem een conflict geeft. Ofwel: het tweede voertuig krijgt geen groen.
Zover ik weet gebruiken ze hier in de regio (BZO & MWB) op sommige stukken opticom, werkt met bepaalde pulsen die word opgevangen door ontvanger op verkeerslicht.
Er zijn verschillende systemen met verschillende namen die min of meer op dezelfde manier werken, waarbij veelal alleen het protocol anders is of de hoeveelheid en soort informatie anders is.