Systeem om verkeerslichten te beinvloeden / KAR-systeem

Auteur Topic: Systeem om verkeerslichten te beinvloeden / KAR-systeem  (gelezen 20092 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2011, 22:24:30
De 30 voertuigen van Connexxion AmbulanceZorg Noord- en Oost Gelderland zijn al meer dan een jaar geleden uitgerust met KAR.
Specifiek Apeldoorn zelfs al 5 jaar geleden (een van de pilot-steden).

De ervaringen zijn uitstekend.
Wel moet gezegd worden dat je de winst kan beïnvloeden door de virtuele inmeldlussen zelf neer te leggen (via Incaa).
Zo kun je rekening houden met de ontruimingstijd van kruisingen en de verwachte kruissnelheid van het spoedvoertuig.
Het heeft natuurlijk geen zin als de ambu sneller is dan dat het systeem de kruising vrij kan geven.

Daarnaast is KAR ook toe te passen op pollers, dynamische palen, roldeuren (dure optie, maar Gelre Ziekenhuis Apeldoorn heeft het gedaan), slagbomen en al wat niet meer.

Rijkswaterstaat past standaard KAR toe op alle VRI's die geplaatst worden.
Zelfs de TDI's (Toerit Dosering Installatie) langs de snelwegen zijn van KAR voorzien.
Voor Noord- en Oost Gelderland gaat het nu al om een bestand van ongeveer 500 punten, dus dat netwerk is al best wel fors.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2011, 02:20:05
BODW met itempje omtrent KAR-systeem:

Vanaf 14.00 min / 15.00min.

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1114078


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2012, 21:20:00
Connexxion AmbulanceZorg en de Gemeente Apeldoorn beginnen binnenkort aan een -voor zover bekend- landelijke primeur: A2 voorrangsregeling bij VRI's (Verkeersregelinstallatie, of voor gewone mensen: verkeerslichten).

Apeldoorn heeft al ruim 6 jaar KAR. Dit komt omdat Apeldoorn een van de test-gemeenten was in Nederland destijds. Brandweer en ambulancediensten hebben toen KAR gekregen zodat verkeerslichten (VRI's) een groene golf geven bij spoedvervoer (A1). Na jaren zinvol gebruik wordt er een nieuwe pilot gestart: Groene golf bij A2.

Reden: een A2 rit door stad Apeldoorn kan in de spits oplopen tot ruim 45 minuten.
Door de VRI's te beinvloeden hoopt men deze aanrijdtijd een klein beetje in te korten.
Of het voldoende is om de norm van 30 minuten te halen valt te bezien, maar daarom is het ook een test ;-).

Zie hier het persbericht van de gemeente Apeldoorn:
http://www.verkeersnet.nl/7395/ook-voorrang-voor-minder-spoedeisende-ambulances/

Ook voorrang voor minder spoedeisende ambulances
23 mei 2012

In Apeldoorn start een proef om ook ambulances met minder spoedeisende ritten voorrang te geven bij verkeerslichten. Tot nu toe kregen alleen ritten met levensgevaarlijk gewonde slachtoffers prioriteit.

Ambulancevervoer kent twee soorten spoedeisende ritten. De zogenaamde A1-ritten die worden ingezet als er gevaar bestaat voor het leven of blijvende invaliditeit bij een patiënt. Bijvoorbeeld bij een verkeersongeval, verdrinkingen, pijn op de borst, ademhalingsmoeilijkheden of een hartstilstand.
De ambulance rijdt met zwaailicht en sirene en moet volgens de sectornorm binnen vijftien minuten na melding ter plaatse zijn. Bij A2-ritten is er geen direct levensgevaar voor de patiënt, maar is snelle hulp wel wenselijk. Bijvoorbeeld in het geval van acute (blindedarm-)ontstekingen, of bij ongevallen met gering letsel. De A2-rit wordt geacht er binnen een half uur te zijn. De ambulance rukt meteen uit en maakt al dan niet gebruik van bijzondere signalen. In Apeldoorn wordt nu bekeken of de zogenaamde KAR-apparatuur waarmee de verkeerslichten worden aangestuurd ook is in te zetten voor de A2-ritten. Doel is om te bekijken wat dit oplevert voor het ambulancevervoer en wat de invloed is op de verkeersafwikkeling. De resulaten van de proef worden in 2012 verwacht.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2013, 11:34:46
Ambulances gebruiken soortgelijke systemen al langer: Topic: Ambulances sneller door KAR-systeem

Nu wordt er dus ook door de politie mee getest. Lijkt me een goede ontwikkeling, ook goed bruikbaar indien men met spoed onderweg is maar geen OGS wil gebruiken (Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden)



Haarlemmermeer: Politie test systeem om verkeerslichten te beïnvloeden.

http://www.112meerlanden.nl/2013/03/15/haarlemmermeer-politie-test-systeem-om-verkeerslichten-te-beinvloeden/
Geplaatst op 15 maart 2013 door Eric   

Haarlemmermeer, 15 maart – De politie in de Haarlemmermeer heeft sinds gisteren de beschikking over apparatuur om verkeerslichten te beïnvloeden. Er zal de komende periode gekeken worden of de apparatuur een positieve bijdrage heeft aan de heterdaadkracht van de politie en de veiligheid om een kruising te passeren.

Het elektronische kastje zet de verkeerslichten in de eigen rijrichtingen op groen en de overige rijrichtingen staan dan al op rood.

Met dit systeem wordt het werk van hulpverleners veiliger, net als de verkeersdeelname van overige weggebruikers. Slachtoffers krijgen sneller hulp, en aanrijdtijden worden sterk verkort.

Het systeem wordt in enkele gemeente al succesvol gebruikt door de hulpdiensten. Om deze proef succesvol te laten verlopen in de Haarlemmermeer, wordt er samengewerkt met de Gemeente Haarlemmermeer en de Provincie Noord-Holland.

Fotografie: Eric van Lieshout / 112meerlanden









Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2013, 12:50:16
Lekker in de winter met het raam open


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2013, 13:03:22
Lekker in de winter met het raam open

Tsja, voor een kortdurende test ? Volgens mij is het ook nog eens een beperkte test-groep, die dus ook nog eens wisseld van voertuig. Mooie (tijdelijke) oplossing dus  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


guest14264

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2013, 13:16:00
Komen toch een paar vragen op, werkt dit altijd, dus zonder O&GS? Werkt het op elke stoplicht?
Wat doet het systeem als er zowel van de huidige richting als van een andere richting een voertuig komt met het zelfde systeem?

Zover ik weet gebruiken ze hier in de regio (BZO & MWB) op sommige stukken opticom, werkt met bepaalde pulsen die word opgevangen door ontvanger op verkeerslicht.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2013, 13:42:06
Komen toch een paar vragen op, werkt dit altijd, dus zonder O&GS?
Ja. Lijnbussen gebruiken het ook. De werking is doorgaans gebaseerd op korte afstandsradio en/of GPS waarbij het voertuig een signaal afgeeft wat wordt ontvangen door de regelautomaat. De automaat bepaalt vervolgens welke lichten op rood of groen gezet moeten worden, gegeven de schakelregels in de automaat. Dit werkt los van enige OGS en kan ook op een willekeurige personenauto worden ingebouwd.

Werkt het op elke stoplicht?
Niet noodzakelijkerwijs. De regelautomaat moet 1) een ontvanger hebben en 2) geprogrammeerd zijn om de ontvangen signalen om te zetten in een bijpassende schakeling. In de meeste gemeenten zijn/worden nieuwe installaties voorzien van een ontvanger, zeker als er buslijnen op het traject aanwezig zijn. Voor kleinere installaties waarbij geen busverbindingen aanwezig zijn, zou de ontvanger niet aanwezig kunnen zijn. Hier zal het systeem dus ook niet werken.

Wat doet het systeem als er zowel van de huidige richting als van een andere richting een voertuig komt met het zelfde systeem?
Dit is afhankelijk van de geprogrammeerde schakeling. Bij het ontvangen van een signaal moet de automaat het huidige blok "afsluiten" en overschakelen naar het nieuwe "blok", waarin één kruispunttak volledig groen krijgt. In theorie zou het mogelijk zijn om tijdens dit proces te blijven monitoren op andere signalen en hierop de schakeling aan te passen (dit gebeurt bijvoorbeeld voor buslijnen in twee richtingen). In schat echter in dat de schakelingen voor de hulpdiensten niet zodanig complex zijn, omdat volledig groen in één richting zo'n beetje automatisch betekent dat alle andere richtingen in conflict komen. Een aanmelding van een tweede voorrangsvoertuig kan dan technisch niet worden uitgevoerd omdat het systeem een conflict geeft. Ofwel: het tweede voertuig krijgt geen groen.

Zover ik weet gebruiken ze hier in de regio (BZO & MWB) op sommige stukken opticom, werkt met bepaalde pulsen die word opgevangen door ontvanger op verkeerslicht.
Er zijn verschillende systemen met verschillende namen die min of meer op dezelfde manier werken, waarbij veelal alleen het protocol anders is of de hoeveelheid en soort informatie anders is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


guest14264

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2013, 13:44:26
Duidelijk! Bedankt voor je uitleg


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #29 Gepost op: 18 november 2013, 12:32:51
Citaat van: Ambu ALS link=msg=1042954 date=1338405600
Connexxion AmbulanceZorg en de Gemeente Apeldoorn beginnen binnenkort aan een -voor zover bekend- landelijke primeur: A2 voorrangsregeling bij VRI's (Verkeersregelinstallatie, of voor gewone mensen: verkeerslichten).

Apeldoorn heeft al ruim 6 jaar KAR. Dit komt omdat Apeldoorn een van de test-gemeenten was in Nederland destijds. Brandweer en ambulancediensten hebben toen KAR gekregen zodat verkeerslichten (VRI's) een groene golf geven bij spoedvervoer (A1). Na jaren zinvol gebruik wordt er een nieuwe pilot gestart: Groene golf bij A2.

Reden: een A2 rit door stad Apeldoorn kan in de spits oplopen tot ruim 45 minuten.
Door de VRI's te beinvloeden hoopt men deze aanrijdtijd een klein beetje in te korten.
Of het voldoende is om de norm van 30 minuten te halen valt te bezien, maar daarom is het ook een test ;-).

Zie hier het persbericht van de gemeente Apeldoorn:
http://www.verkeersnet.nl/7395/ook-voorrang-voor-minder-spoedeisende-ambulances/

Ook voorrang voor minder spoedeisende ambulances
23 mei 2012

In Apeldoorn start een proef om ook ambulances met minder spoedeisende ritten voorrang te geven bij verkeerslichten. Tot nu toe kregen alleen ritten met levensgevaarlijk gewonde slachtoffers prioriteit.

Ambulancevervoer kent twee soorten spoedeisende ritten. De zogenaamde A1-ritten die worden ingezet als er gevaar bestaat voor het leven of blijvende invaliditeit bij een patiënt. Bijvoorbeeld bij een verkeersongeval, verdrinkingen, pijn op de borst, ademhalingsmoeilijkheden of een hartstilstand.
De ambulance rijdt met zwaailicht en sirene en moet volgens de sectornorm binnen vijftien minuten na melding ter plaatse zijn. Bij A2-ritten is er geen direct levensgevaar voor de patiënt, maar is snelle hulp wel wenselijk. Bijvoorbeeld in het geval van acute (blindedarm-)ontstekingen, of bij ongevallen met gering letsel. De A2-rit wordt geacht er binnen een half uur te zijn. De ambulance rukt meteen uit en maakt al dan niet gebruik van bijzondere signalen. In Apeldoorn wordt nu bekeken of de zogenaamde KAR-apparatuur waarmee de verkeerslichten worden aangestuurd ook is in te zetten voor de A2-ritten. Doel is om te bekijken wat dit oplevert voor het ambulancevervoer en wat de invloed is op de verkeersafwikkeling. De resulaten van de proef worden in 2012 verwacht.


Ook zonder zwaailicht voorrang voor ambulances
De ambulancediensten in ons land hebben er veel baat bij dat de ambulances bij kruisingen met verkeerslichten ook voorrang krijgen bij spoedritten, waarbij geen blauwe zwaailichten en ‘sirene’ worden gebruikt.
Als ambulances ook voorrang krijgen bij dit soort spoedritten (geen levensbedreigende situatie) zijn ze namelijk aanmerkelijk eerder beschikbaar voor incidenten waarbij wél sprake is van levensgevaar. Op jaarbasis levert dit tientallen uren extra inzetbaarheid op.

Dat heeft een gezamenlijk en grootschalige proef van Connexxion ambulancezorg en de gemeente Apeldoorn uitgewezen.
De kosten van de proef, zo’n € 20.000, zijn betaald door de gemeente Apeldoorn.

Alleen al in een stad als Apeldoorn zijn er jaarlijks zo’n 3200 zogenaamde A2-ritten. Het gaat dan om spoedeisend vervoer naar kleine ongevallen, bijvoorbeeld een fietser die zijn been heeft gebroken en op straat ligt. In zo’n geval moet een ambulance binnen een halfuur bij de calamiteit zijn. Bij levensbedreigende situaties is dat een kwartier.

Verkeerslichtbeïnvloeding
Aan deze pilot deden tien ambulances mee. Zij waren alle uitgerust met handmatige verkeerslichtbeïnvloeding. Zo’n 75 procent van de verkeerslicht-installaties in Apeldoorn kon daarmee door het ambulancepersoneel ‘op groen’ worden gezet. Ambulancebemanning en patiënten zijn razend enthousiast. Patiënten krijgen hierdoor eerder hulp. Bovendien ervaren zij deze ritten als een groene golf, waarbij niet telkens hoeft te worden afgeremd of opgetrokken.
Naar het oordeel van Connexxion ambulancezorg, die actief is in vijf gebieden in Nederland, kan het systeem ook elders in het land grote tijdsbesparingen én extra rijcomfort voor de patiënten opleveren.

Als een ambulance op weg is naar een incident met levensgevaar krijgen alle ambulance in Apeldoorn al geruime tijd automatisch groen licht als er sprake is van levensgevaar. Connexxion ambulancezorg wilde echter weten of handmatige verkeerslichtbeïnvloeding bij A2-ritten (geen levensgevaar) ook zinvol is. In de proef, die tussen 1 augustus vorig jaar en 1 maart van dit jaar is gehouden, is dat bevestigd. De geschatte jaarwinst tot de plaats van de calamiteit is 117 uur en de tijdswinst naar het ziekenhuis is zelfs 235 uur.

Het systeem werkt zeer eenvoudig: de ambulancechauffeur kan een schakelaar op een klein kastje naast zich naar links, rechts, of naar voren duwen en vervolgens via een knop een radiosignaal sturen naar de verkeerslichtinstallatie. Als hij dat op zo’n 250 meter afstand van het verkeerslicht doet, spring het licht voor de gewenste rijrichting op tijd op groen en krijg de ambulance voorrang boven het andere verkeer, net zoals elke lijnbus.

Tijdwinst
Gijs Peteroff van Connexxion Ambulancezorg: “Bij een gemiddelde rit boeken we een tijdwinst van zo’n vierenhalve minuut. Maar het verschil kan aanzienlijk groter zijn. Als in Apeldoorn het verkeer en de verkeerslichten tegen zitten, kan een rit soms wel 45 minuten duren. Door de verkeerslichtbeïnvloeding kunnen we dat terugbrengen tot zo’n twintig minuten. Voor ons – en vanzelfsprekend ook voor de patiënt - is het erg belangrijk dat we geen vertraging meer hebben bij de verkeerslichten.”