Incident van december

Auteur Topic: Incident van december  (gelezen 5015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 18 december 2004, 21:30:02
Oke hij hoort hier niet maar ik weet niet waar ik em dan wel moet plaatsen.

Heb ik het nu goed gezien of staat Peter Adema in de incident van deze maand???
blz 40

GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

7194

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 19 december 2004, 11:59:56
Hij staat er wel blij op vind je niet  ;D

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 19 december 2004, 12:10:14
Hij staat er wel blij op vind je niet  ;D

Jep
Dus het is hem toch? ;D
Peter dat had je ook wel even kunnen zeggen ;)

sigmash

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 december 2004, 20:03:47
Of dat Peter is weet ik niet ik ken alleen zijn foto van postings op dit forum en heb hem nooit life ontmoet. Kijkt i.d. wel vrolijk, maar hij krijgt dan ook wat cadeau of misschien ligt het wel aan de juffouw waarvan hij het krijgt.  ;)

Maar mij is iets anders opgevallen aan de incident van december, in het verhaaltje van "Ome Ed" op blz 9 staat een lel van een rekenfout. Hier wil men bereken hoeveel groter de kans is dat een brandweerlid komt te overlijden tgv brand dan een gewonde burger.

Hier wordt de ratio berekend door 85 dodelijke slachtoffer te delen door 16,3 miljoen inwoners deze bedraagt 5,3*10E-6 vervolgens wordt er dan gesteld dat dit dus een kans van 1 op 5 miljoen is.  :o uit mijn hoofd terugrekenend 5 miljoen gaat ca 3 keer in 16 miljoen en dan kom ik op ruim 3 slachtoffers terwijl we er toch met 85 begonnen....

Zoals ome Ed zelf al opmerkte in zijn stukje heeft hij naar de zakjap gegrepen en ermee gegoocheld, dat is zeker waar. Want je moet wel weten wat je wil bereken voordat je op toetsen begint te kloppen. Een ratio is wat anders dan een kans van 1 op de zoveel. Een ratio is als een percentage, zoveel procent is slachtoffer van brand, in dit geval dus 0,000528 %. Terwijl je bij een kansberekening de gegeven aantallen van 85 op 16,3 miljoen gaat om rekenen naar 1 op de zoveel. Dit doe je middels het kruislings vermenigvuldingen van breuken. Ik kom dan op een kans van 1 op 192.000 voor de burgers en 1 op 22.500 voor de brandweerlieden.  

Verder prima stukje maar ik kon mijn drift als part-time docent natuurkunde niet onderdrukken.  ;D

m.v.g.

Robin

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 19 december 2004, 20:06:41
Of dat Peter is weet ik niet ik ken alleen zijn foto van postings op dit forum en heb hem nooit life ontmoet. Kijkt i.d. wel vrolijk, maar hij krijgt dan ook wat cadeau of misschien ligt het wel aan de juffouw waarvan hij het krijgt.  ;)

Maar mij is iets anders opgevallen aan de incident van december, in het verhaaltje van "Ome Ed" op blz 9 staat een lel van een rekenfout. Hier wil men bereken hoeveel groter de kans is dat een brandweerlid komt te overlijden tgv brand dan een gewonde burger.

Hier wordt de ratio berekend door 85 dodelijke slachtoffer te delen door 16,3 miljoen inwoners deze bedraagt 5,3*10E-6 vervolgens wordt er dan gesteld dat dit dus een kans van 1 op 5 miljoen is.  :o uit mijn hoofd terugrekenend 5 miljoen gaat ca 3 keer in 16 miljoen en dan kom ik op ruim 3 slachtoffers terwijl we er toch met 85 begonnen....

Zoals ome Ed zelf al opmerkte in zijn stukje heeft hij naar de zakjap gegrepen en ermee gegoocheld, dat is zeker waar. Want je moet wel weten wat je wil bereken voordat je op toetsen begint te kloppen. Een ratio is wat anders dan een kans van 1 op de zoveel. Een ratio is als een percentage, zoveel procent is slachtoffer van brand, in dit geval dus 0,000528 %. Terwijl je bij een kansberekening de gegeven aantallen van 85 op 16,3 miljoen gaat om rekenen naar 1 op de zoveel. Dit doe je middels het kruislings vermenigvuldingen van breuken. Ik kom dan op een kans van 1 op 192.000 voor de burgers en 1 op 22.500 voor de brandweerlieden. 

Verder prima stukje maar ik kon mijn drift als part-time docent natuurkunde niet onderdrukken.  ;D

m.v.g.

Robin

en dat voor de zondagavond :-X ;D ;D ;D

firemanr

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 december 2004, 20:07:21
Of dat Peter is weet ik niet ik ken alleen zijn foto van postings op dit forum en heb hem nooit life ontmoet. Kijkt i.d. wel vrolijk, maar hij krijgt dan ook wat cadeau of misschien ligt het wel aan de juffouw waarvan hij het krijgt.  ;)

Hier wordt de ratio berekend door 85 dodelijke slachtoffer te delen door 16,3 miljoen inwoners deze bedraagt 5,3*10E-6 vervolgens wordt er dan gesteld dat dit dus een kans van 1 op 5 miljoen is.  :o uit mijn hoofd terugrekenend 5 miljoen gaat ca 3 keer in 16 miljoen en dan kom ik op ruim 3 slachtoffers terwijl we er toch met 85 begonnen....

Verder prima stukje maar ik kon mijn drift als part-time docent natuurkunde niet onderdrukken.  ;D

m.v.g.

Robin

De eerste regel kon ik nog volgen, maar de rest ben ik effe kwijt..... ::) ::) :-X

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 19 december 2004, 20:16:13
Jeetje Robin wat heb je nog meer voor verborgen talenten?
 ;D ;)

sigmash

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 19 december 2004, 20:43:29
eens kijken of ik het zo duidelijk krijg:

4 op 200  =  1 op X   (dit moet je even opschrijven als breuken)

als je dan wilt weten wat X is, doe je 1 maal 200 en dit delen door 4. Uitkomst is 50. Ofwel je heb kruislings de 1 en de 200 vermenigvuldigd en deze kruislings door 4 gedeeld.  (controle 4 x 50 = 200 dus klopt)

tot zover deze sessie van meester Robin geeft rekenles...

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 19 december 2004, 20:44:54
ja meester ::) ::) ::) ;D ;D ;D

firemanr

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 december 2004, 20:51:37
eens kijken of ik het zo duidelijk krijg:

4 op 200  =  1 op X   (dit moet je even opschrijven als breuken)

als je dan wilt weten wat X is, doe je 1 maal 200 en dit delen door 4. Uitkomst is 50. Ofwel je heb kruislings de 1 en de 200 vermenigvuldigd en deze kruislings door 4 gedeeld.  (controle 4 x 50 = 200 dus klopt)

tot zover deze sessie van meester Robin geeft rekenles...
Op naar de volgende les....dit kon ik tenminste volgen..... ;D