Dit is inderdaad een goed voorbeeld van hoe het zou moeten. Vergeet niet dat het begrip "Rettungsgasse" in Duitsland uitgevonden is, en inmiddels vorig jaar door Oostenrijk overgenomen. De Rettungsgasse is een ruimte tussen de twee linkse rijstroken en moet eigenlijk altijd vrijgehouden worden als je in de file staat - dat wordt er bij autorijlessen in principe goed ingehamerd. Het filmpje laat in ieder geval een ideale situatie zien.
In de praktijk wordt het echter niet altijd zo goed uitgevoerd - stond van de zomer nog in een file ten zuiden van Keulen en daar was van vorming van de Rettungsgasse eigenlijk nauwelijks sprake (de HV-wagens zijn ook over de vluchtstrook gekomen). Ik ga er eigenlijk van uit dat het brandweervoertuig in de film niet het eerste voertuig is geweest dat zich een weg door de file moest banen, ik vermoed dat er eerder politie gepasseerd is die met gepaste aandrang (tweetoon, luidspreker) de weg heeft vrijgemaakt. Maar dat blijft natuurlijk gissen. Wat wél met mijn ervaring overeenstemt is dat er in Duitsland doorgaans goed op de nadering van HV-voertuigen gereageerd wordt.
Ik denk dat hierin de rijopleiding een grote rol speelt, alsmede het over het algemeen grotere respect voor politie en andere HVers, zeker in de zuidelijke deelstaten. Ook helpt het dat de rijstroken op Duitse autobahnen echt een goed stuk breder zijn dan in ons kikkerlandje. Het stuk A9 bij Leipzig, wat in de film getoond wordt, is nou net een van de weinige nog ontbrekende stukjes A9 dat op het moment op de meest moderne standaard voor snelwegen in D uitgevoerd wordt.