Demonstratie tegen het kraakverbod - Amsterdam 01-10-2011

Auteur Topic: Demonstratie tegen het kraakverbod - Amsterdam 01-10-2011  (gelezen 9104 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Gepost op: 30 september 2011, 23:44:48
Een jaar na de uit de hand gelopen demonstratie in Amsterdam is er opgeroepen om weer te gaan demonstreren. De Amsterdamse driehoek heeft beslist dat dit mag onder strenge voorwaarden en op een aangewezen plaats, waar de krakers het niet mee eens zijn. Voor een overzicht zie de links hieronder. Omdat de kans bestaat dat er nog al wat berichtgeving gaat volgen, ben ik dit topic gestart.

Opnieuw krakersdemonstratie Centrum

Precies een jaar nadat een demonstratie uittliep op hevige rellen zullen krakers opnieuw protesteren tegen het kraakverbod.

Opnieuw gaan krakers demonstreren tegen het kraakverbod. Op 1 oktober, een jaar na het ingaan van het kraakverbod zullen krakers en sympathisanten weer laten weten dat ze nog steeds niets zien in het kraakverbod. De demonstratie begint om 17.00 op Het Spui.

Vorig jaar liep zo'n zelfde demonstratie uit op een heftige confrontatie tussen de ME en demonstraten. De gemeente en de politie gaan daarom nog goed kijken onder welke voorwaarden het protest door kan gaan.

http://at5.nl/s/hOz

Strenge regels voor krakersdemonstratie

De Amsterdamse driehoek wil de krakersdemonstratie van komende zaterdag niet verbieden. Wel gelden er strenge regels voor de demonstranten.
Foto: kas_mer

Zo mogen de demonstranten hun hoofd niet verbergen achter bivakmutsen, helmen en andere gezichtsbedekende kleding. Ook beschermende kleding is verboden.

De gemeente benadrukt dat het plein voor de Stopera is aangewezen als locatie voor de protestmars. Hier is de demonstratie, die vorig jaar volledig uit de hand liep, beter beheersbaar dan in de Spuistraat, waar de krakers aanvankelijk wilden lopen.

Om diezelfde reden wordt ook niet toegestaan dat de demonstratie een route volgt door drukke (winkel)straten. Ook een demonstratie richting de Ambtswoning op de Herengracht of in de omgeving van het Scheepvaartmuseum, dat die avond feestelijk heropend wordt, is niet toegestaan.

Zaterdag is het precies een jaar geleden dat het kraakverbod van kracht werd. Krakers willen vanaf 17.00 uur laten weten het hier nog steeds niet mee eens te zijn.

http://at5.nl/s/hVS

Krakers sturen aan op confrontatie

Krakers gaan zich niet houden aan de 'belachelijke eisen' die burgemeester Eberhard van der Laan eerder stelde. Dat laten ze middels een brief weten aan AT5.
Foto: Mischa Rapmund

Van der Laan gaf eerder aan het protest niet te willen verbieden maar stelde wel een aantal voorwaarden. Zo wordt de protestactie verhuisd van het Spui naar de Stopera en mogen de krakers geen bivakmutsen en beschermde kleding dragen.

Onzin, vinden de krakers. 'De organisatoren van de demonstratie weigeren de deelnemers te vragen om geen persoonlijke beschermingsmiddelen tegen eventueel overheidsgeweld mee te nemen. Dit is een keuze die elke demonstrant zelf moet maken.'

'De organisatie heeft er alle begrip voor als men, in het licht van het geweld van vorig jaar en de nu aangekondigde repressie, er voor kiest om zich niet zonder meer bloot te stellen aan gebroken ledematen en traangas', is te lezen in de brief.

'Vanzelfsprekend weigeren de krakers ook de verplaatsing van de demonstratie van het Spui naar het Waterlooplein omdat de demonstratie 'het winkelend publiek zou hinderen'.

Vorig jaar liep het protest flink uit de hand en waren er gevechten tussen de krakers en de ME waarbij gewonden vielen.

'Demonstreren mag blijkbaar alleen nog in Nederland als je belooft je als makke lammetjes uit elkaar te laten slaan op het moment dat de staat genoeg van je heeft of de ME de behoefte voelt tot een verzetje'

Volgens de krakers was het juist het ingrijpen van de ME dat er vorig jaar voor zorgde dat de betoging uit de hand liep. Ook ontkennen krakers het bestaan van de 'geweldadige organisatie het Zwarte Blok' waarover Van der Laan eerder sprak.

http://at5.nl/s/hVX

Krakers: 'bal ligt bij Vd Laan'

Ondanks de aankondiging van burgemeester Van der Laan keihard op te treden tegen overtreders zijn krakers niet van plan zich zaterdag aan de eisen van de brugermeester te houden.

Zaterdag demonstreren krakers tegen de kraakwet in Amsterdam. De gemeente wil de demonstratie alleen toestaan onder bepaalde voorwaarden, omdat eenzelfde protest vorig jaar flink uit de hand liep.

Onder de voorwaarden vallen een verbod op gezichtsbedekende- en beschermende kleding en een verbod op protesteren in drukke gebieden.

Maar hier zijn de krakers het niet mee eens. Ze geven aan 'gewoon' op Het Spui te verzamelen en daarbij aan te trekken waar ze zin in hebben.

http://at5.nl/s/hWh

en op indymedia is ook het een en ander te vinden.

Joey112Uden

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2011, 23:58:55
Je kunt nu al op je blote voeten aanvoelen dat dit uit de hand gaat lopen :-\
343 Forever in our Hearts Gone but not Forgotten

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2011, 00:13:35
VOORWAARDEN VOOR DEMONSTRATIE KRAAKVERBOD (30-09-2011)

http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/get.cfm?id=9716&d=0

De Amsterdamse Driehoek (gemeente, politie, openbaar ministerie) heeft besloten de demonstratie tegen het kraakverbod die voor zaterdag 1 oktober is aangekondigd onder voorwaarden door te laten aan. De inzet is om een ordelijke demonstratie mogelijk te maken. Burgemeester Van der Laan roept alle betrokkenen hiertoe op.

Op de website van de gemeente Amsterdam zijn de voorwaarden te vinden die verbonden zijn aan de demonstratie.

Voorwaarden voor ordelijke demonstratie tegen kraakverbod

http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/burgemeester/persberichten/voorwaarden/
30 september 2011 - Bestuursvoorlichting

De Amsterdamse Driehoek (gemeente, politie, openbaar ministerie) heeft besloten de demonstratie die voor aanstaande zaterdag 1 oktober is aangekondigd onder  voorwaarden door te laten aan.  De inzet is om een ordelijke demonstratie mogelijk te maken. De burgemeester roept alle betrokken hiertoe op.

Op internet wordt opgeroepen tot een demonstratie op het Spui onder het motto "Wij zijn er nog steeds - 1 jaar kraakverbod". Precies een jaar geleden eindige een demonstratie tegen het kraakverbod in ernstige wanordelijkheden waarbij veel geweld werd gebruikt. Er vielen meerdere gewonden, ook werd aanzienlijke schade aangericht.

De Driehoek heeft een afweging gemaakt tussen het recht op demonstreren enerzijds, en het zo goed mogelijk waarborgen van de openbare orde en veiligheid in Amsterdam anderzijds. Voor een demonstratie is geen vergunning nodig, wel geldt er een meldingsplicht. Hoewel deze demonstratie niet is aangemeld weegt het grondrecht op demonstratie zo zwaar dat deze niet verboden zal worden. Wel zijn er voorwaarden verbonden aan de demonstratie.

Voorwaarden
De demonstratie wordt niet toegestaan op het Spui omdat hier op zaterdagmiddag veel winkelend publiek is. De burgemeester heeft het plein voor het Stadhuis/Muziekgebouw aangewezen als locatie. De demonstratie is op deze locatie beter beheersbaar. Om diezelfde reden wordt ook niet toegestaan dat de demonstratie een route volgt door drukke (winkel)straten zoals de Kalverstraat, Nieuwendijk, Heiligeweg, PC Hooftstraat, Damrak, Dam, Rokin, Spui en de Jodenbreestraat. Ook een demonstratie richting de Ambtswoning op de Herengracht of in de omgeving van het Scheepvaartmuseum, dat die avond feestelijk heropend wordt, is niet toegestaan.

Tijdens de demonstratie op 1 oktober 2010 had een deel van de demonstranten het gezicht bedekt en beschikten over geprepareerde spandoeken en kleding en slagwapens. Deze middelen werden toen gebruikt bij het geweld. Ook voor de aankomende demonstratie is op internet opgeroepen om het gezicht te bedekken.

Dit bevestigt de vrees voor openbare ordeverstoringen. Daarom wordt het dragen van gezichtsbedekkende kleding of middelen zoals bivakmutsen en (integraal)helmen niet  toegestaan. Dit geldt daarnaast uiteraard voor slag- en steekwapens of voorwerpen die als zodanig gebruikt kunnen worden. Ook andere middelen waarmee het politieoptreden kan worden gehinderd, zoals met tapijt en hout verstevigde spandoeken, stokken en duidelijk zichtbare beschermende kleding (zoals scheen- of armbeschermers) zijn niet toegestaan. De politie zal hiertegen optreden.

De voorschriften voor de demonstratie kunt u hier downloaden (pdf, 94 kB)
Samen sterk in de hulpverlening!

Professor in fictie

• Forum gebruiker
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2011, 00:53:51
Vuile etterpuisten zijn het. Is gewoon het kip of ei verhaal!  ME ramt op grote spiergroepen en ledematen zodat iemand (die niet luistert naar instructies en niet de voorwaarden volgt) wel pijn heeft maar geen letsel oploopt. En die hufters tapen hun armen, rug, borstkas en benen in met stukken multiplex en ducktape. Walgelijk en dan gaan janken als je een beuk voor je kop krijgt! Spandoeken met een verstevigd houten raamwerk om de paarden bij een charge mee te laten schrikken, Arghh. De eerste die met een bivak en/of gasmasker loopt mag van mij een beanbag tussen z'n ogen krijgen. Die luilakken spelen vieze spelletjes, hoop dat ze dit jaar dubbel bloeden, kunnen ze weer gaan mekkeren hoe ziellig ze zijn, nou en of! Zoek een baan koop een huis, probleem opgelost.

Wie de voorbereidingen van deze laagste vorm van ongedierte wil meemaken, houd vooral http://indymedia.nl/nl/2011/09/78679.shtml in de gaten.
Freude am Fahren

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2011, 08:41:04
Prof,

You're out of line.

Als ik naar een demo ga en besluit mijn lichaam te beschermen middels de door u aangehaalde middelen dan beslis ik over mijn eigen lichaam.

En kom nu maar op met de wet die dat verbiedt.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2011, 09:05:20
Het negeren van de aanwijzing van het bevoegd gezag om elders te gaan demonstreren leid tot inzet van de politie, op het geweldsniveau wat nodig is om dat gezag af te dwingen.

Hier is een aantal dingen over te zeggen. Allereerst het dragen van beschermende kledij/uitrustingsstukken. Dit is nergens verboden, hoewel het dragen ervan in combinatie met een sterke anti-overheids/gezagsovertuiging wèl zal leiden tot een escalatie van de kant van de politie. Dit is geen waardeoordeel, louter een beschouwing.
Ten tweede zou iedereen mens de gebeurtenissen van de afgelopen keer voor zichzelf op een rijtje moeten zetten en tot de conclusie komen dat de demonstratie van vandaag, indien deze inderdaad plaats gaat vinden in de drukste winkelstraten van Nederland, een recept is voor repressief optreden. De politie is niet bang om de middelen die haar ter beschikking staan te gebruiken voor het afdwingen van de wet.

Onduidelijk voor mij is het volgende: hoever gaan de bevoegdheden van een burgemeester op het gebied van het verbieden van kledij en uitrustingsstukken die als wapen gebruikt zouden kunnen worden?

Voor mijzelf is het duidelijk: als je het nodig vind om de aanwijzingen van een burgemeester te negeren, jezelf te kleden op mogelijk geweldadige confrontaties (gevolg van het stelselmatig negeren van aanwijzingen), de "standaard" uitrusting van een demonstratie zoals spandoeken onnodige stijfheid en sterkte te geven en een historie hebt van grootschalige ordeverstoringen dan rest er slechts een oplossing: stijlvol reageren op deze sollicitatie met water, paarden en stokken.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2011, 16:51:22
Krakers kiezen strategisch verzamelpunt

http://www.at5.nl/artikelen/69002/krakers-kiezen-strategisch-verzamelpunt
zaterdag 01 oktober 2011 11:55

De organisatoren van de krakersdemonstratie hebben demonstranten opgeroepen te verzamelen bij Vrankrijk in de Spuistraat.

Krakers zijn bang dat demonstranten die op eigen houtje naar het Spui gaan gearresteerd worden door de ME.
Burgemeester van der Laan kondigde eerder aan dat hij de demonstratie niet op het Spui wilde hebben maar voor de Stopera. Nu de krakers verzamelen bij Vrankrijk lijkt een confrontatie met de politie moeilijk te voorkomen. Want zelfs als de krakers richting de Stopera lopen komen ze langs het Spui, het Rokin of de Dam. Plekken die de burgemeester voor de demonstratie verboden heeft.
De woordvoerder van de burgemeester laat weten dat de politie 'bijzonder goed is voorbereid op de verzameling van de krakers bij Vrankrijk en dat veel afhangt van de opstelling van de krakers'. Een mogelijke agressieve houding bij de demonstranten zou gevolgd kunnen worden door een grootscheepse ME-actie.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2011, 17:24:27
Krakers bieden vreedzame oplossing
dag 01 oktober 2011 16:54

De ME heeft het Spui afgesloten voor demonstranten van de kraakverboddemonstratie. De krakers hebben een laatste voorstel bij de gemeente gedaan voor een nieuwe route en garanderen dan een vredige tocht.

De organisatoren willen vanuit Vrankrijk aan de Spuistraat via de Nieuwezijds Voorburgswal richting de Dokwerker aan het Jonas Daniël Meijerplein lopen. De gemeente heeft nog niet gereageerd.

Vooralsnog is het rustig op het Spui en het ziet er niet naar uit dat het uitloopt op een confrontatie tussen de krakers en de ME.

BRON: http://www.at5.nl/artikelen/69013/krakers-bieden-vreedzame-oplossing-aan
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2011, 17:35:14
Politie maakt zich op voor demonstratie

http://www.at5.nl/artikelen/69011/politie-maakt-zich-op-voor-demonstratie
zaterdag 01 oktober 2011 15:54

De politie zet extra veel agenten in voor de kraakverboddemonstratie zaterdagmiddag.
Verschillende ooggetuigen melden colonnes ME-voertuigen en opvallend veel politie in de binnenstad. De politie heeft ook een helikopter ingezet.
Eerdere kraakdemonstraties afgelopen jaar verliepen vreedzaam zonder enige noemenswaardige incidenten. Toch lijken de emoties hoog op te lopen vandaag. Zowel de gemeente als de krakers voerden afgelopen dagen al een strijd in de media.

V16.01

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2011, 17:47:00
17:21 - De demonstrerende krakers lopen momenteel richting het Spui. Het lijkt een ludiek protest te worden met ballonnen en krakers die zich verkleed hebben als ME.

17:27 - Krakers staande 100 meter voor Spui. Organisatie spreekt kleine 200 man toe.

17:34 - Krakers lopen het Spui op. ME stelt zich op in formatie. Organisatie van het protest roept op tot vreedzaamheid.

17:35 - De ME komt in formatie in beweging. Op paard benaderen ze de krakers.

17:37 - De ME komt ook vanuit de Nieuwezijds Voorburgwal op de demonstranten af. De ME lijkt de demonstranten in te sluiten.

17:39 - De ME sluit alle zijstraten van de Spuistraat af met paarden. De demonstranten zijn omsingeld maar er heerst geen agressieve sfeer.

17:41 - De ME slaat in op de groep demonstranten. Het loopt volledig uit de hand. Spanddoeken zijn in beslag genomen. Verschillende krakers zijn gearresteerd.

17:45 - Spandoeken waren verstevigd met tapijt en PVC-buizen.

17:47 - Krakers zijn volledig omsingeld. Vragen door een megafoon aan de politie waar ze heen moeten. Krakers willen geen confrontatie maar wel doorgaan met protest.

Bron: at5.nl
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente