Demonstratie tegen het kraakverbod - Amsterdam 01-10-2011

Auteur Topic: Demonstratie tegen het kraakverbod - Amsterdam 01-10-2011  (gelezen 9174 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin112

• ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

mike

• Senior gebruiker

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #22 Gepost op: 2 oktober 2011, 07:17:45
Prof,
You're out of line.
Als ik naar een demo ga en besluit mijn lichaam te beschermen middels de door u aangehaalde middelen dan beslis ik over mijn eigen lichaam.
En kom nu maar op met de wet die dat verbiedt.
Diamondback ik geef je in deze gedeeltelijk gelijk. Als je een trui, lange broek of jas aantrekt dat is geheel
aan de persoon zelf. Echter als jij willens en wetens een bepaalde demonstratie gaat lopen met versterkende
been- of armstukken, vesten en maskers al dan niet zelf gemaakt dan heb ik echt geen medelijden met die
mensen. Ja we hebben vrijheid van meningsuiting, ja we hebben vrijheid van demonstratie. Echter hebben we
in nederland ook fatsoensnormen en wetten. Fatsoen is dat je elkaar gewoon kan zien als je tegen elkaar
praat en wetten dat je geen spullen vernield of de openbare orde verstoort. Als jij als een michelin mannetje
wil lopen of als een WO1 soldaat mag je dat doen als ludiek statement. Echter bij demonstraties zoals deze
is het 5 min ludiek en daarna rellen dus wat dat betreft ben ik het met onze prof in fictie eens.

Wat me trouwens wel opvalt dat er bij dit soort demonstraties altijd maar relatief weinig mensen worden
opgepakt. Ik zou toch zeggen dat er genoeg redenen zijn om aan te houden, in ieder geval verstoring
openbare orde en vaak gepaard met geweldpleging dan wel dreiging met geweld, belediging ambtenaar
in functie, niet kunnen voldoen aan id-plicht. Als de heren in den haag nu ook eens slim zijn een ervoor
zorgen dat als je na 3 of 5 keer aangehouden bent tijdens dit soort demonstraties om ze dan eens echt
op de koste van de staat ze inwoning te geven maar dan wel op eenzame kamertjes zullen er misschien
wel wat meer er over denken om eens wat nuttigs met hun leven te doen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:16:07

Wat me trouwens wel opvalt dat er bij dit soort demonstraties altijd maar relatief weinig mensen worden
opgepakt.

Relatief misschien wel, echter kun je moeilijk 300 man gaan aanhouden. Bepaalde mensen worden er (al dan niet door de AE) tussne uit gehaald en aangehouden. Dit zijn meestal de mensen die bijvoorbeeld met stenen gooien of op een andere manier de boel aan het opruien zijn.

Wat mij dan weer op viel is dat de AE-actie's die ik op tv zag gebeuren allemaal gebeurde door AE'ers met een (herkenbare) politiejas aan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:25:01
Wat mij dan weer op viel is dat de AE-actie's die ik op tv zag gebeuren allemaal gebeurde door AE'ers met een (herkenbare) politiejas aan.
Ik heb ook wat acties gezien van ae'ers zonder politie jas hoor.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:26:30
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:54:12
Nog wat artikelen vanaf at5.nl. Het lukt me niet om de video's er tussen te krijgen. AT5 heeft ook de vervelende gewoonte om hun video's automatisch te laten starten:

Nog negen krakers in de cel

Van de 17 krakers die de politie zaterdag arresteerde, zitten er nog 9 vast. De overige betogers zijn weer op vrije voeten. Een aantal kreeg wel een boete mee.
Foto: Jos van Zetten

Degenen die vast blijven zitten, worden dinsdag voorgeleid voor de rechter-commissaris van de rechtbank. Ze worden verdacht van het niet opvolgen van een ambtelijk bevel en verzet bij arrestatie.

De krakers trokken naar het Spui, terwijl ze daar geen toestemming voor hadden gekregen. Sommigen hadden hun gezicht bedekt en droegen verstevigde spandoeken met zich mee, wat tegen de afspraken was.

http://at5.nl/s/hXH

'ME heeft zich totaal verkeerd opgesteld'

Omstanders die zaterdagavond aanwezig waren bij de krakersdemonstratie op het Spui, denken dat de ME verantwoordelijk zijn voor de gewelddadige afloop van de betoging.

Zeker één kraker moest naar het ziekenhuis worden overgebracht nadat de politie ingreep met honden, paarden en knuppels. 17 betogers werden gearresteerd en 9 van hen zitten nog vast.

http://at5.nl/s/hXT

Volgens de burgemeester heeft de politie juist heel beheerst opgetreden.

Burgemeester: optreden politie heel beheerst

Vlak voor het begin van de demonstratie zaterdag is er gesproken tussen krakers en politie. Volgens de krakers was er de afspraak wel over het Spui te gaan. De gemeente ontkent dat.

http://at5.nl/s/hXU

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #27 Gepost op: 2 oktober 2011, 18:02:44
Er was AE in de bijstand, naast Amsterdamse AE. Amsterdam werkt volledig in burger, andere AE kiezen er voor om een herkenbare jas aan te doen. Daarom zie je dus beide werkwijzen.

De reden voor de eisen aan de demo ligt in de demo van vorig jaar, waar het zogenaamde black block zich ingesloten had met een spandoek met daarachter verstevigingen van tapijt en geslepen stijgerpijpen. Ook waren ze gekleed in beschermende kleding en hadden ze bivakmutsen op. Er is toen door deze groep bewust de confrontatie gezocht met de politie. Zij ontkennen dit natuurlijk en zeggen dat zij zich wel moeten verdedigen in de Nederlandse politiestaat omdat zij anders zo maar en voor niks in elkaar geslagen worden, alleen omdat zij anders denken. Als je je verdiept in het black block en het activisme/anarchisme dan zie dat zij een verleden hebben van (behoorlijke) gewelddadigheden wereldwijd.

Ik denk dat er gisteren goed opgetreden is. Er heeft overleg plaats gevonden met de demonstranten, maar kennelijk wilden zij zich dus niet aan de afspraken houden.

mike

• Senior gebruiker

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 2 oktober 2011, 22:58:22
Krakersprotest loopt uit de hand in Amsterdam

http://www.hulpdienstenonline.nl/krakersprotest-loopt-uit-de-hand-amsterdam

Door fotograaf: Martin Damen
Bron tekstbijdrage: Martin Damen
Laatst bijgewerkt op 01 okt 2011 om 17:10

Zaterdagmiddag 1 oktober is rond vijf uur een krakersprotest volledig uit de hand gelopen op de Spuistraat/Spui in Amsterdam Centrum.

De krakers demonstreerden tegen het krakersbeleid van de politiek van gemeente en burgemeester van Amsterdam tegen het onterecht ontruimen van kraakpanden in de stad.

Vanaf het krakersbolwerk Frankrijk in de Spuistraat trok het krakersbetoog op naar het Spui om aldaar te demonstreren. De burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan had alleen toestemming gegeven voor demonstratie bij het stadhuis de Stopera van Amsterdam op het Waterlooplein. Wel werd door de Burgemeester verboden om met beschermende kleding, gezichtsbedekking zoals bivakmutsen en helmen te dragen.

Hier waren de krakers het niet mee eens en de Mobiele Eenheid(ME)greep hard in en voerden meerdere charge's uit waarbij 17 personen door de aanhoudings eenheid(AE)werden aangehouden. De overige demonstranten werden met GVB bussen overgebracht naar het plein bij de Stopera langs de Amstel om aldaar verder te demonstreren. De Mobiele Eenheid sloot het Spui, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat af voor al het verkeer.

Nadat alle demonstranten waren overgebracht naar de Stopera keerde de rust op het Spui weer terug. Eén kraakster raakte gewond en moest door een ambulance worden overgebracht naar een ziekenhuis in Amsterdam. Om 19:30 uur was de rust wedergekeerd.

Foto's: Martin Damen
http://www.hulpdienstenonline.nl/krakersprotest-loopt-uit-de-hand-amsterdam
Samen sterk in de hulpverlening!