Op http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/2943630/2011/10/03/Hij-bleef-ermee-in-zijn-hand-staan-En-toen-die-klap.dhtml
'Hij bleef ermee in zijn hand staan. En toen die klap...'http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/2943630/2011/10/03/Hij-bleef-ermee-in-zijn-hand-staan-En-toen-die-klap.dhtml03/10/11 09u29
Voetballertje raakt hand kwijt door vuurwerk
De 12-jarige Aram verloor zaterdagmiddag zijn hand doordat een vuurwerkbom in zijn hand ontplofte.
Het slachtoffer dacht dat hij een eenvoudige fakkel aanstak. Arams leven werd gered, maar de grote vraag is nu: van wie was het projectiel?
Het had zo'n mooie middag moeten worden. De zon scheen, er was live muziek, en het eerste elftal van Zwaluwen Vlaardingen speelde de derby tegen regiogenoot Excelsior Maassluis. Maar een plotselinge knal, tot ver in de omtrek te horen, veranderde alles.
Vreselijk
De 12-jarige Aram vond achter de omheining van het hoofdveld een stuk vuurwerk.
Toen een man op zijn verzoek het projectiel voor hem had aangestoken, ging het mis. 'Ik hoorde een gesis en daarna een enorme knal,' vertelt getuige Kees de Korte (66) tegen het AD. 'Voor ik wist wat er was gebeurd, zag ik die gewonde jongen achter ons langs rennen. Het zag er vreselijk uit.'
Shock
De bij de wedstrijd aanwezige Vlaardingse huisarts Wilfried Salomons (53) kwam na de explosie direct in actie. 'De jongen liep naar de kantine toe en daar heb ik hem naar een kleedkamer geleid,' vertelt de huisarts.
Schuldige?
In de loop van de dag begon het zwartepieten. Want: wie is hier schuldig aan?
De man die Amar hielp bij het aansteken van het vuurwerk is een Maassluizer, en heeft zich inmiddels gemeld bij de politie. Hij is verhoord door de recherche, maar wordt niet als verdachte beschouwd. De politie wil vooral weten wie het vuurwerk op die plek had neergelegd.
Drama
Toch was de schuldvraag zaterdag bijzaak. Alle zorg ging uit naar het 12-jarige slachtoffer. Na aankomst in het Erasmus Medisch centrum in Rotterdam werd Aram direct aan zijn hand geopereerd, maar de artsen konden geen vingers meer redden. Hij lag gisteren nog in het ziekenhuis, in het bijzijn van zijn ontredderde ouders. 'Het is een drama', zegt Zwaluwen-voorzitter Van Tienhoven. 'Wat een geweldig voetbalfeest had moeten worden, is uitgedraaid op een dramatische gebeurtenis.'
Lees het volledige verhaal in het AD van vandaag.
Daarbij staat de vraag centraal hoe het vuurwerk er uit zag. Een stadion fakkel zou je in eerste instantie niet als gevaarlijk bestempelen. Aan de andere kant wil je als club dat soort fakkels niet tijdens de wedstrijd omdat je daar door een boete kan krijgen van de KNVB.
Foto's: Michael Oosterwaal - www.michaeloosterwaal.nl