Ik denk dat het ook een knalpatroon kan zijn waar ze hier in de buurt nogal eens kraaien en eksters mee verjagen bij een boederij.
Je schiet een patroon af die dan na een bepaalde tijd een oorverdovend lawaai geeft.
Weet niet precies hoe zoiets eruitziet.
Knalpatronen zijn qua lengte, korter dan een normaal rotje. Is rood van kleur en heeft een holle kant + een kant waarop het (magnesium)kruit te zien is, maar het is geen strijkkop. (post geen foto, uit angst voor copyrightcowboys die me kaal willen plukken
)
Bij ontsteking van een knalpatroon hoor je gesis, maar niet genoeg om boven het geluid van een voetbalwedstrijd uit te komen.
Ik verwacht persoonlijk niet, dat dit ongeval is veroorzaakt door een knalpatroon. De schade aan het voetbalveld is namelijk te groot voor een simpele knalpatroon. Ook de enorme knal past niet geheel binnen het plaatje, aangezien tegenwoordig bijna iedereen weet hoe hard een knalpatroon knalt. Althans, hier zijn de mensen wel gewend geraakt aan het geknal, door mijn opstandige jeugdacties
---------
Wat ik mij eigenlijk ineens afvroeg: Wanneer er wordt gestunt met zo'n bewuste fakkel, zou deze dan niet ook kunnen knallen?
Als simpel voorbeeld; De beschermhuls van de strijkkop weer op de fakkel drukken, nadat deze is aangestoken. Brandend kruit => Drukophoping => Knal
Als ik aan zo'n fakkel zou kunnen komen, wil ik het best eens in de praktijk proberen te realiseren (op afstand ontsteken, puur uit wetenschappelijk oogpunt )