Enorme brand in Chemische fabriek - Dallas Texas (USA) 03-10-2011

Auteur Topic: Enorme brand in Chemische fabriek - Dallas Texas (USA) 03-10-2011  (gelezen 11317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:38:10
dezelfde fout als bij chemiepark?   blussen met water?

lijkt er sterk erop dat de troep op het bluswater drijft.


Joey112Uden

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
343 Forever in our Hearts Gone but not Forgotten


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:57:19
Even Apeldoorn bellen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


misterhandyman

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2011, 23:09:45
Na het zien van de beelden van die brand vraag ik mezelf af is er geen betere oplossing om te voorkomen dat chemie branden zich uitbreiden?

Zoals te zien is op de beelden loopt een brandweer man met zijn slang weg van het vuur doordat hij wegloopt met zijn slang komt het vuur steeds verder (brand verspreid zicht over het water).
Wat nu als men bij chemie branden slangen uitrolt gevuld met water en vast gezet met pinnen of zware stalen blokken, deze slangen zouden dan half drijvend gemaakt moeten worden van een brandwerend materiaal, een robot of mens zou dit uitrollen kunnen doen en het vullen van de slang met water zorgt dat de temperatuur van de slang lager blijft desnoods water pompen door de slang en naar het oppervlakte water toe.
Je kunt hierdoor voorkomen dat de brand zich uitbreid doordat het op het water loopt maar niet buiten bepaalde grenzen komt.
Je kunt het natuurlijk nooit 100% tegen houden maar je kunt het wel een bepaalde richting uit sturen lijkt me wat natuurlijk weer tijd geeft voor het veiligstellen van stoffen of het beschikbaar krijgen van voldoende schuim o.i.d.

Dit kan als tijdelijke oplossing dienen om een meer permanente blokkade op te werpen met bijvoorbeeld zand/klei enige nadeel van zand/klei is dat het erna gereinigd moet worden en het water zich onder de zand/kleilaag door kan drukken.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2011, 08:09:01
Als een tank met brandbare vloeistof lekslaat gaat de vloeistof ook brandend als een stroom water over het terrein. We kunnen dus niet zomaar concluderen dat het blussen met water aanleiding is voor de brandende stroom. Wellicht waren de (aanzienlijke hoeveelheden) tanks niet conform de standaarden die wij hier kennen geconstrueerd?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #18 Gepost op: 4 oktober 2011, 08:49:19
dezelfde fout als bij chemiepark?   blussen met water?

lijkt er sterk erop dat de troep op het bluswater drijft.

Ten eerste werd er bij chemiepack niet geblust met water. Water werd alleen gebruikt om een tank met aceton af te schermen, en om overslag te vermijden, echt geblust met water is er niet.

Ik denk dat jij richting schuim wilt gaan. Maar aan de video's te zien is dat geen optie. Niet alleen wegens de temperatuur. Maar ik zie de stoffen door het pand alles heen liggen. Wil je die brand kunnen blussen met schuim moet je de hele vloeistofbrand afdichten met schuim. ALs je 1 meter niet bij komt mag je overnieuw beginnen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,367
Reactie #19 Gepost op: 4 oktober 2011, 09:25:31
Ik persoonlijk denk dat hier maar 1 oplossing is: iedereen en alles op veilige afstand terugtrekken en de brand uit laten branden. Vwb opslag: op het filmpje is te zien dat er zeer veel kuststof Intermediate Bulk Containers, al dan niet vol of leeg aanwezig zijn op het terrein. Die dingen smelten als sneeuw voor de zon als het echt heet wordt.