GRIP 1 Aanvaring speedboot en vrachtschip (4 doden) Maas - Cuijk 03-10-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Aanvaring speedboot en vrachtschip (4 doden) Maas - Cuijk 03-10-2011  (gelezen 22686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Een andere getuige (die zat te vissen) verklaarde juist dat de speedboot hem voorzichtig passeerde en dat ze beslist niet dronken waren.

De politie haast zich -zonder zich om de nabestaanden te bekommeren en zonder enig bewijs- om te verklaren dat er "mogelijk alcohol in het spel was".
Is dat zo? Ik vind het knap dat een getuige vanaf de kant ziet dat mensen op een boot niet dronken zijn. Ik zie inderdaad nog geen bewijs maar dat wil niet zeggen dat dit er niet is.... Voor hetzelfde geld heeft de politie op de (reeds geborgen) speedboot lege blikjes bier aangetroffen.

Daarnaast zie ik het volgende interview voor me:
reporter: Kan u al iets over de oorzaak vertellen?
voorlichter: We zijn druk bezig met het onderzoek.
reporter: Was er mogelijk alcohol in het spel?
voorlichter: We sluiten drankgebruik nog niet uit.

Tja, en dan krijg je zo'n pers artikel.....  ::)

Maar laten we inderdaad zoals caprice vraagt, on topic gaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=nieje7M5P2I#ws
door omroepbrabant op 4 okt 2011

http://www.youtube.com/watch?v=yXk1ue2XeyQ#ws
 door omroepbrabant op 3 okt 2011

http://brabantn.ws/X2C - Hulpdiensten zijn dinsdagochtend op de Maas bij Cuijk nog altijd op zoek naar drie vermiste opvarenden van een speedboot. De politie gaat ervan uit dat ze zijn overleden. Een sonarboot speurt het water af. Nu het licht is, bekijken de hulpdiensten op welke manier zij verder gaan zoeken. Dat kan bijvoorbeeld zijn met een helikopter, of met een ploeg duikers. Dat meldde de politie dinsdag.

In de speedboot die maandagavond op de Maas bij Cuijk in aanvaring kwam met een vrachtschip, is enkele uren later een stoffelijk overschot gevonden. Het betreft een 32-jarige man uit het dorpje Ottersum in de Limburgse gemeente Gennep. Volgens de politie was er alcohol in het spel bij de aanvaring.

Het lichaam werd gevonden, nadat de speedboot op de kant was getakeld. Volgens de politie is de overlevingskans van de drie opvarenden die nog worden vermist, nihil.

Scheepvaartverkeer
Een veerpont vlak in de buurt werd maandagavond uit de vaart genomen. Ook het scheepvaartverkeer werd stilgelegd. Het scheepvaartverkeer blijft gestremd zolang de sonarboot zijn werk doet.

Bij de stuw bij Grave wordt dinsdagochtend het scheepvaartverkeer richting Maastricht tegengehouden. Om negen uur lagen er acht binnenvaartschepen.

Zeven opvarenden te water
Door de frontale botsing raakten zeven opvarenden van de speedboot te water. Drie van hen wisten zich in veiligheid te brengen en werden licht gewond naar het ziekenhuis gebracht. Het gaat om een 31-jarige Nijmegenaar, een 36-jarige man uit Winterswijk en een 39-jarige man uit Gennep.

De drie vermisten en het slachtoffer dat in de speedboot werd gevonden, zijn mannen uit de Limburgse gemeente Gennep. Twee mannen van 26 en 31 komen uit het dorpje Gennep zelf, een man van 24 komt uit Afferden.

'Alcohol in spel'
Volgens een politiewoordvoerder was er alcohol in het spel. Het is nog niet duidelijk of degene die de speedboot bestuurd heeft gedronken heeft. Bij de drie lichtgewonde mannen is een blaastest gedaan. De resultaten daarvan zijn nog niet bekendgemaakt. Uit een blaastest bleek dat de schipper van de met cement geladen tanker niet gedronken had.

Op de Maas nabij het centrum van Cuijk mag met een speedboot worden gevaren, maar na zonsondergang niet met hoge snelheid. Met welke snelheid de frontale aanvaring gebeurde is onbekend.

Familieleden slachtoffers
Hevig geëmotioneerde familieleden en bekenden van de vermiste mannen hadden zich in de loop van maandagavond op de plek van het ongeluk gemeld. Ze maakten zich zorgen over de inzet van de hulpdiensten en wilden zelf mee zoeken.

Burgemeester Wim Hillenaar van Cuijk die de mensen sprak, vertelde dat bij hen de wanhoop was toegeslagen en dat ze volkomen verslagen hebben gereageerd. De familieleden en vrienden van de vermisten en het slachtoffer zijn opgevangen in sporthal De Kwel. Voor hen is slachtofferhulp ingeschakeld.

Sonarboot ingeschakeld
De brandweer is 's nachts niet meer het water ingegaan om te zoeken naar de vermisten, omdat dat te gevaarlijk was. Wel werd een sonarboot uit Limburg opgetrommeld om de hele nacht te blijven zoeken. De meeste hulpdiensten zijn in de loop van de nacht vertrokken. Mocht de sonarboot iets vinden, dan rukken er weer duikers aan voor nader onderzoek.

Tanker
De tanker die betrokken was bij het ongeluk heet Lindengracht en is eigendom van Cement Tankvaart BV. Het schip is zeventig meter lang.

Hulpdiensten
Na het ongeluk kwamen er duikers uit Den Bosch en Limburg om te zoeken naar de vermisten. Verder waren brandweer, ambulances en twee traumahelikopters aanwezig. Ook een blusboot uit Nijmegen werd opgeroepen om te komen helpen. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, is onduidelijk. De politie heeft de speedboot uit het water gehaald en er schermen omheen geplaatst.

Ramptoeristen
Het ongeluk gebeurde tussen de sportvelden aan de rand van Cuijk en het veerpontje Cuijk-Middelaar. De melding kwam maandagavond rond negen uur binnen. De politie riep mensen op niet naar Cuijk te komen, omdat ze de hulpdiensten in de weg zouden lopen. Op de dijk stonden honderden ramptoeristen.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Derde lichaam gevonden in de Maas

http://nos.nl/artikel/278923-derde-lichaam-gevonden-in-de-maas.html
Update: dinsdag 4 okt 2011, 13:09

De politie heeft in de Maas bij Cuijk een derde lichaam gevonden, na de aanvaring tussen een speedboot en een vrachtschip van gisteravond. Dat maakte burgemeester Hillenaar van Cuijk bekend op een persconferentie. Er wordt nog gezocht naar het lichaam van één andere man.

Tot nu toe is alleen de identiteit van het eerste dodelijke slachtoffer bekendgemaakt. Het gaat om een 32-jarige man uit Gennep. Sinds gisteravond wordt gezocht naar de drie andere opvarenden van de speedboat: twee mannen uit Gennep van 26 en 31 jaar en een 24-jarige man uit Druten. Twee van hen zijn nu dus gevonden.

Overlevingskans
Vanochtend ging de politie er al vanuit dat de drie vermisten niet meer zouden leven. "In de loop van de nacht is hun overlevingskans aanzienlijk verslechterd", zei een politiewoordvoerder. "We gaan ervan uit dat we niet meer met een reddingsactie bezig zijn, maar dat we gaan proberen de lichamen van deze slachtoffers te vinden en te bergen."

Op de speedboot zaten in totaal zeven mensen. Drie van hen konden zich in veiligheid brengen door op het vrachtschip te klimmen. Zij zijn naar het ziekenhuis gebracht. Het gaat om mannen uit Gennep, Nijmegen en Winterswijk van respectievelijk 39, 37 en 36 jaar.

Toedracht
De aanvaring was rond 21.00 uur gisteravond. Over de toedracht van het ongeluk is nog niets bekend. Het is ook niet bekend of er alcohol in het spel was. De schipper van het vrachtschip heeft een blaastest gedaan en hij had niet gedronken. De bestuurder van de speedboot was één van de vermisten, of hij alcohol heeft gebruikt is nog niet vastgesteld. Twee van de drie overlevenden hadden wel alcohol in hun bloed.

De speedboot werd enkele uren na de aanvaring uit het water gehaald. Daarbij vonden de hulpverleners onder in de boot het lichaam van de dode.

Tot 01.30 uur vannacht hebben duikers gezocht naar de drie anderen. Een sonarboot speurt sinds het begin van de nacht het water af. Die moet contouren van de lichamen ontdekken, zodat duikers makkelijker kunnen zoeken. De zoekactie gaat deze ochtend verder. Nu het licht is, kan er ook weer een helikopter en een ploeg duikers worden ingezet.

De omgeving waar het ongeval plaatsvond, is afgezet. Vrienden en familie van de vermisten en het slachtoffer zijn opgevangen in een sporthal in de buurt.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Zonder voorgaande discussie over de verslaggeving weer te willen starten, vroeg ik me toch wat af.

Citaat
De bestuurder van de speedboot was één van de vermisten, of hij alcohol heeft gebruikt is nog niet vastgesteld.
Mocht de bestuurder overleden zijn bij dit ongeval, is dan nog wel vast te stellen of er sprake was van alcohol gebruik? (Anders dan door verklaringen van betrokkenen of getuigen.)

Ik kan me VVN persberichten van een jaar geleden herinneren waarbij gepleit werd voor het invoeren van afnemen van een "bloedproef" bij dodelijk verongelukte bestuurders bij verkeers ongevallen, maar weet niet of dit inmiddels werkelijkheid is en/of dit ook geldt voor dit soort water ongevallen?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Henk

• Senior gebruiker
Is dat zo? Ik vind het knap dat een getuige vanaf de kant ziet dat mensen op een boot niet dronken zijn. Ik zie inderdaad nog geen bewijs maar dat wil niet zeggen dat dit er niet is.... Voor hetzelfde geld heeft de politie op de (reeds geborgen) speedboot lege blikjes bier aangetroffen.

Daarnaast zie ik het volgende interview voor me:
reporter: Kan u al iets over de oorzaak vertellen?
voorlichter: We zijn druk bezig met het onderzoek.
reporter: Was er mogelijk alcohol in het spel?
voorlichter: We sluiten drankgebruik nog niet uit.

Tja, en dan krijg je zo'n pers artikel.....  ::)

Maar laten we inderdaad zoals caprice vraagt, on topic gaan.

Vreemd dat je als moderator er na het uitstekende voorstel van Caprice 9C1 om er over op te houden, toch nog even over door gaat, ik volg je voorbeeld niet...

112Rene

• Forum gebruiker
MartGrol Mart Grol
Nieuwslezer en verslaggever bij Omroep Gelderland
Stoffelijk overschot van vierde slachtoffer wordt nu aan de Cuijkse kant aan wal gebracht. #omroepgld twitpic.com/6v022z

http://twitter.com/#!/MartGrol

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Vreemd dat je als moderator er na het uitstekende voorstel van Caprice 9C1 om er over op te houden, toch nog even over door gaat, ik volg je voorbeeld niet...
Dat hoeft ook niet, ik vond het wel toepasselijk om toch nog een tegengeluid :) te laten horen. De discussie kan namelijk altijd nog afgesplitst worden door moderators indien dit een interessant draadje oplevert.
Mocht de bestuurder overleden zijn bij dit ongeval, is dan nog wel vast te stellen of er sprake was van alcohol gebruik? (Anders dan door verklaringen van betrokkenen of getuigen.)
Ik kan me VVN persberichten van een jaar geleden herinneren waarbij gepleit werd voor het invoeren van afnemen van een "bloedproef" bij dodelijk verongelukte bestuurders bij verkeers ongevallen, maar weet niet of dit inmiddels werkelijkheid is en/of dit ook geldt voor dit soort water ongevallen?
Volgens mij wel, na het overlijden stopt de circulatie en zal het alcohol gehalte in het bloed niet of nauwelijks  meer veranderen. Misschien dat een medisch onderlegd forumlid dat kan bevestigen. Het besluit alcoholonderzoeken levert de volgende artikelen op die hier (mogelijk) van toepassing zijn:

Citaat
Artikel 16

1.      Indien de verdachte niet in staat is zijn wil kenbaar te maken, vindt bloedafname niet eerder plaats dan na verloop van een uur na het eerste directe contact dat een opsporingsambtenaar met hem heeft gehad, leidend tot de verdenking van een gedraging in strijd met artikel 8 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 27 van de Scheepvaartverkeerswet of artikel 2.12 of 5.17a van de Wet Luchtverkeer. Artikel 14 is van toepassing, tenzij gewichtige omstandigheden zich daartegen verzetten.

2.      Indien de verdachte komt te overlijden zonder dat hij in staat is geweest zijn toestemming tot het verrichten van een bloedonderzoek te verlenen, wordt het bloedmonster vernietigd, tenzij de officier van justitie hiertegen bezwaren maakt.

Ik kan zo snel niet zeggen wanneer of hoe de OVJ deze bezwaren maakt. Daar is vast wel wat jurisprudentie over te vinden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Henk

• Senior gebruiker
MartGrol Mart Grol
Nieuwslezer en verslaggever bij Omroep Gelderland
Stoffelijk overschot van vierde slachtoffer wordt nu aan de Cuijkse kant aan wal gebracht. #omroepgld twitpic.com/6v022z

http://twitter.com/#!/MartGrol

Knap is dat eigenlijk, zo snel! Goed werk...

AI4

• Forum gebruiker
Knap is dat eigenlijk, zo snel! Goed werk...

Het water in de Maas is op dit moment erg rustig, dit heeft zeker geholpen bij de zoektocht!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vierde lichaam gevonden in de Maas

http://nos.nl/artikel/278923-derde-lichaam-gevonden-in-de-maas.html
Update: dinsdag 4 okt 2011, 14:30

In de Maas bij Cuijk is het vierde lichaam gevonden, na de aanvaring tussen een speedboot en een vrachtschip van gisteravond. Daarmee is het laatste vermiste lichaam geborgen. Drie mannen uit Gennep van 26, 31 en 32 jaar en een 24-jarige man uit Druten kwamen bij het ongeval om het leven.

Gisteravond werd het eerste lichaam gevonden. Vanochtend werd de zoektocht naar de drie andere opvarenden van de speedboot hervat. De politie ging er al van uit dat de drie vermisten niet meer zouden leven. "In de loop van de nacht is hun overlevingskans aanzienlijk verslechterd", zei een politiewoordvoerder vanochtend al.

Op de speedboot zaten in totaal zeven mensen. Drie van hen konden zich in veiligheid brengen door op het vrachtschip te klimmen. Het zijn mannen uit Gennep, Nijmegen en Winterswijk van respectievelijk 39, 37 en 36 jaar. Zij zijn nu nog in het ziekenhuis. De politie heeft hen nog niet gesproken.

Toedracht
De aanvaring was rond 21.00 uur gisteravond. Over de toedracht van het ongeluk is nog niets bekend. Het is ook niet bekend of er alcohol in het spel was. De schipper van het vrachtschip heeft een blaastest gedaan en hij had niet gedronken.

De bestuurder van de speedboot was één van de vermisten, of hij alcohol heeft gebruikt is nog niet vastgesteld. Twee van de drie overlevenden hadden wel alcohol in hun bloed.

Verder kan de politie nog niets zeggen. Getuigenverhoren vinden op dit moment plaats en daaruit moet blijken of er mogelijk te hard gevaren is. Deze week hoopt de politie de uitkomsten van het onderzoek te kunnen presenteren.