GRIP 2 Opstand in gesloten jeugdinrichting Teylingereind Rijksstraatweg - Sassenheim 03-10-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Opstand in gesloten jeugdinrichting Teylingereind Rijksstraatweg - Sassenheim 03-10-2011  (gelezen 15337 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Toch snap ik het niet. Ik zie hier middelbrand voorbij komen, diverse ambu's, lifeliner en zelfs sigma. Vervolgens blijkt dat er geen sprake is van brand en ook niet van slachtoffers. Is iedereen dan puur uit voorzorg op pad gestuurd? En wordt er uit voorzorg middelbrand gegeven vanwege de lokatie, zonder dat er is vastgesteld dat er daadwerkelijk iets flink fikt? Of is er iets mis gegaan in de communicatie? Kan één van de profs hier wat meer duidelijkheid over geven?

Ik heb mij ook verbaasd over de grootse aanpak van dit incident. We kunnen slechts gissen (of je moet erbij zijn geweest). Heeft een van de opstandige jongeren misschien info gegeven waarop werd opgeschaald / werd gealarmeerd? Als ik als gedetineerde in relstemming 112 aan de lijn zou krijgen, zou ik best wat moois kunnen verzinnen om het gehele apparaat te zien uitrukken. Ik noem maar wat. Wie weet reageert hier nog iemand die dichtbij het vuur heeft gezeten. Zonder vuur dan. ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Huisregels aanleiding voor oproer Teylingereind

TEYLINGEN - De jongens die in opstand kwamen in de jeugdgevangenis in Sassenheim protesteerden daarmee tegen de huisregels en de kwaliteit van het eten. Dat heeft staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie aan de Tweede Kamer laten weten.
De negen drongen een kantoor binnen waar ze niet mochten komen en lieten een brandmelder afgaan door er water op te spuiten. Na urenlange onderhandelingen gaven ze zich over. Er zouden geen toezeggingen zijn gedaan.

De staatssecretaris wil van de inrichting weten of de negen jongens uit elkaar gehaald moeten worden of dat ze moeten worden overgeplaatst. De jongens die bij de opstand betrokken waren, zijn voor 48 uur in een isoleercel opgesloten. Woensdagavond loopt die straf af.

Mogelijk gaan de Inspectie voor de Gezondheidszorg of de Inspectie voor de Sanctietoepassing onderzoek doen naar de opstand in de jeugdgevangenis in Sassenheim.

http://www.westonline.nl/nieuws/huisregels-aanleiding-voor-oproer-teylingereind?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+westonline-nieuws+%28Westonline+Nieuws+Alle+regios%29

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Aan het begin van de uitzending van Pownews van afgelopen avond is een interview te zien.
Tevens gaat wil een ruime meerderheid een Spoeddebat met de staatsecretaris omdat er vorig jaar ook al toezeggingen zijn
gedaan dat men het gaat aanpakken.

Tot 05:05 is het hele verhaal te zien via http://www.powned.tv/uitzendinggemist/2011/10/pownews_157.html

Ik zal de agenda in de gaten houden wanneer het spoeddebat zal plaatsvinden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

whyllum

• BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
We kunnen slechts gissen (of je moet erbij zijn geweest).
Ik ben dan weliswaar niet met een TS of ander brandweervoertuig ter plaatse geweest, ik heb wel het mobverkeer meegeluisterd. Het kon in eerste instantie aan de brandweereenheden niet duidelijk gemaakt worden wat er aan de hand was. Het belangrijste dat werd meegegeven is, dat de eenheden naar een UGS moesten 'omdat de situatie in de gevangenis nog niet veilig was'.

Vervolgens is er natuurlijk nog wel wat algemenere info uitgewisseld, maar na ruim drie uur konden alle eenheden onverrichter zake retour naar de post. De HV is alleen nog opgeroepen om wat specifieke materialen te brengen, die zijn richting de poort gegaan.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Isoleercel voor opstandelingen jeugdgevangenis Sassenheim

http://www.nu.nl/binnenland/2634804/isoleercel-opstandelingen-jeugdgevangenis-sassenheim.html
Laatste update:  6 oktober 2011 18:24 info

DEN HAAG - Acht van de jongeren die maandagavond in opstand kwamen in jeugdgevangenis Teylingereind in Sassenheim moeten voorlopig in een isoleercel blijven.  

Een andere jonge gedetineerde mag even niet aan activiteiten deelnemen.

Dat heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie donderdag laten weten. De vier jongeren die als hoofddader worden beschouwd, verhuizen na hun straf naar een andere inrichting. De andere vijf worden herplaatst binnen Teylingereind, maar komen niet meer bij elkaar te zitten.

De jongens lieten het brandalarm afgaan en verschansten zich in een ruimte. Ze kwamen in opstand omdat ze het niet eens waren met de huisregels en het eten niet lekker vonden. Na gesprekken met drie onderhandelaars maakten ze een eind aan hun actie. Er werden geen toezeggingen gedaan.

Na twee dagen isoleercel voor de negen opstandelingen bepaalde de gevangenisdirectie donderdag dat acht jongeren daar nog een tijdje moeten blijven.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Straffen voor verdachten opstand Teylingereind

bron: http://www.om.nl/actueel-0/nieuws-persberichten/@158694/straffen-verdachten/
11 april 2012 - Arrondissementsparket Den Haag

Negen jongeren die betrokken waren bij de opstand die op maandag 3 oktober 2011 uitbrak in de jeugdinrichting Teylingereind zijn op donderdag 5 april door de jeugdrechter in Den Haag veroordeeld. Het gaat om jongens van 17 jaar en twee inmiddels 18-jarigen. De jongeren werden niet uitsluitend voor de opstand veroordeeld, maar moesten twee weken geleden ook voor de rechter verschijnen voor de feiten waarvoor ze ten tijde van de opstand in voorarrest zaten in Teylingereind. De rechter heeft alle jongeren jeugddetentie opgelegd variërend van 80 dagen tot 10 maanden.

De opstand
De negen jongeren zaten die maandagavond 3 oktober allen vast in Teylingereind, toen zij de opstand begonnen. Zij pleegden vernielingen en lieten daarbij niets heel. In totaal duurde de opstand 3,5 uur.

Geplande opstand
Alle negen jongeren hadden een rol die bewuste avond. Wel had de één een groter aandeel in het geheel dan de ander.De officier van justitie gaat ervan uit dat de opstand van tevoren is gepland. In de dagen voorafgaand aan die maandag verdeelden de initiatiefnemers de taken zoals het barricaderen van de toegangsdeuren, zodat de groepsleiding en ander personeel hen niet zou kunnen bereiken.

Als redenen voor de opstand gaven sommige jongeren dat het eten niet lekker zou zijn, dat zij ook wel eens de baas wilden zijn en dat ze geschiedenis wilden schrijven. Anderen verklaarden juist dat die redenen onzin waren en dat ze de opstand begonnen om stoer te doen.

Ernst van het feit
De officier van justitie benadrukte tijdens de zitting twee weken geleden de ernst van het feit waarvoor de jongeren voor de rechter moesten verschijnen. Ten eerste hebben ze veel schade aangericht. Er is die avondgroot ingezet door de politie en andere hulpverleners, zo kwamen er ambulances en brandweerauto's ter plaatse. Prioriteit was namelijk de veiligheid van het personeel, andere gedetineerde jongeren en van de opstandelingen zelf
Samen sterk in de hulpverlening!