Stabiele zijligging

Auteur Topic: Stabiele zijligging  (gelezen 12143 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 4 oktober 2011, 14:00:28
Waarom volgt het Oranje Kruis niet de techniek van de stabiele zijligging beschreven door het ERC?
En dan meer bepaald het strekken of plooien van de arm het dichtst bij de hulpverlener.






Zwampie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • EHBO-er, BHV-er
    • Bartderksen.nl
Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:21:06
Als je de meest recente powerpoint van de ERC (reanimatieraad) bekijkt zie je dat ook hier de arm het dichtst bij de hulpverlener nu weer gestrekt blijft.
zie hier
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet zo zeker van


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:22:47
Dat is gek. Het Oranje Kruis volgt namelijk wel de NRR/ECR. Het plaatje dat je laat zien uit de richtlijn lijkt niet te kloppen met wat de NRR op het congres en in zijn richtlijnen boekje laat zien.


SteGe

  • KNMV MMC Medical
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:25:30
Het bovenste en het onderste plaatje corresponderen niet meer met elkaar.  De vorige druk van het NOK (25e druk) correspondeerd met het onderste plaatje, maar je hebt waarschijnlijk een scan van het 26e druk, welke sinds september j.l. door het NOK wordt gebruikt. Dit naar aanleiding van aanpassingen van het ERC en onderzoeken...

In het 25e druk boekje gebruikte we dezelfde handeling als het plaatje dat jij (van de richtlijnen 2010 van de ERC) laat zien. Tegenwoordig en volgens mij ook naar aanleiding van wijzigingen in de richtlijnen van de ERC is in het 26e druk (bovenste plaatje) de methode met de gestrekte arm gebruikt zoals ook beschreven in de vernieuwde ERC 2011 richtlijnen.

Kan zo de bron hiervan niet vinden (diverse mailtjes e.d. over de veranderingen van 25e naar 26e druk gehad, maar kan geen link vinden naar een pagina die het je zo kan vertellen0, maar zo is het mij als instructeur wel uitgelegd.
Waar zouden we zijn zonder onze (vrijwillige) hulpverleners.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:29:52
Als je de meest recente powerpoint van de ERC (reanimatieraad) bekijkt zie je dat ook hier de arm het dichtst bij de hulpverlener nu weer gestrekt blijft.
zie hier
Dit is wel een PPT van NRR en niet van het ERC.


Zwampie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • EHBO-er, BHV-er
    • Bartderksen.nl
Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:32:49
Dit is wel een PPT van NRR en niet van het ERC.

Klopt en deze prestentatie van de NRR wordt gemaakt op basis van de richtlijnen van de ERC.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet zo zeker van


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:35:53
Het bovenste en het onderste plaatje corresponderen niet meer met elkaar.  De vorige druk van het NOK (25e druk) correspondeerd met het onderste plaatje, maar je hebt waarschijnlijk een scan van het 26e druk, welke sinds september j.l. door het NOK wordt gebruikt. Dit naar aanleiding van aanpassingen van het ERC en onderzoeken...

In het 25e druk boekje gebruikte we dezelfde handeling als het plaatje dat jij (van de richtlijnen 2010 van de ERC) laat zien. Tegenwoordig en volgens mij ook naar aanleiding van wijzigingen in de richtlijnen van de ERC is in het 26e druk (bovenste plaatje) de methode met de gestrekte arm gebruikt zoals ook beschreven in de vernieuwde ERC 2011 richtlijnen.

Kan zo de bron hiervan niet vinden (diverse mailtjes e.d. over de veranderingen van 25e naar 26e druk gehad, maar kan geen link vinden naar een pagina die het je zo kan vertellen0, maar zo is het mij als instructeur wel uitgelegd.
Vernieuwde ERC 2011? Geen idee waar je het over hebt. Heb je het niet mis?


Zwampie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • EHBO-er, BHV-er
    • Bartderksen.nl
Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:37:30
Als je kijkt naar de afbeeldingen zie je dat er bij een gebogen arm er met de andere arm (arm het verste van de hulpverlener) gesteund wordt op de gebogen arm. Door deze steun word de zenuw in de boven arm afgekneld.

Het blijkt uit onderzoek dat er mensen na in stabiele zijligging gelegen te hebben met gevoels- en krachtsverlies in de arm bij zijn gekomen doordat de zenuw bekneld lag.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet zo zeker van


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:39:27
Klopt en deze prestentatie van de NRR wordt gemaakt op basis van de richtlijnen van de ERC.
Dat klopt dan niet. Mijn tweede afbeelding komt uit de ERC2010 richtlijnen met de arm gebogen. http://www.cprguidelines.eu/2010/guidelines.php


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:41:35
Dat is gek. Het Oranje Kruis volgt namelijk wel de NRR/ECR. Het plaatje dat je laat zien uit de richtlijn lijkt niet te kloppen met wat de NRR op het congres en in zijn richtlijnen boekje laat zien.
Daarom deze vraag. Het NRR laat een gestrekte arm zien en het ERC een gebogen.