Richtlijnen zijn richtlijnen en geen wetten of regelgevingen waaraan men moet voldoen.
Nationale Reanimatieraden kunnen en mogen afwijken van de ERC richtlijnen indien nationale inzichten en/of omstandigheden anders (mochten) zijn.
Blijkbaar hebben de NRR en daarbovenop het OK in alle wijsheid besloten om af te wijken en naar nationale (
) omstandigheden de lesstof aan te passen.
Of dat handig of raadzaam is is nog maar de vraag als je internationaal wilt (blijven) aansluiten.
Persoonlijk denk ik dat het niet uit maakt of een arm nu wel of niet gestrekt of gebogen ligt als het gaat om de doelstelling : het openhouden van de luchtweg.
Een gestrekte arm heeft als nadeel dat er een grotere kans bestaat dat de arm per ongeluk wordt verwond door hulpverleners of omstanders die onbedoeld op de hand stappen of er per ongeluk tegen de arm of hand aan lopen of er over struikelen.
Een gebogen arm verminderd dat risico weer. In drukke of nauwe omgevingen is dit wel handig.
Slachtoffers hebben niet allemaal dezelfde lichaamsbouw.
Een corpulent slachtoffer of een "dun sprietje", dat vraagt toch om aanpassingen van de situatie waarin een "normale" stabiele zijligging door de lichaamsbouw van het slachtoffer domweg niet uit te voeren is volgens de richtlijnen.
Soms is alleen het op de zij rollen mogelijk.
Zolang de doelstelling, het openhouden van de luchtweg, wordt bereikt vind ik persoonlijk dat het niet uitmaakt hoe een slachtoffer er bij ligt.
Jammer dat er weinig flexibiliteit of alternatieven worden gehanteerd of worden gestimuleerd door reanimatie en EHBO organisaties om eerstehulp doelstellingen te bereiken.
Juist in het flexibel eerstehulpverlenen kunnen werken of denken ontbreekt het in Nederland wel eens aan.
Dat is jammer want ik denk dat er op de huidige strakke denk-en zienswijze onnodig letsel wordt veroorzaakt.