Ik vind mensen die kopstaart aanrijdingen veroorzaken oprecht idioten. Je hebt dan veel te weinig afstand gehouden, niet zitten opletten of veel harder gereden dan veilig was in die situatie. Al die oorzaken zijn eenvoudig te voorkomen.
Dit is wel een hele straffe uitspraak.
Ik heb zelf een kop-staart aanrijding gehad, ik was de voorste auto.
We reden 40 / 50 km/h toen het busje wat voor mij reed naar rechts ging om een open rioolput te ontwijken. Ik kon niet naar rechts vanwege een vrachtwagen, dus ben vol in de remmen gegaan. ABS en brede sloffen zorgde ervoor dat ik ruim op tijd stil stond.
Echter:
De jongen achter mij heeft nooit verwacht dat ik zou remmen. Busje ging naar rechts, dus hij anticipeerde dat ik gas zou geven om door te rijden. Hij kon het obstakel niet zien uiteraard.
Omdat zijn auto op smalle bandjes stond en geen ABS had, is hij bij mij achterop gereden.
Moet je als automobilist dan ook je volgafstand gaan aanpassen aan het type auto wat je voor je hebt? Nieuwere auto's hebben vaak een kortere remweg t.o.v. oudere auto's. Maar lichte auto's ook t.o.v. zwaardere. Hoewel dat weer niet opgaat, want een vrachtwagen remt harder als een personenwagen.
Maar, om on-topic te gaan:
Ik denk niet dat je moet kijken naar de verkeersregels, maar de handhavingsprioriteit. In Duitsland wordt veel gehandhaafd op het afstand houden. Daarom zul je op de Autobahn ook niet snel een auto op je bumper hebben.
In Nederland wordt er naar mijn idee op verkeerde punten (minimale snelheidsovertredingen, als het kan automatisch) massaal gehandhaafd, als het kan automatisch. Maar waar zijn de grootschalige alcoholcontroles? Waar zijn de technische keuringen langs de weg?
Verder gunt men elkaar op het Nederlandse wegennet 0,0 ruimte. Als ik in Frankrijk / België / Duitsland rij, is het mijn gevoel alsof het verkeer veel "vloeiender" loopt.
Mensen rijden vlotter rotondes op, zonder toeterconcerten van iemand anders.
Mensen laten even het gas los als ze ingehaald worden, ze gooien niet zomaar de auto naar de linkerbaan om iemand anders in te halen.
etc.