Verkeersregels buitenland t.o.v. Nederland

Auteur Topic: Verkeersregels buitenland t.o.v. Nederland  (gelezen 6580 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 5 oktober 2011, 06:54:52
AFSTAND HOUDEN

In Duitsland heeft men m.b.t. afstand houden andere regels dan in Nederland.
Hier kennen we de 2 seconden regel, in Duitsland wordt gerekend met snelheid.
Boven de 80 km/u moet je de helft van je snelheid nemen als afstand.
(Dat is meer dan in NL)

Hoe denken jullie hierover?


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2011, 07:19:43
Boven de 80 km/u moet je de helft van je snelheid nemen als afstand.

De afstand tussen je voorganger wordt dus 40 meter..... (bij 80km per uur)  
Dat is een behoorlijke afstand.

Ik zie ook wat nadelen
Hoe wil als automobilist de afstand meten  ( vraag eens een aantal mensen om 40 meter te schatten  je zal verschil in afstand krijgen)

De tussen ruimtes worden erg groot waar andere automobilisten gebruik van gaan maken, om de afstand dan weer op de juiste grootte te krijgen blijf je afremmen   (is trouwens ook zo bij onze 2sec. regel)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2011, 08:20:50
Bij een echte noodstop is ook 2 seconden erg weinig. Laat anderen er lekker tussen, gun elkaar die ruimte. Dat rijdt niet alleen fijner voor jou en andere weggebruikers, maar ook veel veiliger. Voor de tijdswinst hoef je niet te gaan kleven. Bij het eerste verkeerslicht na de snelweg sta je toch weer achter elkaar stil.

Ik vind mensen die kopstaart aanrijdingen veroorzaken oprecht idioten. Je hebt dan veel te weinig afstand gehouden, niet zitten opletten of veel harder gereden dan veilig was in die situatie. Al die oorzaken zijn eenvoudig te voorkomen.
Wout


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2011, 09:09:33
In ieder land is er een verschil van inzichten: wisten jullie dat wanneer je in Spanje met een platte band komt te zitten en een nieuwe band moet aanschaffen je daar verplicht bent om twee dezelfde banden op de zelfde as gemonteerd te hebben....dit kan dus betekenen dat je bij één platte band er twee nieuwe dient aan te schaffen!!

Ruud


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2011, 11:19:08
In ieder land is er een verschil van inzichten: wisten jullie dat wanneer je in Spanje met een platte band komt te zitten en een nieuwe band moet aanschaffen je daar verplicht bent om twee dezelfde banden op de zelfde as gemonteerd te hebben....dit kan dus betekenen dat je bij één platte band er twee nieuwe dient aan te schaffen!!

Ruud

Is toch niet meer dan logisch?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2011, 11:30:21
Nou volgens mij rijden velen rond met aan de ene kant bijvoorbeeld een Michelin, en aan de andere kant bijvoorbeeld een Dunlop....let maar eens goed op!!
Vooral omdat er tegenwoordig flink door de mensen wordt bezuinigd, helaas op essentiele zaken.

Ruud


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:05:43
Ik vind mensen die kopstaart aanrijdingen veroorzaken oprecht idioten. Je hebt dan veel te weinig afstand gehouden, niet zitten opletten of veel harder gereden dan veilig was in die situatie. Al die oorzaken zijn eenvoudig te voorkomen.

Dit is wel een hele straffe uitspraak.

Ik heb zelf een kop-staart aanrijding gehad, ik was de voorste auto.

We reden 40 / 50 km/h toen het busje wat voor mij reed naar rechts ging om een open rioolput te ontwijken. Ik kon niet naar rechts vanwege een vrachtwagen, dus ben vol in de remmen gegaan. ABS en brede sloffen zorgde ervoor dat ik ruim op tijd stil stond.

Echter:

De jongen achter mij heeft nooit verwacht dat ik zou remmen. Busje ging naar rechts, dus hij anticipeerde dat ik gas zou geven om door te rijden. Hij kon het obstakel niet zien uiteraard.

Omdat zijn auto op smalle bandjes stond en geen ABS had, is hij bij mij achterop gereden.

Moet je als automobilist dan ook je volgafstand gaan aanpassen aan het type auto wat je voor je hebt? Nieuwere auto's hebben vaak een kortere remweg t.o.v. oudere auto's. Maar lichte auto's ook t.o.v. zwaardere. Hoewel dat weer niet opgaat, want een vrachtwagen remt harder als een personenwagen.



Maar, om on-topic te gaan:

Ik denk niet dat je moet kijken naar de verkeersregels, maar de handhavingsprioriteit. In Duitsland wordt veel gehandhaafd op het afstand houden. Daarom zul je op de Autobahn ook niet snel een auto op je bumper hebben.

In Nederland wordt er naar mijn idee op verkeerde punten (minimale snelheidsovertredingen, als het kan automatisch) massaal gehandhaafd, als het kan automatisch. Maar waar zijn de grootschalige alcoholcontroles? Waar zijn de technische keuringen langs de weg?

Verder gunt men elkaar op het Nederlandse wegennet 0,0 ruimte. Als ik in Frankrijk / België / Duitsland rij, is het mijn gevoel alsof het verkeer veel "vloeiender" loopt.

Mensen rijden vlotter rotondes op, zonder toeterconcerten van iemand anders.
Mensen laten even het gas los als ze ingehaald worden, ze gooien niet zomaar de auto naar de linkerbaan om iemand anders in te halen.
etc.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:40:45
Omdat zijn auto op smalle bandjes stond en geen ABS had, is hij bij mij achterop gereden.

Moet je als automobilist dan ook je volgafstand gaan aanpassen aan het type auto wat je voor je hebt? Nieuwere auto's hebben vaak een kortere remweg t.o.v. oudere auto's. Maar lichte auto's ook t.o.v. zwaardere. Hoewel dat weer niet opgaat, want een vrachtwagen remt harder als een personenwagen.

Ja natuurlijk moet je daar rekening mee houden. Een vrachtwagenchauffeur moet toch ook rekening ermee houden dat zijn voertuig net wat groter en onoverzichtelijker is dan een personenauto?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2012, 17:25:00
Fietsers legaal door rood in België

BRUSSEL -  De gemiddelde fietser trekt zich waarschijnlijk toch al niks aan van verkeerslichten, maar in België is het voor tweewielers binnenkort legaal om door rood te rijden.

Vanaf medio februari gaat een nieuw fietsreglement in en is het op bepaalde kruispunten toegestaan om door rood te fietsen, zo meldt Het Laatste Nieuws. Het ministerie van Mobiliteit heeft daartoe speciale verkeersborden ontwikkeld. Het gaat om twee borden in de vorm van een omgekeerde driehoek, met daarop een fiets en een pijl (die naar rechts of rechtdoor wijst). Er geldt wel: groen heeft voorrang.
Dankzij de nieuwe regelgeving moet het verkeer beter doorstromen. Ook komen er zogenaamde fietsstraten waar tweewielers de hele rijbaan in beslag mogen nemen en niet ingehaald mogen worden door automobilisten.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11388302/__Fietsers_legaal_door_rood_in_Belgi__.html


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2012, 17:45:50
AFSTAND HOUDEN

In Duitsland heeft men m.b.t. afstand houden andere regels dan in Nederland.
Hier kennen we de 2 seconden regel, in Duitsland wordt gerekend met snelheid.
Boven de 80 km/u moet je de helft van je snelheid nemen als afstand.
(Dat is meer dan in NL)

Hoe denken jullie hierover?

80000 meter :  60 minuten : 60 sec = 22.222m. x 2 sec. = 44,444 meter afstand dus in Duitsland moet je 40 meter afstand houden en in Nederland 44,5 meter.
120000 meter: 60 minuten : 60 sec = 33,333 m. x 2 sec. = 66,667 meter afstand dus in Duitsland moet je 60 meter afstand houden en in Nederland 67 meter
Bij dezelfde snelheid in Duitsland hoef je dus minder afstand te houden als in Nederland.
Zals ik het heb geleerd in Nederland is het ½ snelheid in meter afstand + 5 meter is veilig.
Het grootste verschil is dat in Duitsland men zich er beter aan houd als in Nederland.