Moet je als automobilist dan ook je volgafstand gaan aanpassen aan het type auto wat je voor je hebt? Nieuwere auto's hebben vaak een kortere remweg t.o.v. oudere auto's. Maar lichte auto's ook t.o.v. zwaardere. Hoewel dat weer niet opgaat, want een vrachtwagen remt harder als een personenwagen.
FF zwart wit: Ja staat in de wet.
FF praktisch: iedere bestuurder zegt dat ie een goed chauffeur is, dan ken je de mogelijkheden en beperkingen van de auto waarin je rijdt. Dus smalle bandjes en geen ABS zou de chauffeur moeten weten. Meer afstand houden is dan de oplossing. Zou de chauffeur moeten weten.....
FF in t echt: houdt er rekening mee dat het steeds meer vervolgt wordt. Er komen binnen afzienbare tijd richtlijnen dat er middels art 5/6/7 WVW opgetreden
moet worden bij aanrijdingen kop-staart. De politie is daar
zelf nu nog erg soepel in, maar er zijn steeds meer stemmen dat er opgetreden moet gaan worden.
FF on topic: afstand houden is inzicht van de chauffeur. Er zijn heel veel zaken die invloed hebben op de remweg. Soort banden, wegdek, het weer, vuiligheid op het wegdek, reactie vermogen, gewicht van het voertuig, technische staat van het voertuig etc etc
In principe is "hoe groter de afstand" dus beter. En dus zou de Duitse regel beter zijn dan de Nederlandse/ Engelse regel van 2 seconden. Hier is het wel de
minimale afstand die 2 seconden, ik weet niet hoe dat in Duitsland zit....