Gebruik bestaande steigerconstructie voor bluswerkzaamheden

Auteur Topic: Gebruik bestaande steigerconstructie voor bluswerkzaamheden  (gelezen 6279 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geïnteresseerde
Goedemiddag allemaal :)

N.a.v. dit nieuwsbericht met bijbehorende foto's, ben ik toch benieuwd naar het gebruik van de steigerconstructie door de brandweer:

Bron: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/9853-middelbrand-na-afbranden-dakgoot

Ik kan me voorstellen dat je als je met twee man gaat staan te kijken in een hoekje op de steiger, die daarbij ook nog een bepaalde "treklast" krijgt van de brandslang welke over de reling naar beneden hangt, je tegen een punt aanloopt waarop de stabiliteit van de steiger te wensen over laat.

- Wordt er door de bevelvoerder gecontroleerd of de steigerconstructie volledig is voltooid etc.?
- Hoe is dit geregeld qua verantwoordelijkheden etc.?

Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)

Rick M

• Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
    • Brandweer Nieuwegein
Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:55:34
Ik vraag me af of het wel verstandig is om daar gebruik van te maken. Je hebt niet bepaald een veilige vluchtweg...
Brandweer Nieuwegein; www.brandweer-nieuwegein.nl

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2011, 13:02:23
Ik vraag me af of het wel verstandig is om daar gebruik van te maken. Je hebt niet bepaald een veilige vluchtweg...

Maar je bent dan ook buiten bezig... ;)

Volgens mij werkt dit een stuk prettiger en veiliger dan wanneer je op een ladder staat. Vanuit de korf van de hoogwerker is ook een goede optie, maar als er (zoals hier) op meerdere plaatsen gekeken moet worden naar branduitbreiding en je hebt toevallig die steiger staan, waarom zou je 'm dan niet gebruiken?

Ik kan me voorstellen dat je als je met twee man gaat staan te kijken in een hoekje op de steiger, die daarbij ook nog een bepaalde "treklast" krijgt van de brandslang welke over de reling naar beneden hangt, je tegen een punt aanloopt waarop de stabiliteit van de steiger te wensen over laat.

- Wordt er door de bevelvoerder gecontroleerd of de steigerconstructie volledig is voltooid etc.?

Een hogedrukslang heeft niet zo bijzonder veel trekkracht. Het zal in ieder geval bij lange na niet genoeg zijn om de steiger om te trekken. En ook hier weer: als je van de constructie gebruik kan maken werkt dat een stuk prettiger dan met de HD in je hand bovenaan de ladder.
Uiteraard zal er gekeken worden of het veilig is om de steiger te betreden, maar als de personen die bezig waren met het afbranden van de dakgoot hier veilig op kunnen werken dan kan de brandweer het ook, mits je niet gaat staan te springen e.d. natuurlijk...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2011, 16:59:45
Goedemiddag allemaal :)

N.a.v. dit nieuwsbericht met bijbehorende foto's, ben ik toch benieuwd naar het gebruik van de steigerconstructie door de brandweer:

Bron: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/9853-middelbrand-na-afbranden-dakgoot

Dit soort steigers worden voor ingebruikname gekeurd, en er hangt na keuring een keuringscertificaat aan de steiger. Dus je mag er van uit gaan dat de steiger veilig is om op te werken. Treklasten van een HD-straal kun je grotendeels opvangen door het gebruik van de slangophouder, daar hangt de straal dan in.

Keer het nu eens om, en plaats een ladder bij of tegen die steiger. Ik vermoed dat je dan onveiliger werkt, omdat je dan moet overstappen van de ladder naar steiger. ;)

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geïnteresseerde
Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2011, 19:39:10
Dit soort steigers worden voor ingebruikname gekeurd, en er hangt na keuring een keuringscertificaat aan de steiger. Dus je mag er van uit gaan dat de steiger veilig is om op te werken. Treklasten van een HD-straal kun je grotendeels opvangen door het gebruik van de slangophouder, daar hangt de straal dan in.

Keer het nu eens om, en plaats een ladder bij of tegen die steiger. Ik vermoed dat je dan onveiliger werkt, omdat je dan moet overstappen van de ladder naar steiger. ;)

Ok, het keuren is nieuw voor mij.

Heb je een voorbeeld van de slangophouder? Is dat iets wat je aan een obstakel kan vastmaken wat voorkomt dat de slang terug naar beneden valt, bijvoorbeeld een balkonrand?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:01:48
Ok, het keuren is nieuw voor mij.

Heb je een voorbeeld van de slangophouder? Is dat iets wat je aan een obstakel kan vastmaken wat voorkomt dat de slang terug naar beneden valt, bijvoorbeeld een balkonrand?
Bij deze de foto

je slaat de slangophouder om de straal heen, de haak gaat door het grote oog en dan wordt die lus dicht getrokken. En dan kun je de slangophouder met slang aan de haak aan bv een dakrand ophangen, of zoals nu aan een steigerbuis. mag nooit aan de ladder hangen.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2011, 22:39:47
Citaat

Citaat

Ongelooflijk, dat nu ook het gebruik van bouwsteigers ter discussie staat. Staan we op een schuifladder worden er opmerkingen/vragen gesteld, werken we vanuit de korf zonder lijntje komen er opmerkingen etc. Volgens mij is hier snel gehandeld door vanaf de steigers de brand aan de buitenzijde bloot te leggen, en aan de binnenzijde de uitbreiding aan te pakken.
De steiger is volgens het bord door een officieel Steigerbouw bedrijf neer gezet, en je kunt al direkt zien dat het geen gehuurde steiger is die door de doe het zelfer is neer gezet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geïnteresseerde
Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2011, 11:40:04

Ongelooflijk, dat nu ook het gebruik van bouwsteigers ter discussie staat. Staan we op een schuifladder worden er opmerkingen/vragen gesteld, werken we vanuit de korf zonder lijntje komen er opmerkingen etc. Volgens mij is hier snel gehandeld door vanaf de steigers de brand aan de buitenzijde bloot te leggen, en aan de binnenzijde de uitbreiding aan te pakken.
De steiger is volgens het bord door een officieel Steigerbouw bedrijf neer gezet, en je kunt al direkt zien dat het geen gehuurde steiger is die door de doe het zelfer is neer gezet.

Waarom is dat ongelooflijk? Het is een forum.

Ik zie als leek iets en wil er aan de ene kant meer informatie over, hoe dit in de brandweerwereld geregeld is, en aan de andere kant heb ik mijn eigen ervaring over de risico's, die ik hier wil delen met mensen die misschien bij de brandweer werken.

Of mijn "twijfel" wordt weggenomen omdat er op een bepaalde manier naar wordt gekeken, of de mensen van de brandweer krabben zich eens achter hun oren omdat ze in de "adrenaline" misschien iets vergeten zijn.

Als de steiger toch omvalt omdat de steigerbouwer iets vergeten is vast te maken (kan zomaar gebeuren, heb het op de bouw van een nieuw warehouse van ons zien gebeuren), is deze dan aansprakelijk?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2011, 16:44:02
Als de steiger toch omvalt omdat de steigerbouwer iets vergeten is vast te maken (kan zomaar gebeuren, heb het op de bouw van een nieuw warehouse van ons zien gebeuren), is deze dan aansprakelijk?
De kans dat een steigerbouwer iets vergeet is klein zoniet uitgesloten. De bouwsteigers worden door een apart, erkend en gecertificeerd bedrijf geplaatst, en zoals ik al eerder aangaf. De steigers worden na de plaatsing gekeurd, aangezien dit verplicht is. Arbowet enz. Pas als de steiger gekeurd is mag de steiger pas betreden worden. Dus je mag er vanuit gaan dat dit soort steigers veilig zijn. Towerladder merkt terecht op dat als je een steiger heb die door een doe het zelfer is geplaatst, je als brandweer beter je eigen klimmiddelen kunt gebruiken. ;)

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2011, 17:18:20
De kans dat een steigerbouwer iets vergeet is klein zoniet uitgesloten. De bouwsteigers worden door een apart, erkend en gecertificeerd bedrijf geplaatst, en zoals ik al eerder aangaf. De steigers worden na de plaatsing gekeurd, aangezien dit verplicht is. Arbowet enz. Pas als de steiger gekeurd is mag de steiger pas betreden worden. Dus je mag er vanuit gaan dat dit soort steigers veilig zijn. Towerladder merkt terecht op dat als je een steiger heb die door een doe het zelfer is geplaatst, je als brandweer beter je eigen klimmiddelen kunt gebruiken. ;)

Wettelijk is het zelfs zo dat je al brandweer alleen met zichtbaar goedgekeurde klimmiddelen mag werken, het is dus verboden om met DHZ materiaal te werken, aangezien deze niet periodiek gekeurd worden.